Loff77 Skrevet 26. juli 2020 #161 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, det er akkurat det som står. Du prøver antakelig å si at de ikke fraråder, men det kan de ikke gjøre uten at EU-myndighetene blir sure. Derfor sier de det på en diplomstisk måte. Anonymkode: 7efb4...17d Hvor står det vi anbefaler ikke ? 1
Loff77 Skrevet 26. juli 2020 #162 Skrevet 26. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det som er fornuftig i nå. Og jo flere som gjør ferien slik, jo større sjanse for en fin høst. Vi skulle også til utlandet for å se igjen familie, men vi kan ikke fordi det er for langt unna. Jeg forstår at det kan være tungtveiende årsaker til å reise, men ser ikke noen ulemper med karantene etter hjemkomst. Det beskytter samfunn og medmennesker. Å risikere oppblomstring pga Pepsi Max og sangria er ikke verd det. Vi har valgt å tilbringe ferien på hytta i samme fylke. Vi har vært i parkene i Norge før og er enige om at vi har ikke behov for dette nå. Det er bedre at de som ikke har fått gjøre dette skal få gjøre dette, uten at vi også vaser rundt der. Siden vi er i et område uten smitte og kommer fra et område uten smitte, føler vi at vi gjør det riktige. Vi har kost oss og lever relativt normalt, selv om det ikke var slik sommeren var planlagt. Jo flere som velger som oss, jo større sjanse er det for bare små lokale utbrudd. Om jeg hadde måtte gå i karantene nå, fordi noen i min omgangskrets hadde valgt annerledes hadde jeg blitt så skuffa. Over dem og også over å ha fått ødelagt sommeren (kanskje høsten også, eller i ytterste konsekvens blitt syke eller smittet noen jeg er glad i). Det går an å tenke hvordan egne handlinger påvirker andre, i positiv eller negativt retning. Forresten, nabofamile har vært i Legoland nå, så de skal unngåes i noen uker. Jeg gambler ikke med vår ferie, eller helse når det er mulig. Anonymkode: bc830...c5c Flott for dere, pass på dere selv da og ikke påtving andre deres egne synsynger og meninger 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #163 Skrevet 26. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er for seint ute, de er allerede sporet opp og satt i isolasjon. I Spania er smitten helt ute av kontroll, med mange smittede de ikke vet om. Det er derfor de må stenge ned så mye igjen. Anonymkode: 7efb4...17d I Spania er ikke smitten ute av kontroll, i tre regioner i Spania har det vært økning av smitte, i resten av regionene er smitten under kontroll. De er sporet opp nå ja, men hvor mange rakk de å være i kontakt med før dette? Hvor har de oppholdt seg før isolasjonen? Har de vært i butikken? Tatt på en handlekurv, en pakke kjøttdeig som de så legger på plass igjen? Vært på et offentlig toalett eller på et kjøpesenter? De klarer selvfølgelig ikke spore ALLE disse kan har vært i kontakt med. Hadde vi vært så gode i Norge, hadde vi ikke hatt smitte etter nedstengningen i mars/april. Anonymkode: acf0e...fd0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #164 Skrevet 26. juli 2020 6 minutter siden, Loff77 skrev: Hvor står det vi anbefaler ikke? «Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land.» sitat hentet fra https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/ Anonymkode: ad839...200 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #165 Skrevet 26. juli 2020 13 minutter siden, Loff77 skrev: Hvor står det vi anbefaler ikke ? «Vi er ikke i en normalsituasjon og unntaket fra reiserådet er ikke en oppfordring til å reise, understreker utenriksminister Ine Eriksen Søreide. « Sitat hentet fra https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/dette-er-de-nye-reiseradene-mellom-norge-og-andre-europeiske-land/id2722585/ Anonymkode: ad839...200 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #166 Skrevet 26. juli 2020 14 minutter siden, Loff77 said: Hvor står det vi anbefaler ikke ? Jeg vet ikke om det er viljen eller språkkunskapene dine som hindrer deg i å se det, men det burde være lett å se siden det står i overskriften. Anonymkode: 7efb4...17d 4
Loff77 Skrevet 26. juli 2020 #167 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: «Vi er ikke i en normalsituasjon og unntaket fra reiserådet er ikke en oppfordring til å reise, understreker utenriksminister Ine Eriksen Søreide. « Sitat hentet fra https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/dette-er-de-nye-reiseradene-mellom-norge-og-andre-europeiske-land/id2722585/ Anonymkode: ad839...200 Så nå går du også bort fra att det ikke er anbefalt da? Når har noen gang en eneste regjering oppfordrett folk til å reise ut fra Norge for å bruke penger annet sted? 5
Loff77 Skrevet 26. juli 2020 #168 Skrevet 26. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om det er viljen eller språkkunskapene dine som hindrer deg i å se det, men det burde være lett å se siden det står i overskriften. Anonymkode: 7efb4...17d Ok her er gjeldende reiseråd, kan du tolke og forklare for meg og andre som lurer evt hva det betyr:Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 20. august. Det er gjort unntak for land og regioner i Norden og land i EØS/Schengen-området som oppfyller Folkehelseinstituttets kriterier for lav smittespredning. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #169 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, Loff77 said: Så nå går du også bort fra att det ikke er anbefalt da? Når har noen gang en eneste regjering oppfordrett folk til å reise ut fra Norge for å bruke penger annet sted? Kom gjerne med lenker med eksempler på at de tidligere eksplisitt har sagt at det "ikke er anbefalt" å dra til utlandet. Anonymkode: 7efb4...17d 1
Loff77 Skrevet 26. juli 2020 #170 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kom gjerne med lenker med eksempler på at de tidligere eksplisitt har sagt at det "ikke er anbefalt" å dra til utlandet. Anonymkode: 7efb4...17d Jeg? Det er det jo du som mener ? 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #171 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, Loff77 said: Ok her er gjeldende reiseråd, kan du tolke og forklare for meg og andre som lurer evt hva det betyr:Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 20. august. Det er gjort unntak for land og regioner i Norden og land i EØS/Schengen-området som oppfyller Folkehelseinstituttets kriterier for lav smittespredning. Det fjerner ikke uttalelsen om at det ikke er anbefalt, og er derfor irrelevant. Anonymkode: 7efb4...17d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #172 Skrevet 26. juli 2020 Just now, Loff77 said: Jeg? Det er det jo du som mener ? Nei, prøv igjen. Anonymkode: 7efb4...17d
Loff77 Skrevet 26. juli 2020 #173 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det fjerner ikke uttalelsen om at det ikke er anbefalt, og er derfor irrelevant. Anonymkode: 7efb4...17d Dette er på regjeringen.no det er offisielt reiseråd. Ingen ting der som anbefaler noe som helst, de opphever til og med frarådningen til områder med lav smitte 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #174 Skrevet 26. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, noen som vil ha lørdagens fakta? Her er Spaniaflyene, tallene er antall minutter landet før ruten. SAS ALICANTE 26 SAS PALMA 25 NAS PALMA 23 SAS GRANCA 33 NAS MALAGA 22 NAS GRANCA 10 NAS ALICANTE 31 SAS MALAGA 26 SAS BARCELONA 40 Og dette er uten VG pesende på Gardermoen, eller passasjer som håper å unnslippe karantene. Og før konspirasjonsteoretikerne kommer med at dette var kun for å vise seg frem etter fredagen, så var det kun ett fly som landet forsinket på Gardermoen av samtlige rundet 60 landinger lørdag. Det flyet var tre minutter forsinket. Ett fly var i rute, alle de øvrige var foran ruten med i snitt ca 15 minutter. Sånn, kan vi i hvert fall legge akkurat den ballen om at dette er noe uvanlig død nå? Anonymkode: 93b70...e4d 👍 Dagen før landet minst ti fly før tiden iløpet av noen timer mens jeg var der; fly fra København, Stockholm, Helsinki, Amsterdam og andre plasser. Minst 10-20 min før tiden. Jeg har aldri opplevd det før. Anonymkode: 426a7...0c3 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #175 Skrevet 26. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: 👍 Dagen før landet minst ti fly før tiden iløpet av noen timer mens jeg var der; fly fra København, Stockholm, Helsinki, Amsterdam og andre plasser. Minst 10-20 min før tiden. Jeg har aldri opplevd det før. Anonymkode: 426a7...0c3 Det har noe med mindre flytrafikk å gjøre. Mindre forsinkelser ut fra det andre landet, mindre køer på flyplassen i Norge mens man venter på at andre fly skal ta av eller lande osv. Mange flaskehalser er fjernet. Anonymkode: 9f00a...bd3 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #176 Skrevet 26. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: 👍 Dagen før landet minst ti fly før tiden iløpet av noen timer mens jeg var der; fly fra København, Stockholm, Helsinki, Amsterdam og andre plasser. Minst 10-20 min før tiden. Jeg har aldri opplevd det før. Anonymkode: 426a7...0c3 Vel, det er jo langt mindre trafikk enn normalt om dagen da. Så da slipper de vel å stå i kø både ved take-off og landing på alle flyplassene de er innom. Sparer sikkert masse tid der. Anonymkode: 406b6...770 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #177 Skrevet 27. juli 2020 6 timer siden, Loff77 skrev: Ok her er gjeldende reiseråd, kan du tolke og forklare for meg og andre som lurer evt hva det betyr:Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 20. august. Det er gjort unntak for land og regioner i Norden og land i EØS/Schengen-området som oppfyller Folkehelseinstituttets kriterier for lav smittespredning. Her står det jo rett ut. "Det er gjort unntak for...." Grønne land. Det vil si at "fraråder" kun gjelder røde land. Anonymkode: 8e4cb...6bc 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #178 Skrevet 27. juli 2020 De fleste steder i Norge har ikke hatt smittetilfeller de siste 14 dagene. Det er fantastisk bra. Kun Moss har hatt økende smitte, av alle plasser i Norge. Så med mindre de i Moss reiser vanvittig mye vil økningen som måtte komme den neste måneden hovedsakelig skyldes reise til utlandet. England setter nå inn tiltak som medfører 14 dagers karantene. Vi har 10 til land som ikke er grønne. Antar de fleste som reiser blir minimum en uke eller to. Så vi brude se noe i tallene før skolestart, enten den ene eller andre veien. Jeg håper i det minste vi kan være enige om at vi krysser fingrene for at tallene er gode nok til at de aller fleste skolene åpner når de skal. Anonymkode: bc830...c5c
Loff77 Skrevet 27. juli 2020 #179 Skrevet 27. juli 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her står det jo rett ut. "Det er gjort unntak for...." Grønne land. Det vil si at "fraråder" kun gjelder røde land. Anonymkode: 8e4cb...6bc Nettop 3
Anbefalte innlegg