Gå til innhold

Kalle besteforeldre for mor og far, og farmor og farfar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med å kalle foreldrene til mamma for «mor og far» og foreldrene til min far for «farmor og farfar». Alle mine søskenbarn på mammas side kaller også besteforeldrene våre for «mor og far». Broren min har 4 barn og de kaller sine besteforeldre (vår mamma og stefar) for mor og far. Nå venter jeg og mannen vårt første barn og jeg tenker da at det var naturlig at vår sønn kaller sine besteforeldre på min side for «mor og far», spesielt siden det er det jeg er vokst opp med, men også siden min brors barn allerede kaller de for mor og far, og vår sønn kommer til å vokse opp med disse barna. Føler det blir å lage mer krøll om brors barn skal kalle de mor og far, mens vår sønn må si mormor og morfar. 
min mann mener det er helt uaktuelt at sønnen skal kalle sine besteforeldre for «mor og far» og mener det er rart. Han sier han aldri har hørt om det før... de fleste jeg vokste opp sammen med kalte nå besteforeldrene sine for «mor og far», hvertfall på en av sidene. Er det blitt unaturlig å kalle besteforeldre for «mor og far»?

Anonymkode: 481fc...ea7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som kaller besteforeldrene sine for mor og far. Jeg har bare hørt bestemor/bestefar, farmor/farfar og mormor/morfar. Men kanskje det er noen landsdeler hvor det er mer vanlig? 

Anonymkode: 20edf...9ff

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Bestemmer ikke besteforeldre selv hva de vil kalles? Det fikk de her ihvertfall. Vi skal da ikke diktere det. En del barn finner jo også egne "kjælenavn" på besteforeldre. 

Anonymkode: f5fb9...87a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her i nord er vel Bestemor/Bestefar mest vanlig, men både Mormor/Morfar, Farmor/Farfar og Mor/Far brukes. Tenker man gjør det som passer seg og sine jeg 😊 

Anonymkode: cfb08...144

• Liker 7
Skrevet

Selv om han syns det er rart så syns jeg han skal gi seg. Det er nok bare uvant i begynnelsen. Men må si det ikke gjør noe at søskenbarn sier forskjellig til samme besteforeldre. Er mer utfordrende når man kaller begge bestemødrene bestemor og begge bestefedrene bestefar.

• Liker 5
Gjest Forumhei
Skrevet

Wtf, din mors mor og mors far = mormor og morfar! 

Din fars mor og far = farmor og farfar

den eldre generasjoner er oldemor og oldefar og bestemor og bestefar

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om noen som kaller besteforeldrene for mor og far. Men nå kaller mine barn foreldrene mine for mormor og morfar og broren min sine barn kaller dem farmor og farfar. Ingen har blitt forvirret av det, det går helt bra.

Anonymkode: 2bed7...1c4

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her i nord er vel Bestemor/Bestefar mest vanlig, men både Mormor/Morfar, Farmor/Farfar og Mor/Far brukes. Tenker man gjør det som passer seg og sine jeg 😊 

Anonymkode: cfb08...144

Min mor sier mor og far om sine besteforeldre i trøndelag og nordland

• Liker 8
Gjest Forumhei
Skrevet

Jeg har hørt om noen som kaller besteforeldrene for mor og far. Men nå kaller mine barn foreldrene mine for mormor og morfar og broren min sine barn kaller dem farmor og farfar. Ingen har blitt forvirret av det, det går helt bra.

Anonymkode: 2bed7...1c4

Det blir riktig! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Forumhei skrev:

bestemor og bestefar er synonymer med mormor/farmor og morfar/farfar :)

Anonymkode: 519d6...845

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Forumhei skrev:

Bestemor og bestefar er jo besteforeldre, ikke oldeforeldre? 

Anonymkode: 3f1bb...83b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

La nå folk kalle familien sin for hva de vil. Min farmor kalte jeg mor, farfar kalte jeg faffa, mormor var bestemor og morfar het beste. Foreldrene mine var mamma og pappa. 

Anonymkode: 73127...5c3

• Liker 8
Gjest Forumhei
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bestemor og bestefar er jo besteforeldre, ikke oldeforeldre? 

Anonymkode: 3f1bb...83b

Man kan bruke bestemor isteden for farmor og mormor sa feil på den🙂

Skrevet (endret)

Det er helt vanlig å kalle besteforeldre for mor og far. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg kalte min mormor og morfar for mor og far. Jeg kan ikke helt se hva som er unormalt med det. 

Jeg kalte min farmor og farfar for bestemor og bestefar

Jeg vil si at barna selv kan bestemme hva de vil kalle dem. 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med mannen din. Min samboer ville også at hans mor skulle kalles «mor» av vårt barn. Men det var totalt uaktuelt for min del. Farmor eller bestemor. Barnet har en mor, og det er meg.. 

Anonymkode: 616ec...b0f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Min mor og stefar sier selv at de er «mor og far» til brors barn og kommer til å være det for mine barn. Det er nok min mor som har bestemt det ettersom hennes mamma og pappa er «mor og far» for meg og bror. Og i tillegg at min mamma var 38år når hun ble bestemor syntes hun bestemor og farmor gjorde henne så gammel, hun sa det hørtes ut som hun var 80, så hun syntes det var mest naturlig at hennes barnebarn kaller henne og vår stefar for «mor og far» siden vi barna har kalt hennes foreldre for «mor og far». 

Anonymkode: 481fc...ea7

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene til mamma - Mor og Far (alle søskenbarna sier det samme)

Foreldrene til pappa - Bestemor og bestefar (alle søskenbarna sier det samme)

Jeg var ikke det første barnebarnet på noen av sidene, så vet ikke hvem som «bestemte» først hva de forskjellige skulle kalles.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp i nord. Brukte mor og far om besteforeldrene som jeg hadde et nært forhold til. De andre var bestemor og bestefar. Nå har jeg merket at ingen bruker mor og far lenger. Syns besteforeldrene skal få bestemme selv hva de vil kalles. Begge besteforelder-parene til barnet mitt ville være bestemor og bestefar, og det gikk helt fint. 

Anonymkode: 5a979...250

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med mannen din. Min samboer ville også at hans mor skulle kalles «mor» av vårt barn. Men det var totalt uaktuelt for min del. Farmor eller bestemor. Barnet har en mor, og det er meg.. 

Anonymkode: 616ec...b0f

Jævlig rart å si mor og far til noen som ikke er det, hadde blitt helt feil for meg. Mormor ettersom det er min mors mor og ikke min mor.

Anonymkode: 707ac...ad1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...