-jk- Skrevet 25. juli 2020 #21 Del Skrevet 25. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Trenger ikke noen av de unskyldningene der for at et elanlegg kan ta fyr, for du skjønner ikke ikke risikoen ved å belaste akkurat den kursen, om den har ett svakt punkt som kan føre til brann. Les deg opp bittelitt, på hva som kan være årsak til en brann! Det går fint, helt ikkert når kursen har korte belastninger, men da en elbil skal lades, blir den langvarig. Og det hjelper IKKE, å si at du er nede på bare 8-10A i belastning. Anonymkode: 974cf...0ac Det er mange andre belastninger som er langvarige nok til å skape samme type problemer. Et eksempel er f.eks oppblåsbart boblebad. Typisk 10A belastning i 8-10 timer når det varmes opp. Det er solgt tusenvis av slike i år, alle leverandører er utsolgt. Eller en byggtørke, vifteovn for å tine frosne rør, osv. En ganske stor andel av elbileierne lader også fast hjemme på slike stikk (da ulovlig), og problemene er alikevel helt minimale. Det er ingen vits i å overdramatisere dette. Det første som skjer ved varmgang er at ledningsisolasjonen smelter. Da vil man normalt få kontakt mellom lederne. Den minste kontakt mellom faseledere eller jordleder vil føre til at jordfeilbryter slår ut. Men sannsynligvis har bilen koblet ut lading lenge før det skjer pga. kraftig økende spenningsfall når ledningene blir varme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 25. juli 2020 #22 Del Skrevet 25. juli 2020 (endret) Strømprisen er virkelig ikke noe å snakke om(?), full tank koster vel ca det samme/mindre som 2 liter bensin eller én vei med kollektiv reise innad kommunegrensa. Skulle jeg ladet med stikkontaktladeren hadde jeg kun ladet mens jeg var våken. Strømmen er kanskje dyrere på dagtid, men skulle noe skje så er man iallfall våken og kan ringe fort til brannvesenet. Det går bra i de absolutt aller fleste tilfellene, men det kan også gå skikkelig ille. Og jeg tror ikke man er fult forsikret dersom man ikke har sjekket at kursen tåler belastningen? Her jeg bor har vi fått streng beskjed om å ikke lade med stikk, så vi har installert egen lader. Koster uansett bare 10.000,- og det er verdt forsikringen om at det overhodet ikke er vår skyld dersom noe skulle skje -og vi får derfor full erstatning. Endret 25. juli 2020 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #23 Del Skrevet 25. juli 2020 21 minutter siden, -jk- skrev: Det første som skjer ved varmgang er at ledningsisolasjonen smelter. Da vil man normalt få kontakt mellom lederne. Den minste kontakt mellom faseledere eller jordleder vil føre til at jordfeilbryter slår ut. Men sannsynligvis har bilen koblet ut lading lenge før det skjer pga. kraftig økende spenningsfall når ledningene blir varme. Det er IKKE varmgang det er snakk om. Les hva jeg skriver! Det finner du allerede i første sitatet. Anonymkode: 974cf...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 25. juli 2020 #24 Del Skrevet 25. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er IKKE varmgang det er snakk om. Les hva jeg skriver! Det finner du allerede i første sitatet. Anonymkode: 974cf...0ac Hva galt mener du kan skje om det ikke oppstår varmgang? At noen får strøm i seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå