Gå til innhold

Hvor mye koster det å lade Elbil hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For besøk av et vennepar snart som har en Tesla model S. 2014-2015 model. 

Det venneparet er mye ute i farten når de første er på besøk hos oss. De lader bilen hele natten, og på dagen når den først står på garsplasjen våres 😖 nå skal de ligge over i 4 dager. 

Bilen står nesten konstant på lading og lurer på hvor mye strøm den egentlige bruker? 

De sier at vi ikke skal bekymre oss for å få en høy strøm regning fordi det er så billig å lade. 

Har ikke Elbil selv og vet ikke hvor mye det koster oss for at bilen dems står å lader hele tiden. Er det virkelig billig og snakk om noen kroner? 

 

Anonymkode: 51c25...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For besøk av et vennepar snart som har en Tesla model S. 2014-2015 model. 

Det venneparet er mye ute i farten når de første er på besøk hos oss. De lader bilen hele natten, og på dagen når den først står på garsplasjen våres 😖 nå skal de ligge over i 4 dager. 

Bilen står nesten konstant på lading og lurer på hvor mye strøm den egentlige bruker? 

De sier at vi ikke skal bekymre oss for å få en høy strøm regning fordi det er så billig å lade. 

Har ikke Elbil selv og vet ikke hvor mye det koster oss for at bilen dems står å lader hele tiden. Er det virkelig billig og snakk om noen kroner? 

 

Anonymkode: 51c25...36b

Blir nok maks en femtilapp på de 4 dagene med dagens strømpris. Og da skal de kjøre bortimot 50 mil. Nå vet ikke jeg hvor gjerrig du er, men jeg ville i hvert fall glatt latt dette passere uten å gjøre noe ut av det. 

Endret av Traktor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Traktor skrev:

Blir nok maks en femtilapp på de 4 dagene med dagens strømpris. Og da skal de kjøre bortimot 50 mil. Nå vet ikke jeg hvor gjerrig du er, men jeg ville i hvert fall glatt latt dette passere uten å gjøre noe ut av det. 

Høres ikke galt ut :) Takk 

Anonymkode: 51c25...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke tillatt lading av bilen deres på en ikke dedikert kurs. Alle bør nå ha skjønt at en elbil skal/bør lades fra en egen ladeboks. Fordi den kursen som brukes ikke er egnet for en slik belastning over tid. Det er bare å vise til DSB sine retningslinjer.

Anonymkode: 974cf...0ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke tillatt lading av bilen deres på en ikke dedikert kurs. Alle bør nå ha skjønt at en elbil skal/bør lades fra en egen ladeboks. Fordi den kursen som brukes ikke er egnet for en slik belastning over tid. Det er bare å vise til DSB sine retningslinjer.

Anonymkode: 974cf...0ac

Tilfeldig lading er lov på vanlige kurser. Kun på fast ladested hjemme kreves det dedikert løsning. Så dette er helt uproblematisk forskiftsmessig over 4 dager. 

Endret av -jk-
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har egen strømmåler til min lader. Da trekkes det direkte fra kortet og jeg har aldri opplevd at det koster over 30 kr per gang. Men hadde insistert på at de bare fikk lade på dagtid på vanlig kurs.

Anonymkode: 1ab3a...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egen strømmåler til min lader. Da trekkes det direkte fra kortet og jeg har aldri opplevd at det koster over 30 kr per gang. Men hadde insistert på at de bare fikk lade på dagtid på vanlig kurs.

Anonymkode: 1ab3a...4f0

hvor mange minutter tar det å lade bilen når det koster 30 kr. 

Anonymkode: 4a474...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, -jk- skrev:

Tilfeldig lading er lov på vanlige kurser. Kun på fast ladested hjemme kreves det dedikert løsning. Så dette er helt uproblematisk forskiftsmessig over 4 dager. 

Du mener det er ok å belaste en kurs med ukjent tilstand over så lang tid? Du vet ikke mye om hva som kan skje om det er ett eneste dårlig punkt på nettopp den kursen som brukes. Det var bare å lade, sa selgeren av en Nissan Leaf et sted i Sverige. Det huset brant, men det har sikkert ingen betydning for din mening?

Anonymkode: 974cf...0ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor mange minutter tar det å lade bilen når det koster 30 kr. 

Anonymkode: 4a474...104

Ca 13 timer

Anonymkode: 1ab3a...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi lader to biler hjemme hver eneste natt, en er en Tesla. Kan ikke si hvir mye det koster ekstra for har ikke merket noe økning på strømregningen. Å lade fult koster bare noen få kroner, tror ikke vi engang er i nærheten av 30,-

Anonymkode: 40991...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil det si at man lader en bil uansett, selv om det er halv fullt? 13 timer lading tilsvarer det fra 0% til 100%

Anonymkode: 4a474...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si at man lader en bil uansett, selv om det er halv fullt? 13 timer lading tilsvarer det fra 0% til 100%

Anonymkode: 4a474...104

13 timer hos med er fra nesten tom, til fullt batteri. Blir som regel under 30 kroner ja.

Anonymkode: 1ab3a...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

13 timer hos med er fra nesten tom, til fullt batteri. Blir som regel under 30 kroner ja.

Anonymkode: 1ab3a...4f0

ok, er regelen slik at du må fylle den full før du kjører med den, for å bidra at batteri vil holde lenger(ant. år)?

Anonymkode: 4a474...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men enkelte elbiler bør ikke lades mer enn 80-90% fullt pga manglende toppbuffer i batteriet, fullading vil da skade batteriet på sikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok, er regelen slik at du må fylle den full før du kjører med den, for å bidra at batteri vil holde lenger(ant. år)?

Anonymkode: 4a474...104

Nei, man lader den hver natt for å kjøre uten å trenge å hurtiglade.

Anonymkode: 40991...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en slik gjeng på besøk som måtte lande el-bilen sin hele tiden. Da strømregningen kom dobbelt beløpet seg!!!!

Anonymkode: f013e...6c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en slik gjeng på besøk som måtte lande el-bilen sin hele tiden. Da strømregningen kom dobbelt beløpet seg!!!!

Anonymkode: f013e...6c2

Da har du ekstremt lavt forbruk til vanlig..🤨

Anonymkode: 90a6b...e86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det er ok å belaste en kurs med ukjent tilstand over så lang tid? Du vet ikke mye om hva som kan skje om det er ett eneste dårlig punkt på nettopp den kursen som brukes. Det var bare å lade, sa selgeren av en Nissan Leaf et sted i Sverige. Det huset brant, men det har sikkert ingen betydning for din mening?

Anonymkode: 974cf...0ac

Om anlegget ikke tåler en belastning på 8-10A over tid er det ekstremt dårlig og vil kunne ta fyr uansett hva du kobler til. Med jordfeilautomater er det dog svært usannsynlig, kun 30mA strøm på avvveie vil koble ut kursen. Men klart, om anlegget har skrusikringer, koblingsbokser i porselen, tekstiltrukne kabler og ellers ikke ha vært sett på siden 40-tallet kan man jo tenke seg om to ganger, Forøvrig er det enda et sikkerhetsnivå her siden det er snakk om en Tesla, den vil justere ned eller endog koble ut lading om spenningsfallet blir for stort. Jeg prøvde å lade på et dårlig anlegg på en campingplass en gang, men det gikk faktisk ikke. Fikk bare feilmelding i bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

13 timer hos med er fra nesten tom, til fullt batteri. Blir som regel under 30 kroner ja.

Anonymkode: 1ab3a...4f0

For en Tesla vil det nok ta nærmere 40 timer på 10A om den er helt tom, og kostnaden kan nok komme opp i 80 kroner. Men da kan man også kjøre 40-50 mil.

Kjøres det 10 mil per dag kan man regne med omkring 20 kroner per dag i ladeomkostninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, -jk- skrev:

Om anlegget ikke tåler en belastning på 8-10A over tid er det ekstremt dårlig og vil kunne ta fyr uansett hva du kobler til. Med jordfeilautomater er det dog svært usannsynlig, kun 30mA strøm på avvveie vil koble ut kursen. Men klart, om anlegget har skrusikringer, koblingsbokser i porselen, tekstiltrukne kabler og ellers ikke ha vært sett på siden 40-tallet kan man jo tenke seg om to ganger, Forøvrig er det enda et sikkerhetsnivå her siden det er snakk om en Tesla, den vil justere ned eller endog koble ut lading om spenningsfallet blir for stort. Jeg prøvde å lade på et dårlig anlegg på en campingplass en gang, men det gikk faktisk ikke. Fikk bare feilmelding i bilen.

Trenger ikke noen av de unskyldningene der for at et elanlegg kan ta fyr, for du skjønner ikke ikke risikoen ved å belaste akkurat den kursen, om den har ett svakt punkt som kan føre til brann. Les deg opp bittelitt, på hva som kan være årsak til en brann! Det går fint, helt ikkert når kursen har korte belastninger, men da en elbil skal lades, blir den langvarig. Og det hjelper IKKE, å si at du er nede på bare 8-10A i belastning. 

Anonymkode: 974cf...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...