Gå til innhold

Hysterikernes nye trussel: utenlandsreiser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke opprettholdes karantene. Vi har erfaring fra 1800tallet om at karantene er lurt ved smittsomme sykdommer. Kanskje vi ikke trenger å være så dramatisk å sende de til avsidesliggende øyer (enkelte land gjør dette), men i det minste gi klar beskjed om sosial distansering og unngå offentlig rom. De som velger å reise, velger å utsette seg for en annen smittesituasjon enn de som blir hjemme. Det er derfor så grenseløst egoistisk å risikere å smitte de som ikke er villig til dette. Det er nok mange grunner til å reise, men slik det ser ut til over grensen er de ikke tungtveiende (kanskje heller tungt veiende) årsaker for svært mange. Det er trist, for likefullt at det er mange grunner til å dra, er det mange grunner til å ikke dra. Familie i risiko, arbeid som er kundenært, solidaritet osv. Å frata de som har vært forsiktig den normaliteten vi har nå, av egoistiske årsaker er ikke greit.

Ok, sykepenger er en stor kost, for bedrifter og for samfunnet. Hyggelig for arbeidsgivere å måtte ta dette også. Det har vært et krevende år for veldig mange, og dette hjelper ikke. Hva er galt med å si, til og med etter reise til grønt land skal du ha planlagt for 10 dager hjemme, med ferie eller permisjon (og tillatelse fra arbeidsgiver). Altså, hva har de å tape på det? Også kan du argumentere og si "jammen turister". Er ikke så mye å gjøre med dem, men jo færre som vandrer rundt uten avklart smitte jo bedre er det. Om noen av de 160 hadde blitt hjemme og det ble oppdaget sykdom, kan det forhindre at en rekke andre må i karantene, blir syk eller dør... 

Anonymkode: bc830...c5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å si, til og med etter reise til grønt land skal du ha planlagt for 10 dager hjemme, med ferie eller permisjon (og tillatelse fra arbeidsgiver). Altså, hva har de å tape på det? Også kan du argumentere og si "jammen turister". Er ikke så mye å gjøre med dem, men jo færre som vandrer rundt uten avklart smitte jo bedre er det. Om noen av de 160 hadde blitt hjemme og det ble oppdaget sykdom, kan det forhindre at en rekke andre må i karantene, blir syk eller dør... 

En samlet regjering, Helsedirektorat og UD sier at grønne land er unntatt fra anbefalingen om å ikke reise. Disse har også satt bestemmelser i forhold til karantene, og sykepenger. Disse har også sagt at det er åpent for utenlandske turister. 

Å ha andre, personlige meninger, er helt ok. Å debattere er helt ok - dette er et demokrati. Men å forvente at andre skal etterleve ens egne personlige koronaregler er det som for meg blir helt meningsløst. 

Anonymkode: 8e4cb...6bc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En samlet regjering, Helsedirektorat og UD sier at grønne land er unntatt fra anbefalingen om å ikke reise. Disse har også satt bestemmelser i forhold til karantene, og sykepenger. Disse har også sagt at det er åpent for utenlandske turister. 

Å ha andre, personlige meninger, er helt ok. Å debattere er helt ok - dette er et demokrati. Men å forvente at andre skal etterleve ens egne personlige koronaregler er det som for meg blir helt meningsløst. 

Jeg spør hvorfor? Når historisk sett er karantene et av de mest effektive virkemidler for å holde smittetrykket lavt. Hva er kostnadene for samfunnet om noen må ta 10 dager ekstra ferie før de får sosialisere seg, om du sammenligner det med kostnadene om det går galt. Eks familien fra Trondheim, nå har dette ført til at over 20 stykke må i karantene (håper ingen blir syk eller dør). Hvilke kostnader blir det? Jeg har ikke fått et godt svar på dette, annet enn det er bestemt. Hvorfor er det blitt bestemt? Politisk press fra EU som alltid trykker regler over oss nisser? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør hvorfor? Når historisk sett er karantene et av de mest effektive virkemidler for å holde smittetrykket lavt. Hva er kostnadene for samfunnet om noen må ta 10 dager ekstra ferie før de får sosialisere seg, om du sammenligner det med kostnadene om det går galt. Eks familien fra Trondheim, nå har dette ført til at over 20 stykke må i karantene (håper ingen blir syk eller dør). Hvilke kostnader blir det? Jeg har ikke fått et godt svar på dette, annet enn det er bestemt. Hvorfor er det blitt bestemt? Politisk press fra EU som alltid trykker regler over oss nisser? 

Fordi det aldri har vært praksis å sette friske folk i karantene før. 

Anonymkode: 9f00a...bd3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norge står helt fritt til å vurdere hvilke land som er røde, og hvilke turister som kan komme inn. De har helt andre regler enn mange andre europeiske land. Her jeg er nå er det blant annet åpent for svensker. 

Så usikker på hvilket press/tvang du viser til? 

Min forståelse er at regjering/FHI/UD har vurdert at de har kontroll. At de innfører strengere restriksjoner om ting eskalerer. At noe økning i smitte er noe vi må regne med da dette ikke forsvinner med det første. Og at det er viktigere for alles mentale helse at det åpnes opp. En beslutning jeg synes er veldig fornuftig.  

Men, om man ikke liker det, finnes det muligheter. Kina for eksempel plomberer dører, og stenger ned hele byer. Der kan du nok leve helt trygt i karantene nå. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det har det. Ved ankomst av skip ble disse satt i karantene. Men siden du er selvsentrert kan jeg snu det på hodet. 

Du har planlagt en etterlengtet ferie om en uke. Billetter og hotell er bestilt (uavhengig om det er i Norge eller utlandet). Du treffer en kompis noen dager før som ønsker deg god tur, han hadde hatt det herlig i Spania. Et par dager etter blir du satt i karantene for kompisen din hadde blitt syk. Skikkelig digg ikke sant? Nå må du bruke din ferie på å være hjemme. Du kan ikke møte folk for å ta en drink eller dra på tur. Hyggelig!?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det har det. Ved ankomst av skip ble disse satt i karantene. Men siden du er selvsentrert kan jeg snu det på hodet. 

Du har planlagt en etterlengtet ferie om en uke. Billetter og hotell er bestilt (uavhengig om det er i Norge eller utlandet). Du treffer en kompis noen dager før som ønsker deg god tur, han hadde hatt det herlig i Spania. Et par dager etter blir du satt i karantene for kompisen din hadde blitt syk. Skikkelig digg ikke sant? Nå må du bruke din ferie på å være hjemme. Du kan ikke møte folk for å ta en drink eller dra på tur. Hyggelig!?

Men hvis jeg er frisk så hvorfor sette meg i karantene? Som sagt, det har aldri vært praksis tidligere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg er frisk så hvorfor sette meg i karantene? Som sagt, det har aldri vært praksis tidligere. 

https://marmuseum.no/karantene-skip-og-smitte Vi har svært lang historie for dette. 

Og om du møter en som blir syk skal du i karantene nå også (selv om du føler deg frisk). Er du virkelig så ignorant for det som skjer skulle du virkelig fått forbud om allmenn ferdsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://marmuseum.no/karantene-skip-og-smitte Vi har svært lang historie for dette. 

Og om du møter en som blir syk skal du i karantene nå også (selv om du føler deg frisk). Er du virkelig så ignorant for det som skjer skulle du virkelig fått forbud om allmenn ferdsel.

Ååå ja, en av disse ja. Som skal forby, hetse og så videre bare fordi folk ikke mener akkurat som deg. Hvis du er slik så burde du ha forbud mot å uttale deg på offentlig forum. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ååå ja, en av disse ja. Som skal forby, hetse og så videre bare fordi folk ikke mener akkurat som deg. Hvis du er slik så burde du ha forbud mot å uttale deg på offentlig forum. 

Om du ikke forstår at andre må settes i karantene (selv om de føler seg friske) fordi de har blitt utsatt for smitte så er det meg det er noe feil med? Hehe. https://www.nrk.no/trondelag/familie-i-trondheim-smitta-av-koronaviruset-1.15099636 En rekke friske mennesker som sikkert hadde planer for de neste ukene er nå satt i karantene. Skikkelig kult å bruke sommeren på det, fordi noen andre har vært uforsiktig. Hadde du likt å måtte bruke sommeren din hjemme (helt hjemme, ikke bytur eller annen hygge heller)? På grunn av noen andre. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke forstår at andre må settes i karantene (selv om de føler seg friske) fordi de har blitt utsatt for smitte så er det meg det er noe feil med? Hehe. https://www.nrk.no/trondelag/familie-i-trondheim-smitta-av-koronaviruset-1.15099636 En rekke friske mennesker som sikkert hadde planer for de neste ukene er nå satt i karantene. Skikkelig kult å bruke sommeren på det, fordi noen andre har vært uforsiktig. Hadde du likt å måtte bruke sommeren din hjemme (helt hjemme, ikke bytur eller annen hygge heller)? På grunn av noen andre. 

Men det er jo det mange av mennesker på forumet vil? At man verken reiser utenlands eller innen Norge, men holder seg hjemme i egen hage eller går fjellturer alene? Det er jo det samme som å være i permanent karantene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo det mange av mennesker på forumet vil? At man verken reiser utenlands eller innen Norge, men holder seg hjemme i egen hage eller går fjellturer alene? Det er jo det samme som å være i permanent karantene. 

Det er det som er fornuftig i nå. Og jo flere som gjør ferien slik, jo større sjanse for en fin høst. Vi skulle også til utlandet for å se igjen familie, men vi kan ikke fordi det er for langt unna. Jeg forstår at det kan være tungtveiende årsaker til å reise, men ser ikke noen ulemper med karantene etter hjemkomst. Det beskytter samfunn og medmennesker. Å risikere oppblomstring pga Pepsi Max og sangria er ikke verd det. Vi har valgt å tilbringe ferien på hytta i samme fylke. Vi har vært i parkene i Norge før og er enige om at vi har ikke behov for dette nå. Det er bedre at de som ikke har fått gjøre dette skal få gjøre dette, uten at vi også vaser rundt der. Siden vi er i et område uten smitte og kommer fra et område uten smitte, føler vi at vi gjør det riktige. Vi har kost oss og lever relativt normalt, selv om det ikke var slik sommeren var planlagt. Jo flere som velger som oss, jo større sjanse er det for bare små lokale utbrudd. Om jeg hadde måtte gå i karantene nå, fordi noen i min omgangskrets hadde valgt annerledes hadde jeg blitt så skuffa. Over dem og også over å ha fått ødelagt sommeren (kanskje høsten også, eller i ytterste konsekvens blitt syke eller smittet noen jeg er glad i). Det går an å tenke hvordan egne handlinger påvirker andre, i positiv eller negativt retning. Forresten, nabofamile har vært i Legoland nå, så de skal unngåes i noen uker. Jeg gambler ikke med vår ferie, eller helse når det er mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg aner at folk helgarderer litt nå. I starten var det den berømte eksplosjonen om to uker, og når det ble feil mange nok ganger, ble det en gang til høsten. Nå går man løs på de som reiser utenlands når det ble åpnet, for om man da fortsatt skulle ta feil om eksplosjon til høsten, kan man si at det var pga oss flinke og ikke pga dere jævler som våget dere til Töckfors.

Anonymkode: 93b70...e4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det har det, men vi har ikke hatt en liknende pandemi i vår levetid og du har dårlige historiekunnskaper.

Anonymkode: 7efb4...17d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke min erfaring at de som oftest lander så mye som 20 minutter før tiden. Da sparer de heller litt drivstoff og flyr seinere.

Det skjer daglig. Det er min erfaring etter å ha jobbet på Gardermoen i flere år.

Anonymkode: c3766...093

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skjer daglig. Det er min erfaring etter å ha jobbet på Gardermoen i flere år.

Det lander så vidt jeg vet mer enn 2 fly om dagen på Gardermoen, så det sier ingenting om hva statistikken er.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lander så vidt jeg vet mer enn 2 fly om dagen på Gardermoen, så det sier ingenting om hva statistikken er.

Det er ingen av oss som jobber på OSL som snakker om 2 fly. Vi snakker om fly generelt. 

Anonymkode: 6f52a...9df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du ta kontakt med OSL så får du tallene, de fører statistikk over alt som skjer der, i stedet for å sitte å kverulere over saker du har null peiling på.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du ta kontakt med OSL så får du tallene, de fører statistikk over alt som skjer der, i stedet for å sitte å kverulere over saker du har null peiling på.

Eventuelt kan han jo bare sjekke statistikk for OSL på flightradar24 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen av oss som jobber på OSL som snakker om 2 fly. Vi snakker om fly generelt. 

Siden du må ha det inn med te-skje: Du skrev at det skjer daglig, som bare betyr at det skjer med minst ett fly om dagen. Ett fly av alle som lander daglig på Gardermoen kvalifiserer ikke til å kalles "som oftest".

De som flyr i øst-vestlig retning er dessuten irrelevante i denne situasjonen. Jeg regner med at alle fly-"ekspertene" her vet hvorfor.

• Opprett ny...