Gå til innhold

Svigerinner som konstant kristiserer våre valg vedr. daglig- og familielivet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå vært et par dager med min manms søstre og deres familie. Vi har i vår familie valgt at jeg jobber redusert, noe som er er svært godt valg for oss. Lite stress, korte dager i barnehagen (tre barn under 6 år) og hverken jeg eller mannen føler vi er helt på felgen, sånn overskuddsmessig. Jeg er veldig glad for at vi har denne muligheten og at jeg får tilbringe ekstra tid med barna mens de er små. Mine svigerinner kjører stikk motsatt løp, og kristiserer vårt/mitt valg så det synger! Selv om jeg aldri kunne kjørt det løpet de gjør (bhg fra 07:15 til 16:45 selv om de har fleksible jobber, au pair etc.) så sier jeg ikke noe om det. Jeg er heller hyggelig å sier at jeg er glad på deres vegne for å ha funnet et system som funker for de. Mem gud som de kristiserer meg! Mener jeg kaster bort muligheter, karriere og mere til, på å gå hjemme å lage middag. Det var det de sa, ordrett. Jeg sa at det er det som funker for oss. Lite stress og mye tid sammen, men at vi alle er forskjellige og at det er forskjellige løsninger som funker for oss alle. Hva fader skal jeg gjøre for å få til å slutte med gnagingen?? Jeg orker snart ikke å være mere sammen med de...

Anonymkode: a203f...ca9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du sier der er midt i blinken. Gjenta det hver enste gang de kritiserer og lat som ingenting. Enten er de usikre og føler seg truet av deg og din livsstil, eller så forsøker de å få en reaksjon ut av deg. Uansett, de har prorblemer som de forsøker bladne deg inn i, ignorer og skift samtaleemne. 

Anonymkode: 8a38e...da3

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet

De syntes altså at det å bruke tid på barna er bortkastet. Det sier mye om dem og deres verdier. At de trenger au pair for den resterende tiden etter barna har vært i bhg fra 0715-1645 sier vel at de ikke vil tilbringe noe tid med barna i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner godt til gnagende svigerinner!!! Jeg har en som alltid vil ta opp slikt feks på julaften eller 17 mai, eller bursdagsfeiringer. Blir dritlei!!!

Jeg hadde sagt til svigerinnen at vet du det kan vi snakke om en annen gang. Nå skal vi kose oss. 

Og så går du vekk, og så kan de tenke litt på den. Det blir nok litt surmuling, men avogtil må man være litt hard.

Anonymkode: 27c42...709

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De prøver sikkert å advare mot livet som minstepensjonist siden du ikke får pensjonspoeng som er noe å snakke om imens du går hjemme. Blir du og mannen skilt og han har betalt mest på boligen i tilegg får du magre kår. 

Selvom du ikke ser det,så er det deres måte å  bry seg om deg.

Anonymkode: cba62...adf

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor mye mindre får man i mnd i pensjon på to år med feks 80% stilling?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De prøver sikkert å advare mot livet som minstepensjonist siden du ikke får pensjonspoeng som er noe å snakke om imens du går hjemme. Blir du og mannen skilt og han har betalt mest på boligen i tilegg får du magre kår. 

Anonymkode: 5871e...7b1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjør hakk-i-plata taktikken. Hver gang de sier noe om dette så svar varianter av : så fint du har funnet en livsstil du trives med/ Takk for innspillet, det skal jeg notere meg/ osv. Og drei samtalen over på noe annet.

Eventuelt kan du ta en konfrontasjon en gang for alle og svare: Jeg skal si ifra hvis jeg trenger råd fra deg, men forløpig gjør jeg ikke det.

Anonymkode: af992...1c1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

"Alle må få velge det som er rett for seg". Repeat. Eventuelt legge til "Jeg respekterer ditt valg, jeg hadde satt pris på om du kunne respektere mitt"

Anonymkode: 86e2c...883

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Veldig frekt og blande seg i andre sine livsvalg. 

Si at du må få leve det livet sin selv ønsker uten at hun skal blande seg. 

Anonymkode: b4c1a...ab5

• Liker 3
Skrevet

Vet du hva, her får du bare skyve tilbake! Så utrolig frekt! De har da ingenting med dette. Svaret du gir er bra, tas tema opp igjen kan du si ganske tydelig noe i dur av:

«jeg har forstått at dette er din mening, den har du gjentatt flere ganger nå, men jeg lever mitt liv og du lever ditt. Jeg har da også mine tanker om hvordan jeg synes det er best å prioritere og organisere familieliv men det kunne aldri falt meg inn i å kommentere hvordan du velger å leve ditt liv. Du lever ditt liv og jeg lever mitt, så for alle sin del bør det kunne respekteres uten å måtte bli et gjentagende samtaleemne. For ærlig talt så har jeg hørt og fattet din/deres mening og det begynner rett og slett å bli voldsomt å måtte forholde seg til hele tiden i en periode som nå skal være familietid og ferie». 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for gode innspill!

Da biter jeg sammen tenna (for familiefredens skyld nå i ferien) og fortsetter med kamelsvelging og å svare det jeg gjør. 

Vedr. det å bli minstepensjonist - dette er selvfølgelig noe jeg har tenkt på. Men til deg som skrev om det; for meg er det verdt hver en krone mtp. den tiden og fine rolige hverdagene vi har sammen med barna nå. Vi sparer pittelitt i fond til meg hver mnd, men naturligvis ikke så mye, da økonomien tillater ikke dette når jeg jobber redusert. Og dette vet de, så jeg tviler på at det skyldes omsorg for meg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobb er ikke alt i livet. Jeg jobber redusert mens gutten min er fortsatt liten. Mannen så helst at jeg ikke jobbet, men jeg må jobbe litt for min egen del. 

Da gutten min startet opp i barnehagen da han var 15 mnd så jobbet jeg 60%. Så har jeg økt det til 80% nå som han er 3 år. Vurderer å starte fulltid nå ila høsten, men har ikke bestemt meg helt enda. Han har litt utfordringer sosialt og lærevansker. Han er under utredning til ppt. 

Mannen jobber offshore og er mye borte. Grunnen til at han ønsket at jeg gikk hjemme var fordi jeg slet sånn med å balansere jobb og var alene med barnet. Ble utbrent flere ganger og var noe sykemeldt. 

Jeg jobber mye mere når mannen er hjemme og  vi balanserer det greit. Jeg er sykepleier. 

Anonymkode: c8144...4d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobb er ikke alt i livet. Jeg jobber redusert mens gutten min er fortsatt liten. Mannen så helst at jeg ikke jobbet, men jeg må jobbe litt for min egen del. 

Da gutten min startet opp i barnehagen da han var 15 mnd så jobbet jeg 60%. Så har jeg økt det til 80% nå som han er 3 år. Vurderer å starte fulltid nå ila høsten, men har ikke bestemt meg helt enda. Han har litt utfordringer sosialt og lærevansker. Han er under utredning til ppt. 

Mannen jobber offshore og er mye borte. Grunnen til at han ønsket at jeg gikk hjemme var fordi jeg slet sånn med å balansere jobb og var alene med barnet. Ble utbrent flere ganger og var noe sykemeldt. 

Jeg jobber mye mere når mannen er hjemme og  vi balanserer det greit. Jeg er sykepleier. 

Må føye til at jeg har en søster som er hjemmeværende på fulltid og jeg var egentlig karrierekvinnen i familien. Men fikk en realitetssjekk da jeg selv fikk barn. 

Før det så kunne jeg lett kritisere henne for å være hjemmeværende. Men jeg forstår henne mye bedre nå. 

Tenker at man ikke skal dømme andre for deres personlige valg ang familie og arbeid. Man må finne sin egen balanse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge man har barn under 6 år får man pensjonsopptjening tilsvarende enn lønn på rett over 400 000. Sjekk NAV.no. 

Anonymkode: 3967d...d9a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, takk for gode innspill!

Da biter jeg sammen tenna (for familiefredens skyld nå i ferien) og fortsetter med kamelsvelging og å svare det jeg gjør. 

Vedr. det å bli minstepensjonist - dette er selvfølgelig noe jeg har tenkt på. Men til deg som skrev om det; for meg er det verdt hver en krone mtp. den tiden og fine rolige hverdagene vi har sammen med barna nå. Vi sparer pittelitt i fond til meg hver mnd, men naturligvis ikke så mye, da økonomien tillater ikke dette når jeg jobber redusert. Og dette vet de, så jeg tviler på at det skyldes omsorg for meg.

Hvis hun ikke skjønner det hadde jeg nok til slutt sagt «vet du hva? Jeg synes det er ubehagelig at du skal kritisere hvordan vi har valgt å legge opp familielivet hele tiden. Hvis du ikke slutter med det, så orker ikke jeg å snakke så mye med deg mer» 

Anonymkode: 7164e...d7d

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hører dere meg kritisere dere for å knapt se ungene deres? 

Nei. For jeg respekterer valget dere har tatt for deres familie og jeg forventer at voksne mennesker respekterer MIN avgjørelse. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være det, men det er faktisk også noen som mener at alle som overhode er i stand til det bør arbeide full tid, for å "bidra til samfunnet" og betale skatt. Hvis man frivillig jobber mindre, er man en slags snylter, selv om man ikke mottar mer enn andre.  (Jeg mener ikke dette selv, men etter utallige facebook-debatter, har jeg etterhvert forstått argumentet, tror jeg.)

Pussig nok rammer denne kritikken nesten alltid kvinner som velger å være hjemme med barn. Andre som frivillig tar friår,  for å seile jorden rundt f.eks. eller satse på en usannsynlig musikkarriere, går under radaren.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...