Gå til innhold

Korona i januar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig. Men man vet ikke sikkert..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at sjansen er større for at hun ble smittet senere uten å ha de klassiske luftveissymptomene. Har sett historier fra andre land hvor smittede har mer difuse symptomer som utmattelse, noe denne personen også sier hun har. Hadde hun reist i Asia, så hadde sjansen vært høyere, men det har hun ikke, så hun har nok blitt smittet i Norge ved et senere tidspunkt.

Anonymkode: 599e9...f38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok godt ha vært noen få, importerte tilfeller allerede da, ja. Susann Michaelsen sier vel at eneste tenkelig sted hun kan ha blitt smittet er enten via kollegaer som hadde vært i Sør-Europa eller i skianlegget på Tryvann, hvor man må anta at det var utenlandske turister. 

Forøvrig er det skremmende å lese hvor syk et ungt, friskt menneske har blitt av korona. Hun ble syk i starten av januar og er fortsatt sykemeldt. Først for to uker siden fikk hun lov til å kjøre bil igjen, det har ikke vært forsvarlig før det.

Anonymkode: f1dfe...84d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at sjansen er større for at hun ble smittet senere uten å ha de klassiske luftveissymptomene. Har sett historier fra andre land hvor smittede har mer difuse symptomer som utmattelse, noe denne personen også sier hun har. Hadde hun reist i Asia, så hadde sjansen vært høyere, men det har hun ikke, så hun har nok blitt smittet i Norge ved et senere tidspunkt.

Anonymkode: 599e9...f38

Legen hennes mener hun ikke kan ha hatt korona etter infeksjonen (som i ettertid trolig viser seg å være korona), fordi hun hadde så dårlig immunforsvar etter dette at hun ikke kunne fått korona uten å merke det. 

Anonymkode: f1dfe...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tviler ikke på at det var i landet så tidlig. Og dette er en påminnelse om at unge kan også bli syke, og at de får langvarige plager av corona. Vask hender og hold fortsatt avstand. 

Anonymkode: eca06...5d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det mest skremmende med dette er hvor syk hun har blitt og at hun fremdeles ikke er helt bra. 

En annen ting; smittet hun folk rundt seg? Sykehuspersonell og familie? Ettersom dette var før korona offisielt kom til Norge måtte jo smittevernet vært mer eller mindre fraværende. Noen som vet? 

Anonymkode: 61c88...9de

• Liker 1
Skrevet

Interessant å lese. Jeg hadde en kraftig forkjølelse på samme tid som Susann Michaelsen var syk, og har også tenkt på om det kunne være Korona. Siden det var før smitten offisielt var registrert i Norge, har jeg tenkt at det må ha vært en vanlig forkjølelse, men jeg har likevel lyst til å teste meg for antistoffer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt usikker på hva jeg skal ta ut av dette. Bortsett fra at unge mennesker kan bli svært og langvarig syk (noe jeg alt vet).

Den stille mumling av sykdom i desember får jeg liksom ikke helt til å stemme sett i forhold til eksplosjonen vi fikk pga skituristene. Var korona mindre smittsom på tidspunktet hun ble syk? Var de som var syke da mer hygienisk enn andre senere? Og ikke minst, hva kommer til å skje nå? I hvilken kategori havner sydenturister og harry-handlere? Selv om mange her ville kalt meg hysteriker og om 14 dager dør alle, så lever jeg altså vanlig og noe mer forsiktig. Har vært skikkelig syk, men koronatest var negativ. Den forkjølelsen som gikk tidligere i år var skikkelig ille og kjenner flere som var sengeliggende og hostet i en måned. Kan koronatest være mindre følsom på forskjellige varianter? Regner med vi får mye mer kunnskap om sykdommen etterhvert, men er veldig glad vi har vært såpass føre var (fram til nå).

Anonymkode: 81568...d45

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk en rimelig heftig "vanlig influensa" helt i starten av året. Det som skiller seg ut med covid 19, er at mange gjerne blir syke på likt. Det er jo slik den ble oppdaget.

Anonymkode: 35cba...b41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er skummelt at en såpass ung person har fått så alvorlige seinvirkninger. Dette hører vi mye om fra både Sverige og USA også, og det er dette som gjør at jeg synes viruset er skummelt. Jeg vet jeg ikke vil dø sansynligvis, men jeg har heller ikke spesielt lyst på ME lignende seinvirkninger.

Anonymkode: 1ba2f...51a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt usikker på hva jeg skal ta ut av dette. Bortsett fra at unge mennesker kan bli svært og langvarig syk (noe jeg alt vet).

Den stille mumling av sykdom i desember får jeg liksom ikke helt til å stemme sett i forhold til eksplosjonen vi fikk pga skituristene. Var korona mindre smittsom på tidspunktet hun ble syk? Var de som var syke da mer hygienisk enn andre senere? Og ikke minst, hva kommer til å skje nå? I hvilken kategori havner sydenturister og harry-handlere? Selv om mange her ville kalt meg hysteriker og om 14 dager dør alle, så lever jeg altså vanlig og noe mer forsiktig. Har vært skikkelig syk, men koronatest var negativ. Den forkjølelsen som gikk tidligere i år var skikkelig ille og kjenner flere som var sengeliggende og hostet i en måned. Kan koronatest være mindre følsom på forskjellige varianter? Regner med vi får mye mer kunnskap om sykdommen etterhvert, men er veldig glad vi har vært såpass føre var (fram til nå).

Anonymkode: 81568...d45

Problemet er jo at man fikk ikke test før man var nesten døende. Man hadde ikke tester. Fhi lot deg ikke plotte inn symptomer FØR 15 mars. 

Jeg tror nok korona kom tidligere. Se kloakkprøvene feks. 

At man fikk en eksplosjon av korona er fordi man ble gjort oppmerksom på korona. 

Anonymkode: 951c9...2e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2020 den 23.26, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tviler ikke på at det var i landet så tidlig. Og dette er en påminnelse om at unge kan også bli syke, og at de får langvarige plager av corona. Vask hender og hold fortsatt avstand. 

Anonymkode: eca06...5d4

Helt enig. De mener å ha belegg for å si at corona var et problem i kina allerede fra august i fjor. Fra november begynte de i italia  å under seg over en uvanlig vanskelig lungebetennelse som dukket opp. Så, forrige høst antagelig dette startet. Så tok faktisk litt tid (måtte en vinterferie til..) før det spredde seg skikkelig. Tok helt av etter all reisingen pga kinesisk nyttår. Kunne og burde vært stoppet.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-53005768

https://steigan.no/2020/03/italiensk-ekspert-en-merkelig-lungebetennelse-ble-oppdaget-i-lombardia-i-november-2019/

Men - kan være fake news, jeg har ingen anelse.

Anonymkode: 4743d...51a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble forkjøla i januar, med snørrete nese, mistet all smak og luktesans. Forkjølelsen varte en ukes tid, men jeg har fortsatt ikke ordentlig smak eller lukt. Innimellom kan jeg lukte og smake, men mer enn noen timer i uka. Kan det ha vært corona tro? Burde sikkert ha vært hos legen, men er ikke av den typen som drar dit med mindre jeg er døende. 

Anonymkode: 85938...e61

AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Det mest skremmende med dette er hvor syk hun har blitt og at hun fremdeles ikke er helt bra. 

En annen ting; smittet hun folk rundt seg? Sykehuspersonell og familie? Ettersom dette var før korona offisielt kom til Norge måtte jo smittevernet vært mer eller mindre fraværende. Noen som vet? 

Anonymkode: 61c88...9de

Hva kalles dette da? Post-covid syndrome?

Anonymkode: d4649...187

AnonymBruker
Skrevet

I desember var jeg syk, med utrolig mange ulike symptomer utover influensa. Hadde ikke så høy feber, men var dårlig til midten av februar. Det tok liksom aldri slutt. Jeg fikk flere ulike diagnoser samtidig, hele kroppen var tydeligvis syk. Lungene var ekkelt dårlige og blodtrykket var all over the place. 

Har ikke tatt noen antistoff-test, så det kan fint ha vært noe annet, men det var uansett en heftig opplevelse. 

Anonymkode: 07db0...390

• Opprett ny...