Gå til innhold

De reiste til Spania i dag får sykepenger når de er tilbake!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes er egoistisk at de som reiste til Spania i dag får sykemelding og sykepenger når de er tilbake. Det skriver hvertfall NRK. Med andre ord er siste frist for å få sykepenger idag, alt du trenger å gjøre er å sette deg på ett fly til Spania (eller et land som var grønn som blir rød).

VG intervjuet flere passasjere som skulle reise til Spania 15 minutter etter at det offisielt ble ett "rødt" land. De sa bare at de kunne ha "hjemmekontor" når de er tilbake, noe som betyr sykepenger!!

Er det bare jeg som mener dette er frekt å si på TV? 

Anonymkode: 54418...844

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt sykt at fellesskapet må spleise for å betale disse egoistene to ukers ekstra ferie som belønning for å ha vært egoistiske

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, velociraptor skrev:

Det er helt sykt at fellesskapet må spleise for å betale disse egoistene to ukers ekstra ferie som belønning for å ha vært egoistiske

Hvorfor er det sjukt? Jeg kjenner noen som dro til Spania etter de ble kjent at landet blir rød. De følger regelverket, du får sykemelding når du er tilbake hvis landet var grønn da du dro og rød når du er tilbake. De visste at landet vil bli rød, men det er ikke deres problem at dette ble kommunisert tydelig tidligere..

Anonymkode: c0f05...3af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sjukt? Jeg kjenner noen som dro til Spania etter de ble kjent at landet blir rød. De følger regelverket, du får sykemelding når du er tilbake hvis landet var grønn da du dro og rød når du er tilbake. De visste at landet vil bli rød, men det er ikke deres problem at dette ble kommunisert tydelig tidligere..

Dette kaller jeg å utnytte systemet på det groveste. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Dette kaller jeg å utnytte systemet på det groveste. 

De ønsket å møte familien sin som bor der nede. Nå har ventet nok, så jeg skjønner godt at de drar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes er egoistisk at de som reiste til Spania i dag får sykemelding og sykepenger når de er tilbake. Det skriver hvertfall NRK. Med andre ord er siste frist for å få sykepenger idag, alt du trenger å gjøre er å sette deg på ett fly til Spania (eller et land som var grønn som blir rød).

VG intervjuet flere passasjere som skulle reise til Spania 15 minutter etter at det offisielt ble ett "rødt" land. De sa bare at de kunne ha "hjemmekontor" når de er tilbake, noe som betyr sykepenger!!

Er det bare jeg som mener dette er frekt å si på TV? 

Man får da ikke sykepenger når man har hjemmekontor. Da får man lønn.

Anonymkode: 7af2d...aab

• Liker 20
Skrevet

Min arbeidsmoral synker som følge av at "sydenturistene" får to ukers ekstra ferie ved hjemkomst. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror ikke du helt forsto denne artikkelen? Det står da ganske tydelig at man ikke får sykepenger. Men noen arbeidstakere kan avtale med sin arbeidsgiver at de får hjemmekontor. Hjemmekontor = å gjøre jobben sin hjemmefra. De som ikke har mulighet til  å ha hjemmekontor, må ta feriedager til bruk. Arbeidsgivere oppfordres til å være greie med å gi feriedager (dog uten lønn) til de som havner i en slik situasjon, 

• Liker 10
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske sykt å få sykepenger etter å ha reist til utlandet med viten og vilje mitt i en pandemi. De har jo satt seg i den situasjonen helt på egen hånd. De vet hva de gjør og hvilken risiko de løper. Om de må i karantene bør det være ulønnet. Man skal ikke betale for at folk skal sitte i karantene om karantenen er selvforskyldt. 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nokia skrev:

Jeg tror ikke du helt forsto denne artikkelen? Det står da ganske tydelig at man ikke får sykepenger. Men noen arbeidstakere kan avtale med sin arbeidsgiver at de får hjemmekontor. Hjemmekontor = å gjøre jobben sin hjemmefra. De som ikke har mulighet til  å ha hjemmekontor, må ta feriedager til bruk. Arbeidsgivere oppfordres til å være greie med å gi feriedager (dog uten lønn) til de som havner i en slik situasjon, 

Det er helt feil. Her finner du den mer korrekte lenken: https://www.nrk.no/nyheter/sjukepengar-til-spania-reisande-1.1 

Det sto også i artikkelen jeg refererte til.

Sitat

Sjukepengar til Spania-reisande

Dei som reiste til Spania då det var «grønt», har rett til sjukepengar om det trengst i perioden dei må i karantene no som Spania er «raudt» igjen. Det opplyser landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Det er ganske sykt å få sykepenget etter å ha reist til utlandet med viten og vilje mitt i en pandemi. De har jo satt seg i den situasjonen helt på egen hånd. De vet hva de gjør og hvilken risiko de løper. Om de må i karantene bør det være ulønnet. Man skal ikke betale for at folk skal sitte i karantene om karantenen er selvforskyldt. 

Nei, det er ikke sykt. Regjeringen sier jo at det er HELT GREIT. Bare fordi folk har mistet jobben, så betyr det ikke at vi andre kan kose oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke arbeidsgiver som må betale sykepengene isåfall? 

Anonymkode: fd636...b0a

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Nokia skrev:

Vel, det er vanskelig å misforstå fru Bollestads uttalelse. Det er tydelig at folk som reiste til Spania, vel vitende om at utviklingen kunne lede til karantene ved hjemkomst, slipper å betale for dette selv. Sitat:

Olaug Bollestad opplyser at nordmenn som reiste til Spania da landet hadde grønn status, har rett til sykepenger om det trengs i karantenetiden. Bakgrunnen for dette er at de som reiste før statusoppdateringen for Spania, ikke har brutt regelverket.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

De sa bare at de kunne ha "hjemmekontor" når de er tilbake, noe som betyr sykepenger!!

Hjemmekontor betyr ikke sykepenger, det betyr at man gjlr arbeidsoppgavene sine hjemmefra!

Anonymkode: 8e96c...e13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmekontor betyr ikke sykepenger, det betyr at man gjlr arbeidsoppgavene sine hjemmefra!

Det er feil. Hjemmekontor betyr gjemmekontor. Altså at du gjør minimal innsats i forhold til hva du ville ha gjort på jobben!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er feil. Hjemmekontor betyr gjemmekontor. Altså at du gjør minimal innsats i forhold til hva du ville ha gjort på jobben!

Tull. Jeg har jobbet mye mer effektivt hjemmefra enn noensinne i åpent landskap. 

Anonymkode: 7af2d...aab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Fredelig skrev:

Vel, det er vanskelig å misforstå fru Bollestads uttalelse. Det er tydelig at folk som reiste til Spania, vel vitende om at utviklingen kunne lede til karantene ved hjemkomst, slipper å betale for dette selv. Sitat:

Olaug Bollestad opplyser at nordmenn som reiste til Spania da landet hadde grønn status, har rett til sykepenger om det trengs i karantenetiden. Bakgrunnen for dette er at de som reiste før statusoppdateringen for Spania, ikke har brutt regelverket.

Hva er problemet? At folk som har ventet måneder for å møte familien sin i Spania, ikke skal reise. Jeg bryr meg lite om de som var i Spania får sykepenger de er tilbake. Jeg synes de tjener sykepengene når de har vært så flinke å vente og lyttet på myndighetene. At hun jeg kjenner får sykepenger når hun er tilbake, selvom hun visste at Spania blir rød, men var grønn da hun reiste. Plager ikke meg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det gjør det ikke! Er selv mye mer effektiv når jeg jobber hjemmefra enn når jeg er på kontoret

• Liker 2
  • Opprett ny...