AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #1 Skrevet 24. juli 2020 Hei, Jeg er en jente på 16 år. Jeg fikk meg jobb på en dagligvare tidligere i sommer, og har fått fast jobb èn dag i uken. Når jeg var på intervju, så var det ikke snakk om noe mer enn den ene dagen, men jeg ytret et ønske om å jobbe mer ila sommeren. Jeg har jobbet min faste dag hver dag, og det har vært tungt - men ok. I forrige uke kalte sjefen min meg inn på kontoret og sa at han var veldig skuffet over at jeg ikke hadde vist vilje til å jobbe mer ila sommeren. Jeg sa at det beklaget jeg, men at jeg trodde han ville gi beskjed dersom det var ekstra ledige vakter. Da sa han at det var noe jeg måtte be om, også skulle han se om det passet de dagene jeg ønsket. Jeg sa ok, og at jeg beklaget at jeg ikke hadde vist nok initiativ. Jeg sendte ham en mail senere på kvelden og sa at jeg ønsket å ta så mye vakter som mulig uken etter. Han satt meg opp hver dag. I dag er siste dagen jeg har jobbet hele uken, og jeg ble igjen kalt inn på kontoret. De var ikke fornøyd med tempoet mitt. De syns jeg jobbet for sakte, og jeg måtte stå på mer. Jeg har ingen problemer med tilbakemeldinger eller at jeg bør gjøre ting annerledes, men jeg jobber så fort jeg kan.. svetten renner ned ryggen min HELE dagen, HVER eneste vakt. Jeg tror ikke jeg klarer å jobbe fortere enn jeg gjør... Jeg får en følelse av at sjefen ikke liker meg.. kan ikke forklare hvorfor.. men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har lyst på jobbe, men jeg kjenner at jeg syns det er leit å føle at de ikke syns jeg gjør en god nok jobb. Jeg vet at det er "sånn det er å jobbe" og jeg har ingen problem med å stå på, men det virker som uansett hvor mye jeg gjør så blir det feil... Tidligere i uken la jeg inn melding om at jeg ønsket å jobbe hele neste uke.. men der har ikke sjefen svart på noe. Jeg så at jeg var satt opp som "syk" ene vakten forrige uke, og da sendte jeg en mail til sjefen min og skrev at jeg var på jobb og om han kunne ordne dette sånn at lønnen ble rett. Da fikk jeg til svar: Dette er ikke noe du skal passe på. Jeg sjekker timelistene hver mandag! God helg. Er alle sjefer sånn? Anonymkode: 9a1b8...80b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #2 Skrevet 24. juli 2020 Ikke alle er sympatiske. Jeg fikk ny sjef for 3,5 år siden. Han kan ikke sammenlignes med sjefen jeg hadde før der igjen. Han nye er mye mer pirkete. Han liker heller ikke at vi sier vår mening og er veldig opptatt av å bli sett på som SJEF. Er din sjef fra Norge? Anonymkode: 539fc...64e 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #3 Skrevet 24. juli 2020 Nei! Han der høres ut som en drittsekk. Pass på så han faktisk ordner det med lønningslista. Sånne sjefer vet å manipulere unge, flittige og godtroende ansatte. Anonymkode: 029b3...13a 13
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #4 Skrevet 24. juli 2020 Jeg har jobbet i dagligvare i 9 år, og en del år på bensinstasjon, og ja det er sånn stort sett alle plasser dessverre. Du kan være heldig å møte på en grei sjef, men de er det ikke mange av. Anonymkode: 340b0...e4e 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #5 Skrevet 24. juli 2020 De tror de må komme med kritikk for å skremme deg til høy innsats. Din produktivitet er hans fortjeneste. Problemet er at gode ansvarsfulle ansatte vil slutte i et slik miljø og de han sitter igjen med er late og uansvarlige folk som ikke klarer å få seg jobb et annet sted. Så over tid så blir hans egen virkelighetsoppfatning en realitet. Han skaper sin egen verden. Dersom du ikke liker den, slutt. Anonymkode: 5489c...af7 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #6 Skrevet 24. juli 2020 Er i midten av 30-årene og har hatt mange sommer-, deltids- og ekstrajobber. Min erfaring er at de fleste mennesker er greie, også sjefer, men er selvfølgelig ikke alle som takler lederrollen like godt. Du har vært uheldig som har møtt på en sånn i din første jobb. Mitt råd til deg: gjør en god jobb, vær fleksibel og hyggelig med både sjefen, kollegaer og kunder, og fortsett med å være ryddig med tanke på beskjeder/mailer osv. slik det høres ut som du er. Da har du gjort ditt for å skape et godt samarbeid og kan ha god samvittighet, så får resten være opp til sjefen. Og når du vet at du har gjort ditt beste skal du bare børste av deg dårlig samvittighet og negative tanker. Let it go! Det krever litt øvelse, men er en egenskap som du kommer til å få bruk for gjennom resten av livet så det er bare å begynne å prøve. Anonymkode: c2926...505 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #7 Skrevet 24. juli 2020 Jeg har hatt mange sjefer etter 20 år i dagligvare. Det er både drittsekker av sjefer, og gode ledere som ønsker å hjelpe til så du utvikler deg. Gi det litt tid, og spør gjerne om kollegaer du liker har tips til mer effektivitet. Kan være enkle tips faktisk, eks på hvordan man etterfyller og rullerer varer i en hylle gjøres på flere måter. Og dertil forskjellig tidsbruk. Stå på, og pass på timelistene 🙋♀️🤗 Anonymkode: db508...122 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #8 Skrevet 24. juli 2020 Det siste du skrev ang timelista avgjorde at dette ikke er en toppers sjef. Du har fått en av de gretne. Da må man ha tunga rett i munnen og ikke la seg overkjøre. Hvis du jobber og står på og allikevel får tilbakemelding på at det går for sakte, så er det innafor å si opp. Kommer an på om du liker deg der ellers og klarer overse oppførselen til sjefen, hvis ikke er det ikke vits å bruke mer tid der. Anonymkode: f8156...f44
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #9 Skrevet 24. juli 2020 For en dårlig sjef! Her har han helt misforstått hvordan man skaper arbeidsglede og engasjement i hvert fall! Bare det å ha en sånn tone ovenfor noen som kun er 16 år er helt uforståelig for meg, og jeg har hatt mange ansatte i årene som butikkeier. Det tar tid å bli skikkelig effektiv når man er ny, ser ut til at han selv har glemt at han også var ny en gang🙄 Du står på, gjør ditt beste og stiller opp, det skal du være stolt av. Og selvfølgelig skal man også selv passe på at timelisten stemmer! Nei, bare fortsett som du gjør, ting går bedre og bedre jo mer arbeidserfaring du får. Han er kjempeheldig som har funnet deg, som liker og vil jobbe! Anonymkode: 8dfad...e5e
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #10 Skrevet 24. juli 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle er sympatiske. Jeg fikk ny sjef for 3,5 år siden. Han kan ikke sammenlignes med sjefen jeg hadde før der igjen. Han nye er mye mer pirkete. Han liker heller ikke at vi sier vår mening og er veldig opptatt av å bli sett på som SJEF. Er din sjef fra Norge? Anonymkode: 539fc...64e Hvorfor i alle dager skal det liksom være relevant? Anonymkode: 37553...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #11 Skrevet 25. juli 2020 På 24.7.2020 den 21.35, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager skal det liksom være relevant? Anonymkode: 37553...7dd Kulturforskjeller. Anonymkode: 539fc...64e 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #12 Skrevet 25. juli 2020 Jeg jobbet på pizzarestaurant og hjalp til på kjøkkenet da jeg var 17. Der hadde vi "kjøkken sjef" som var fra Albania, han sa alltid til meg at jeg var treg og måtte lage pizza fortere, at jeg måtte pugge alle oppskriftene på div pizzaer, noe jeg gjorde. Jeg var ikke tregere enn de andre, men jeg var en eneste jente som jobbet der og han hatet meg virkelig. Sjefen over ham, som eide restauranten var derimot kjempe fornøyd med meg. Jeg holdte ut der i 3 måneder. Anonymkode: 3e67d...b81
Knirke Skrevet 26. juli 2020 #13 Skrevet 26. juli 2020 Hjelpe meg... Håper dette motiverer deg til å jobbe ekstra med skolen og skaffe deg en ordentlig utdannelse. 3
Humle Brumle Skrevet 26. juli 2020 #14 Skrevet 26. juli 2020 (endret) Egne lover for medarbeidere under 18år. Hvis du googler hva de lovene er kan det godt hende han bryter et par av dem høres det ut som. Endret 26. juli 2020 av Humle Brumle
Charlie Amberson Skrevet 26. juli 2020 #15 Skrevet 26. juli 2020 (endret) Først, gratulerer med å ha tjent egne penger som 16-åring. Vær stolt av det. Så vil jeg si at sjefer er også bare mennesker med gode og dårlige sider, han der hadde kanskje for mange dårlige. Noen blir sjefer av tilfeldige grunner uten at de passer til å være sjefer, det krever også personlige egenskaper som ikke alle har. Du har kanskje vitner/kolleger som så at du jobbet den dagen han sa du var syk? Et råd er å holde mulighetene åpne slik at du ikke låser deg til bare en jobb i ung alder. Vær på utkikk etter andre jobber selv om du har jobb. Men aldri avslør det til sjefen/kolleger før du evt skal bruke et nytt jobbtilbud til å forhandle om lønn i den gamle jobben. Hilsen klok av skade. Endret 26. juli 2020 av Charlie Amberson
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #16 Skrevet 26. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kulturforskjeller. Anonymkode: 539fc...64e Da betyr det at alle norske sjefer er drittsekker, for alle steder jeg har jobbet har de vært norske sjefer, dame eller mann... Anonymkode: 7389d...ede
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #17 Skrevet 26. juli 2020 På 24.7.2020 den 21.00, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i dagligvare i 9 år, og en del år på bensinstasjon, og ja det er sånn stort sett alle plasser dessverre. Du kan være heldig å møte på en grei sjef, men de er det ikke mange av. Anonymkode: 340b0...e4e Gjelder alle bransjer, møkk uansett hvor man jobber. Anonymkode: ea78c...65f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #18 Skrevet 26. juli 2020 Nei dette er ikke vanlig i arbeidslivet gnerelt, men det er dessvrre vanlig i denne bransjen og andre bransjer som syselsetter ungdommer og andre med løs tilknytning til arbeidslivet. Sjefen din har nok ikke fullført vgs engang og kan derfor ikke forventes å vite hva det vil si å ha personalansvar. Heldigivs skal du bare være der en sommer, men husk at når du blir voksen og får en voksen-jobb er det en helt annen verden. Trist at dette er ditt, og mange med deg, sitt førsteinntrykk av arbeidslivet. Anonymkode: fc054...a41 3
Knirke Skrevet 26. juli 2020 #19 Skrevet 26. juli 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei dette er ikke vanlig i arbeidslivet gnerelt, men det er dessvrre vanlig i denne bransjen og andre bransjer som syselsetter ungdommer og andre med løs tilknytning til arbeidslivet. Sjefen din har nok ikke fullført vgs engang og kan derfor ikke forventes å vite hva det vil si å ha personalansvar. Heldigivs skal du bare være der en sommer, men husk at når du blir voksen og får en voksen-jobb er det en helt annen verden. Trist at dette er ditt, og mange med deg, sitt førsteinntrykk av arbeidslivet. Anonymkode: fc054...a41 Bingo... Det er mye uproffe sjefer i butikkbransjen, og enda flere i serveringsbransjen. Lavt udannede folk som ikke vet hva de driver med, og benytter stillingen sin til å hakke på underordnede som en slags hevn fordi de har blitt dårlig behandlet selv. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #20 Skrevet 26. juli 2020 11 timer siden, Knirke skrev: Hjelpe meg... Håper dette motiverer deg til å jobbe ekstra med skolen og skaffe deg en ordentlig utdannelse. Herregud for noe tull. Selv om man har utdannelse kan man få en sjef man ikke liker. De som jobber i dagligvare har en samfunnsnyttig jobb! Anonymkode: 539fc...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå