Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Fikk påvist MA i uke 9, fosteret ble målt til 6+0.Har hatt to runder med cytotec uten virkning og fikk derfor Mifegyne i dag+ny Cytotec kur som skal jeg sette inn på søndag. Har kontrolltime på sykehuset på mandag. 

Jeg er rhesus negativ og fastlegen min sier at man ikke trenger sprøyten hvis fosteret ble målt til under 8 uker. Men i brosjyren jeg fikk på sykehuset står det "er din blodtype rhesus negativ får du en sprøyte innen 72 timer". Altså står det ikke noe om hvor langt på vei man er kommet. Spørsmålet mitt er: kan jeg kreve å få sprøyten når jeg har kontrolltimen på mandag? Jeg er så utrolig redd for ny MA/SA🥺I tillegg å gå og være engstelig for at jeg kan ha dannet antistoffer som igjen vil kunne føre til ny abort🥺Det kan vel umulig skade å ta denne vaksinen? 

Setter pris hvis noen kan gi meg noen råd. 

Anonymkode: b671a...eff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Fikk påvist MA i uke 9, fosteret ble målt til 6+0.Har hatt to runder med cytotec uten virkning og fikk derfor Mifegyne i dag+ny Cytotec kur som skal jeg sette inn på søndag. Har kontrolltime på sykehuset på mandag. 

Jeg er rhesus negativ og fastlegen min sier at man ikke trenger sprøyten hvis fosteret ble målt til under 8 uker. Men i brosjyren jeg fikk på sykehuset står det "er din blodtype rhesus negativ får du en sprøyte innen 72 timer". Altså står det ikke noe om hvor langt på vei man er kommet. Spørsmålet mitt er: kan jeg kreve å få sprøyten når jeg har kontrolltimen på mandag? Jeg er så utrolig redd for ny MA/SA🥺I tillegg å gå og være engstelig for at jeg kan ha dannet antistoffer som igjen vil kunne føre til ny abort🥺Det kan vel umulig skade å ta denne vaksinen? 

Setter pris hvis noen kan gi meg noen råd. 

Hvor jeg jobber, gir vi anti-D sprøyten ved aborter etter uke 8-9, men jeg skjønner godt bekymringen din. Du kan jo spør på en fin måte om du kan få den uansett da du er bekymret, tror ikke det kan skade. ❤️

Anonymkode: 883cd...859

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes rart ut. Jeg er samme blodtype som deg. Har hatt MA flere ganger og har fått sprøyte etter på. Var kommet i uke 10 men fosteret ble målt til uke 8. Ta det opp med sykehuset igjen på mandag ikke godt og vite når man får forskjellige beskjeder. Fant aldri ut hvorfor jeg mista gang etter gang. Det er ikke vaksine. 

Anonymkode: e7c1d...b1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor jeg jobber, gir vi anti-D sprøyten ved aborter etter uke 8-9, men jeg skjønner godt bekymringen din. Du kan jo spør på en fin måte om du kan få den uansett da du er bekymret, tror ikke det kan skade. ❤️

Anonymkode: 883cd...859

Takk, jeg skal prøve❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes rart ut. Jeg er samme blodtype som deg. Har hatt MA flere ganger og har fått sprøyte etter på. Var kommet i uke 10 men fosteret ble målt til uke 8. Ta det opp med sykehuset igjen på mandag ikke godt og vite når man får forskjellige beskjeder. Fant aldri ut hvorfor jeg mista gang etter gang. Det er ikke vaksine. 

Anonymkode: e7c1d...b1d

TS her. Dette er min første(og jeg håper siste) MA, men er livredd for at det skal skje igjen.. Rhesus negativ er jo i seg selv en risikofaktor som kan ha alvorlige konsekvenser. Håper jeg blir møtt med forståelse på sykehuset. 

Har du hatt vellykkede svangerskap også eller endte alle i MA? 

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til, håper noen kan hjelpe: regnes 72 timer fra det tidspunktet man aborterte eller fra man begynte å blø? 

Skrevet (endret)

Kanskje ikke helt svar på det du lurer på, men jeg fikk sprøyten etter min MA. Jeg trodde selv jeg var i uke 8, men fosteret ble målt til uke 9 (hos Volvat) mens sykehuset regnet ut at jeg var i uke 10 (pga.28 dagers syklus noe jeg aldri har hatt). Hadde også en SA i uke 7, men da visste vi ikke blodtypen min, så vet ikke om jeg ville fått sprøyten eller ikke..

Etter først én SA og én MA er jeg nå endelig gravid i uke 39 :)

Endret av J1994
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, J1994 skrev:

Kanskje ikke helt svar på det du lurer på, men jeg fikk sprøyten etter min MA. Jeg trodde selv jeg var i uke 8, men fosteret ble målt til uke 9 (hos Volvat) mens sykehuset regnet ut at jeg var i uke 10 (pga.28 dagers syklus noe jeg aldri har hatt). Hadde også en SA i uke 7, men da visste vi ikke blodtypen min, så vet ikke om jeg ville fått sprøyten eller ikke..

Etter først én SA og én MA er jeg nå endelig gravid i uke 39 :)

Jeg har akkurat lik opplevelse som deg, bare at jeg min baby er straks 1 år 😅 Først en SA, så en MA hvor jeg fikk sprøyte rett etter. Så fikk jeg en sprøyte rundt uke 20-30, og så til slutt rett etter fødsel.

Anonymkode: b23e9...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Så godt å høre at det har gått bra med dere❤️Jeg se frem til å bli ferdig med aborten og kunne prøve igjen etter hvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som er rhesus negativ og ikke fikk sprøyte ved MA? Jeg hadde MA 8+4, målt til uke 8, og fikk ikke sprøyte. Er 2 år siden nå, og har hatt tre kjemiske siden den gang. :( 

Anonymkode: 1055c...889

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som er rhesus negativ og ikke fikk sprøyte ved MA? Jeg hadde MA 8+4, målt til uke 8, og fikk ikke sprøyte. Er 2 år siden nå, og har hatt tre kjemiske siden den gang. :( 

Legger til: er det noen som er rhesus negativ og ikke fikk sprøyte ved MA? Som har blitt gravide til slutt, uten å miste? 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legger til: er det noen som er rhesus negativ og ikke fikk sprøyte ved MA? Som har blitt gravide til slutt, uten å miste? 

TS her. Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men det er akkurat det jeg er redd for kan skje hvis jeg ikke får sprøyten😟 Håper noen her kan svare. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske mange både opp gjennom historien og i de delene av verden hvor de ikke har sprøyten eller i det hele tatt mulighet til å bestemme blodtype, vil jeg tro...

Anonymkode: 95e7c...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske mange både opp gjennom historien og i de delene av verden hvor de ikke har sprøyten eller i det hele tatt mulighet til å bestemme blodtype, vil jeg tro...

Anonymkode: 95e7c...068

Ja, vil jo tro det siden det kan gå bra også. Var kanskje mest håpefull om at flere skulle skrive at de hadde erfaring med det, og at det hadde gått helt fint etterpå. Skulle ønske jeg visste om denne sprøyten da jeg var på sykehuset og fikk tablettene. 

Hadde også vært greit å vite hva som er oddsen for at det dannes antistoffer så tidlig. Håper virkelig ikke jeg er en av dem. Begynner jo å lure når det enda ikke har gått bra etter MA. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men det er akkurat det jeg er redd for kan skje hvis jeg ikke får sprøyten😟 Håper noen her kan svare. 

Håper det ordner seg for deg. ❤️ Del gjerne hvordan det gikk. Og stor klem til deg. MA er brutalt 💔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist en BO i uke 9 og jeg fikk sprøyten for sikkerhets skyld. Man skal ta sprøyten innen 72 t etter at man begynner å blø :)

Anonymkode: 70810...825

AnonymBruker
Skrevet

Håper det ordner seg for deg. ❤️ Del gjerne hvordan det gikk. Og stor klem til deg. MA er brutalt 💔

Takk for det❤️Det skal jeg gjøre, kommer til å be om å få sprøyten på mandag for sikkerhets skyld.Håper jeg slipper å krangle meg til det..

Jeg lurer på om det er mulig å ta en blodprøve for å sjekke om man har antistoffer? Kanskje du kan spørre legen din siden du har hatt tre kjemiske. Sender deg en klem, forstår deg og bekymringene dine veldig godt❤️

Håper vi blir gravide snart og at spiren sitter hele veien❤️

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk påvist en BO i uke 9 og jeg fikk sprøyten for sikkerhets skyld. Man skal ta sprøyten innen 72 t etter at man begynner å blø :)

Hmm.. jeg fikk beskjed om at 72t regnes fra man har abortert. Jeg har blødd snart i ei uke, men var først i dag at jeg har blødd mye. Er likevel usikker om selve forsteret har kommet ut.. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm.. jeg fikk beskjed om at 72t regnes fra man har abortert. Jeg har blødd snart i ei uke, men var først i dag at jeg har blødd mye. Er likevel usikker om selve forsteret har kommet ut.. 

Kanskje litt forskjellig praksis. Jeg fikk iallefall beskjed om å komme å få vaksinen innen 72t etter at jeg begynte å blø (cytotec). Var på Ullevål sykehus. Ved for eksempel en ma har jo aborten allerede skjedd, kroppen har bare ikke støtt ut fosteret enda. Er når man begynner å blø at det er en liten sjanse for å få litt rhesus positivt blod fra fosteret i sin "kropp" og dermed kan begynne å danne antistoffer. 

Skrevet

Jeg hadde MA i uke 11, fosteret hadde stoppet tre uker tidligere. Det ble ikke sagt noe om vaksinen på sykehuset, så jeg ringte inn og spurte. Sykepleieren fikk da beskjed fra gynekologen om at det ikke var nødvendig før uke 11. 

Jeg ble gravid igjen etter noen måneder og lillebror blir snart et halvt år😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...