Gå til innhold

Soving - hva er normalt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Min toåring våkner 6 halv 7 uansett leggetid om kvelden, og sover ikke noe særlig om dagen. Jeg synes det er altfor tidlig, hvordan strekker man den tiden til 7 for eksempel?? Jeg er ikkemenneske klokken 6 om morgenen, og synes ti timer søvn for en toåring virker veldig lite.

Faren og jeg har samme rutiner (vi er skilt og han har ham torsd-sønd 2. hver helg) men hos pappa sover han til 7 halv 8.

???

HAr det med mat å gjøre? Jeg har prøvd å legge ham senere, uten at det ser ut til å ha noe å si. Jeg har rett og slett begynt å legge ham tidligere, for å få litt mer kveld alene, i det minste, siden jeg ikke får den tiden om morgenen. Hva kan man forlange av en to, tre, og fireåring for eksempel, kan de leke for seg selv litt om morgenen? Kan jeg legge ham igjen og si at han skal sove litt til? gi ham leker?

Tvang er vel ingen løsning??

Noen som har erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Padmee, ikke innlogget

Hei.

Først vil jeg bare si at alle barn har forskjellig søvnbehov så alt er like normalt. Min datter på tre sover heller ikke mer enn ti timer i døgnet, men ho sov mer da ho var to. Men ho også våkner en eller gang mellom 0630 og 0730 om morgenen. Det er i helgene da, i ukene vekker vi henne klokken 0700 fordi ho skal i barnehagen. Det er sikkert grunnen til at ho våkner så tidlig i helgene også.

Så til det at han sover lenger når han er hos faren kan jo kanskje komme av at han er i mer aktivitet der? Jeg vet jo ikke noe om det i ditt tilfelle, men det kan være en mulig grunn. Dessuten er barn vane mennesker, og en av det som kan bli en vane er å våkne til forskjellig tid på forskjellige steder.

Ellers kan en fint la en to, tre, fireåring leke litt alene om morgenen, jeg lar min treåring leke alene, og det går fint det. Men ikke forvent at du får sove, men du får iallefall døst litt.

Ellers ville jeg faktisk ha prøv å legge han igjen også. Det går som regel bra hvis en forklarer at det er natt og at en da må sove. Men pass på at det er mørkt i rommet hans, kjøp gjerne lystette gardiner hvis du ikke har det. Det er en veldig hjelp når det kommer til soving, og ikke bare for barn.

Lykke til, får håpe at han lærer seg å sove litt lenger snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er vel normalt.... ungene sover forskjellig og min erfaring er at ingenting nytter.....puh!

Sønnen min som nå er 8, har i alle år stått opp tidlig. Alt fra 05.30 til 07.00. Veeeldig sjeldent at han sover lenger enn til 07.00. Forferdelig slitsomt til tider. Det nytter ikke å holde han lengere oppe om kveldene. Kanskje i sommerferier og slikt når man har lengere perioder fri, kan jeg få snudd han en time, slik at han, kanskje, sover til 08.00. Han er også hos pappaen sin annenhver helg, og da sover han alltid til 08.00. Sier pappaen iallefall. Jeg har aldri forstått det, jeg heller. Men sånn er det bare. Nå får han være våken alene i helgene til jeg er menneske i 08.00-tiden, det kommer an på hvor tidlig han var oppe. Dersom han er oppe kl. 07.00 så blir han alene en time. Jeg ligger sjeeldent lengere...av og til kan han ligge litt sammen med meg, men klokka er aldri mer enn 08.30.

Når han var mindre, til ca. 4-5 år, så stod jeg alltid opp med han på morgenen, uansett klokkeslett. Det er bare å stålsette seg å stå opp. Rett og slett. Jeg hadde ofte bakt brød og vasket huset før kl. 09.00 på morgenen. Helt pyton, men når jeg klarte det...så klarer alle det.

Datteren min, som er 5, sover og sover og sover og sover....helt utrolig så forskjellige de er. Men slik er det bare.

Du blir vant til det..så utrolig det enn høres. Du får sove annenhver helg....slik gjør iallefall jeg det. DVS...jeg våkner tidlig da også...gammel vane vond og vende... Men da kan man jo bare snu seg og sove videre...

Lykke til iallefall..med å stå opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min 2 åring legger seg mellom halv 7 og 7 og sover til 8-9 noen ganger halv10. Hun sover ikke på dagen og er i mye aktivitet.

Det har ingenting å si om jeg legger henne senere hun sover ikke da tilsvarende lenger på morgen, så derfor legger jeg henne halv 7 - da får vi voksentid på kvelden. Men vi har nok vært ganske heldige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har aldri våknet særlig tidlig på morgenen. Hun våkner ca kl 8 og legger seg alt fra 18.30-20.00. Men har funnet ut at jo senere hun legger seg om kvelden jo tidligere våkner hun om morgenen. Da kan hun plutselig våkne kl 6!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...