Gå til innhold

Hvordan vite om man legger på seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil men vekta viser det samme. Helt uavhengig av aktivitet. I går spiste jeg 1 italiensk pizza + et stykke mamma ikke klarte å få i seg. Jeg var den eneste som spiste dessert, creme brule. 
Jeg spiser fløtevafler nesten hver dag, med cheddarost eller vanlig ost. Lager grøt av smør og mel og melk og spiser med fløte og litt syltetøy. Knekkebrød med makrell tomat. 
Fisk, grønnsaker. Altså uansett om jeg er såkalt sunn eller er usunn over en periode er vekta den samme.... 

NÅR bør jeg evt vite når jeg skal stoppe? Klokka er 21.15 og jeg kjenner jeg er i ferd med å bli sulten. Har vært ute gått en tur. 
Men har hørt man bare legger på seg av å spise så sent, men jeg hae aldri gjort det. 

er 1.82 cm og veier 58

Anonymkode: 1b304...455

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen, mulig du har f.eks stoffskifteproblemer eller lignende om du sliter med å legge på deg, men føler du spiser mye? 
Tracker du kalorier og vet hvor mye du får i deg? Man legger på seg av å spise mer kalorier enn man forbrenner, noe som varierer veldig fra person til person. 

Ca 7500 kcal i overskudd tilsvarer 1 kg kroppsvekt, forsåvidt.

Anonymkode: 3a4e4...fd8

AnonymBruker
Skrevet

Du er undervektig, og bør i hvert fall ikke bekymre deg for å legge på deg. Spis til du er mett, og spis når du er sulten.

Anonymkode: 83a6b...55a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil men vekta viser det samme. Helt uavhengig av aktivitet. I går spiste jeg 1 italiensk pizza + et stykke mamma ikke klarte å få i seg. Jeg var den eneste som spiste dessert, creme brule. 
Jeg spiser fløtevafler nesten hver dag, med cheddarost eller vanlig ost. Lager grøt av smør og mel og melk og spiser med fløte og litt syltetøy. Knekkebrød med makrell tomat. 
Fisk, grønnsaker. Altså uansett om jeg er såkalt sunn eller er usunn over en periode er vekta den samme.... 

NÅR bør jeg evt vite når jeg skal stoppe? Klokka er 21.15 og jeg kjenner jeg er i ferd med å bli sulten. Har vært ute gått en tur. 
Men har hørt man bare legger på seg av å spise så sent, men jeg hae aldri gjort det. 

er 1.82 cm og veier 58

Anonymkode: 1b304...455

Du legger ikke på deg på en dag, Ts. Spis og vær glad men ikke vær usunn (det går nemlig utover helsa før det går utover vekta). Noen mennesker har hly forbrenning. Andre legger ikke på seg frem til de er x år gamle og så *poof* øker vekta. Det er først når vekta øker du faktisk må redusere kaloriinntak. Før det kan du spise så mye du lyster. 

Det er ikke farlig å ikke legge på seg. Hele slekta mi på farssiden er slik. Vi trykker i oss mat frem til vi er noen-og-30 mens vi ser ut som vi har tilbragt flere år i den ytterste sult. Og så plutselig blir vi normalvektige. Det er en arvelig sak, men jeg husker ikke navnet på fenomenet.

Anonymkode: 462a0...34b

AnonymBruker
Skrevet

Å spise mye en dag betyr ingenting om du spiser lite ellers. Å spise vafler hver dag går greit vektmessig så lenge du spiser relativt lite i løpet av dagen. Hva du spiser betyr mindre, hvor mye du spiser betyr mest. Å dra frem eksempler på dager der du spiser mer enn normalt er å lure deg selv. 

Du vil for øvrig stadig føle deg sulten om du spiser lite protein. Da vil kroppen sende deg sultsignaler fordi den vil ha mer proteiner. Om du fortsetter spise usunn mat vil du ikke mette det krppen trenger og den vil fortsette sende deg signaler om at du er sulten, fordi den trenger næringsstoffer den ikke får fra det du spiser. 

Om du genuint spiser mye hele tiden og alltid er sulten seld ved høyere proteininntak, så kan det være sykom, innvolssorm eller lignende. 

Anonymkode: cbcaa...6f2

AnonymBruker
Skrevet

Det er dette som er vanlig, at man følger sultsignalene sine, og inntak varierer noe fra dag til dag. Men på sikt er det jevnt. Ikke ødelegg dette flotte naturlige systemet med å drive å tenke på matmengde. Du kan feks veie deg en gang i måneden for å følge med på vekten. Men samtidig er det fordelaktig for deg å øke vekten noe. Men ikke stress med det, spis det du ønsker.

Anonymkode: f0171...1bd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er dette som er vanlig, at man følger sultsignalene sine, og inntak varierer noe fra dag til dag. Men på sikt er det jevnt. Ikke ødelegg dette flotte naturlige systemet med å drive å tenke på matmengde. Du kan feks veie deg en gang i måneden for å følge med på vekten. Men samtidig er det fordelaktig for deg å øke vekten noe. Men ikke stress med det, spis det du ønsker.

Altså, nei, ikke spis det du ønsker. Det færreste ønsker spise brokkoli og fisk, de vil ha potetgull og sjokolade. Sultsystemet vårt er ikke tilpasset det moderne kosthold, og mange sin sultfølelse er feil og malplassert. Mange går i fella der de spiser gradvis mer og mer sjokolade og vafler og ødelegger dette "naturlige" sultsystemet sitt. Det er en grunn til at de fleste nordmenn er overvektige. Det er fordi at vårt moderne kosthold ikke passer til vårt naturlige sultsystem. Det ødelegger det. Ideelet sett ville vi kunne spise som vi ville uten å bli tjukke, men når det normale kostholdet består av så mye dårlig mat, ender man opp med overvekt til slutt. 

Skrevet

Bare kjapt innspill; man legger ikke på seg av å spise sent. En porsjon havregrøt på 300 kcal kl 18 er enda 300 kcal selvom klokken er 21/22 på kvelden. :)

prøv å tell kalorier i en periode, hvis du vedlikeholder vekten med x antall kalorier øker du med 3-500 om dagen, så skal det gå sakte oppover. Om ikke øker du enda mer :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, nei, ikke spis det du ønsker. Det færreste ønsker spise brokkoli og fisk, de vil ha potetgull og sjokolade. Sultsystemet vårt er ikke tilpasset det moderne kosthold, og mange sin sultfølelse er feil og malplassert. Mange går i fella der de spiser gradvis mer og mer sjokolade og vafler og ødelegger dette "naturlige" sultsystemet sitt. Det er en grunn til at de fleste nordmenn er overvektige. Det er fordi at vårt moderne kosthold ikke passer til vårt naturlige sultsystem. Det ødelegger det. Ideelet sett ville vi kunne spise som vi ville uten å bli tjukke, men når det normale kostholdet består av så mye dårlig mat, ender man opp med overvekt til slutt. 

Mitt råd var ment for Ts, og for henne er det samsvar mellom matinntak og vedlikehold av vekt. Dette gjelder faktisk en god del av oss, særlig menn. Og da trenger man ikke begynne å forstyrre et system som virker, særlig ikke når Ts er litt undervektig i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Når på dagen du spiser tidlig seint osv har ingenting å si. Det som heller er hvor mye kcal som går inn i forholdt til ut.

Anonymkode: 3a0ac...52c

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å spise mye en dag betyr ingenting om du spiser lite ellers. Å spise vafler hver dag går greit vektmessig så lenge du spiser relativt lite i løpet av dagen. Hva du spiser betyr mindre, hvor mye du spiser betyr mest. Å dra frem eksempler på dager der du spiser mer enn normalt er å lure deg selv. 

Du vil for øvrig stadig føle deg sulten om du spiser lite protein. Da vil kroppen sende deg sultsignaler fordi den vil ha mer proteiner. Om du fortsetter spise usunn mat vil du ikke mette det krppen trenger og den vil fortsette sende deg signaler om at du er sulten, fordi den trenger næringsstoffer den ikke får fra det du spiser. 

Om du genuint spiser mye hele tiden og alltid er sulten seld ved høyere proteininntak, så kan det være sykom, innvolssorm eller lignende. 

Nå inneholder alt mat minus olje og sukke proteien,så det å si at man er sulten fordi man spiser for lite protein. Og om du med protein da tenker på kjøtt/fisk/ egg etc så er dette også misvisende da det finnes mange som ikke spiser dette,men som ikke går rundt og er sultne hele tiden 

Anonymkode: 4cb0e...987

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...