Gå til innhold

Hvordan slutte med somac?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må slutte med somac, endelig skal jeg på gastroskopi, ventet i et halvt år nå!!! 

Men jeg får sånn halsbrann når jeg prøver å slutte! (Har aldri hatt halsbrann før, hadde ikke det før oppstart på somac heller) Legen mistenkte magekatarr, jeg brukte flere mnd på å komme i noenlunde form, er fremdeles slapp og sliten. Kan det tenkes at smertene/svien vil komme tilbake for fullt? Det vil bli særdeles tøft kjenner jeg! 

Nå prøver jeg å trappe ned somac i stedet for å slutte brått. Først annenhverdag i 14 dager, det gikk bra, og nå prøver jeg hver 3. dag. Men da kom halsbrannen gitt. Noen som har erfaring med dette? Vil halsbrannen gå over? Er det noe jeg kan gjøre med kostholdet? Spiser sunt og magert, kjedelig nå i sommerferien, men sånn er det bare i år tenker jeg. Drikker ikke alkohol, spiser ikke is, saltsnacks og snop kun på helg. Noen andre tips? Gastroskopitimen er i slutten av september, da må jeg klare å gå uten medisin i 14 dager, kjenner det kommer til å bli vanskelig! 

Anonymkode: 5d5e1...52c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare slutt og så kan du bruke gaviscon for halsbrann.

Anonymkode: fd224...7bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Huff, kjenner meg igjen! Har heller ikke klart å slutte på de, selvom jeg har prøvd!

Anonymkode: e88dc...219

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare slutt og så kan du bruke gaviscon for halsbrann.

Anonymkode: fd224...7bb

Det hørtes kanskje lurt ut. Men vet du om halsbrannen vil gå over, eller har jeg fått det for ever? 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes kanskje lurt ut. Men vet du om halsbrannen vil gå over, eller har jeg fått det for ever? 

Det er umulig å si. Nesten umulig å si for legene selv etter gastroskopi. Hos noen roer det seg og går over av seg selv, andre har plager resten av livet. Prøv å ikke stresse så mye med det. Fortsett med et sunt kosthold. Notér deg gjerne hva du har spist når du får halsbrann. Anbefaler også Gaviscon, finnes som tabletter og mikstur. 

Anonymkode: 45b42...3a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spurte legen i dag, var på gastroskopi i mai, og tenkte etter den (siden de ikke fant noe på gastro) at da kan jeg slutte med somac, fikk så sinnsykt magesyre de dagene jeg prøvde uten. Spurte legen, men han sa at jeg må regne med å gå på den resten av livet når man først har begynt.. Dessverre... 

AnonymBruker
Skrevet

Leste en gang at når man slutter med protonpumpehemmer(den type medikament som somac er), så vil man få en overproduksjon av magesyre for en periode før det stabiliserer seg. 

Hvis det er greit å kutte tvert så ville jeg gjort det og brukt gaviscon mot halsbrann. 

Lykke ti 🙂

Anonymkode: 1cc09...e42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 7/27/2020 at 6:59 PM, AnonymBruker said:

Spurte legen i dag, var på gastroskopi i mai, og tenkte etter den (siden de ikke fant noe på gastro) at da kan jeg slutte med somac, fikk så sinnsykt magesyre de dagene jeg prøvde uten. Spurte legen, men han sa at jeg må regne med å gå på den resten av livet når man først har begynt.. Dessverre... 

Oi, det er jo skikkelig ille. Jeg blir så varm i kroppen, og mister nattesøvnen. Hvorfor setter de folk på dette preparatet når det ikke går an å slutte??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/27/2020 at 7:26 PM, AnonymBruker said:

Leste en gang at når man slutter med protonpumpehemmer(den type medikament som somac er), så vil man få en overproduksjon av magesyre for en periode før det stabiliserer seg. 

Hvis det er greit å kutte tvert så ville jeg gjort det og brukt gaviscon mot halsbrann. 

Lykke ti 🙂

Anonymkode: 1cc09...e42

Ja jeg vil virkelig bli kvitt denne medisinen! Må det også før gastroskopi, kommer til å be om noe annet om smertene kommer tilbake i magen.

AnonymBruker
Skrevet

har nå gått snart to uker med 3 dager i mellom, halsbrannen er borte. Kryss fingrene for at det går bra med 4 dager mellom hver pille!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt of topic, men blir du og kvalm? 

Anonymkode: f91cb...1ca

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt of topic, men blir du og kvalm? 

Anonymkode: f91cb...1ca

Nei, ingen kvalme. Ts.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan har det gått TS? 
Jeg har prøvd meg igjen uten somac i 4 dager nå, har gått overraskende bra her :)

Annonse
Skrevet

Jeg måtte ikke slutte med somac før gastroskopi 

Skrevet (endret)
4 timer siden, Marye skrev:

Merkelig, de aller fleste må gå en uke eller to uten syrenøytraliserende. Varierer litt det der, men det er alltid et opphold.

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe...
Skrevet

TS her. Jeg har trappet ned veeeeldig gradvis, de siste to ukene med 4 dager imellom hver tablett. Nå er det 6 dager siden sist, og hadde kun litt halsbrann/svie en halv dag!! Så jeg tror jeg klarer det faktisk. Jeg må holde ut til etter gastroskopi i det minste, hvis magen blir verre igjen. Jeg har jo et håp om at jeg har blitt frisk, slik at det verken er behov for medisin eller behandling, det er tross alt over et halvt år siden den akutte sykdommen.

Skrevet
4 hours ago, Marye said:

Kanskje du skulle skjekkes for noe helt annet??

Skrevet

Må man slutte på somac før gastroskopi?. Har time i Begynnelsen av oktober men har ikke fått beskjed om det fra legen som både henviste til time og satte meg på somac. Jeg skal utredes for magesår. 

Anonymkode: 3b1b6...4ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...