Gå til innhold

Hva tjener Norge på å åpne mot Sverige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har forstått at det er krise i en del svenske grensekommuner, pga nedgang i handel og turisme fra Norge. Og at det er et press for å åpne. Men hva tjener Norge på åpningen?

-Vi risikerer en oppblomstring i korona. 

- Det er lite trolig at et tilsvarende antall svensker kommer til Norge for å bruke pengene sine, som motsatt. Nå i sommer.

Vi tok grep som kostet mye, og som Sverige valgte å ikke ta. Er det ikke greit å holde grensene stengt litt lengre da? Du sender jo ikke ungene over til naboen, om naboen har omgangssyke heller?

Anonymkode: a0813...8f9

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir det mer koronasmitte i Norge om nordmenn handler på svensk side, når de som jobber i de butikkene er norske?

Anonymkode: a4d9b...b8e

• Liker 1
Skrevet

Ukvalifisert gjetning: diplomati og lojalitet til söta bror...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje blir vi kvitt noen tjukkaser? Det er jo godisfolket som er mest utsatt for sykdommen også.

Anonymkode: e1818...842

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så hjertelig enig. Jeg gav opp hele koronaen nå. Alt vi har ofret føles helt bortkastet. Jeg er ferdig med å spille på lag. Om det blomstrer opp og noen sier vi ikke skal få dra på hytta kommer jeg til å le meg i hjel.

Anonymkode: 3bd67...7c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg er mindre bekymret for at folk reiser til Spania. Der er det i det minste strengt på smittevern og pålitelige tall/ smittesporing.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De skulle i det minste vært pålagt å bruke smitte-app. Eller er personvernet deres mer viktig enn smittevern? Vi er fortsatt ikke oppmuntret til å reise, men det er provoserende at de skal få privilegier. Hva med ekstra skatt på de som drar? For å utligne for de som er fornuftig å ikke drar. Det hadde vært kjekt, evt at vi som ikke dro fikk kraftig tilbake på skatten. 

AnonymBruker
Skrevet

Harryhandlerne med surklete lunger kan endelig kjøpe billig røyk igjen.

Anonymkode: df209...a22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Svenskene grein og sutra så forferdelig at både Norge og Danmark til slutt kastet kortene. Trist og ryggradsfritt skue... 

Jeg ser frem til et normalt (relativt normalt) semester på campus til høsten, men begynner å ta innover meg at universitet meget vel stenger igjen rimelig raskt. Alt dette for å please EU og Sverige. Dette er tross alt en posisjon de idiotiske svenskene har satt seg selv i ! 

Hvorfor skal deres tanketomhet koste meg bestemoren min og studielivet mitt? Det er et spørsmål jeg gjerne skulle ha stilt til Solberg.

Anonymkode: b5642...88e

• Liker 4
Skrevet (endret)
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe vits med restriksjoner mot Swe-nny når man allerede har åpnet opp for reiser i resten av Europa...   Synes det selv det er  "hØl i hodet".... Men når nordmenn kan reise hvor de vil, og turister fra alle land kan reise til Nåjjjge, så har det faktisk lite å si for smitte om vi åpner opp mot Sverige også...

Økonomiske er det jo "supert" for alle... (muligens)...

Endret av Beeblebrox
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Eller er personvernet deres mer viktig enn smittevern

Ja det er det

Anonymkode: 7cbc8...915

• Liker 1
Gjest Lasox
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har forstått at det er krise i en del svenske grensekommuner, pga nedgang i handel og turisme fra Norge. Og at det er et press for å åpne. Men hva tjener Norge på åpningen?

- Det er lite trolig at et tilsvarende antall svensker kommer til Norge for å bruke pengene sine, som motsatt. Nå i sommer.

Vi tok grep som kostet mye, og som Sverige valgte å ikke ta. Er det ikke greit å holde grensene stengt litt lengre da? Du sender jo ikke ungene over til naboen, om naboen har omgangssyke heller?

Regjeringen får god PR blant nordmenn som vil øke populariteten til den blå-blå regjeringen. Ikke at dem får min stemme for det! 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte på det samme da jeg så denne. https://www.dagbladet.no/video/jubelscener/AjxgXHZC

"Røyk!!!"

Anonymkode: d73a7...62f

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, tror du alle som reiser til Sverige gjør det bare for å kjøpe røyk? Altså det var det eneste du hadde å komme med? Føler du deg bra nå? Så fint for deg da. 🙄

Jeg er glad for at grensa er åpen, da kan jeg besøke familie og kjøpe mat som er billigere enn her og mat som ikke finnes her. Mat i Norge er dyrt og det kjennes godt på lommeboka, når man ikke har så mye å rutte med.

Anonymkode: 298b4...e31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hjertelig enig. Jeg gav opp hele koronaen nå. Alt vi har ofret føles helt bortkastet. Jeg er ferdig med å spille på lag. Om det blomstrer opp og noen sier vi ikke skal få dra på hytta kommer jeg til å le meg i hjel.

At det ikke var lov å dra på hytta var jo bare ment som en praktikal joke. Blir jo mindre smittespredning hvis folk sitter alene på hyttene. Media og alle trodde det var ekte og det ble hauset opp her på forum.

Anonymkode: da8a7...85f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd : ( Ble engstelig og nervøs når jeg leste at de skal åpne grensene til Varmland og der... Men sto også at de ikke har så mye smitte, så kanskje det ikke har så mye å si? Men hva hindrer stocholmere osv, å reise til Varmland, osv?

Kan svensker reise til Norge fra Varmland da? Skjønner ikke helt hvordan de har tenkt...

Hvorfor kan dem ikke heller sette opp noe netthandling eller noe, slik at dem får inn penger?

Anonymkode: e7bef...070

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd : ( Ble engstelig og nervøs når jeg leste at de skal åpne grensene til Varmland og der... Men sto også at de ikke har så mye smitte, så kanskje det ikke har så mye å si? Men hva hindrer stocholmere osv, å reise til Varmland, osv?

Kan svensker reise til Norge fra Varmland da? Skjønner ikke helt hvordan de har tenkt...

Hvorfor kan dem ikke heller sette opp noe netthandling eller noe, slik at dem får inn penger?

Du mener sånn som å sende ferskvarer som kjøtt, ost osv i posten? 🤣🤣🤣

Anonymkode: 1d70b...d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skulle i det minste vært pålagt å bruke smitte-app. Eller er personvernet deres mer viktig enn smittevern? Vi er fortsatt ikke oppmuntret til å reise, men det er provoserende at de skal få privilegier. Hva med ekstra skatt på de som drar? For å utligne for de som er fornuftig å ikke drar. Det hadde vært kjekt, evt at vi som ikke dro fikk kraftig tilbake på skatten. 

Men kan ikke du sette deg ned og utvikle en app som funker?  

Anonymkode: 1d70b...d63

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kanskje ikke fått med deg at nordmenn bosatt i Sverige, kanskje til og med i Stockholm, har kunnet reise inn til Norge under hele pandemien?

Tviler på at en värmlending som reiser inn i Norge er en større smittebærer enn en nordmann. Vi er ikke smittet alle som er bosatt i Sverige. Og på grensehandelen så har de satt inn mange tiltak for å hindre smitte. Det er ikke slik at vi som er bosatt i Sverige bare har fått råd om å vaske hendene, selv om det virker som de fleste nordmenn innbiller seg det.

Anonymkode: a4d9b...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting som skjer er at vi kan besøke vår familie uten å føle at vi gjør noe galt eller risikerer noe. 

Anonymkode: a0f76...793

• Liker 1
  • Opprett ny...