Gå til innhold

Er deg egentlig barn eller foreldre som «kjeder seg»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører og leser ofte at barn «kjedet seg så mye hjemme» så han/ hun måtte i barnehagen ved fylte 1 år.  Er det egentlig barnet som kjeder seg, eller er det foreldrene som synes det er kjedelig å gå hjemme med barnet? Eventuelt at foreldrene synes det er slitsomt?

Anonymkode: 8d5b3...a3a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så mange som sier at en 1 åring kjeder seg? Men derimot 3,4 eller 5-åringer, noe som ofte er reelt

Anonymkode: b16bd...94f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel snarere at barnet trenger å aktiviseres mer da, og det er få andre barn hjemme barnet kan treffe, som før i tiden da Alme var hjemmeværende med barn

Anonymkode: 51eab...a38

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg bare hadde vært hjemme, med en aktiv ettåring, hadde jeg både blitt gal og kjedet meg. Utenom corona tid, så er det jo

mye spennende man kan gjøre (småbarn/baby sang, åpen bhg, badeland/svømmehall, bibliotek, tur, treffe andre i samme situasjon). Så det blir jo litt hva man gjør det til!

Anonymkode: 6ee91...dbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et barn på 1 år, altså hvis barnet "kjeder" seg så er det fordi foreldrene ikke aktiviserer barnet, det har NULL med andre barn/sosialisering med andre barn å gjøre.

For 1åringen i barnehagen er mer opptatt av tilknytningspersonen sin enn det er av de andre barna rundt, det betyr nada før de nærmer seg 1.5-2år. 

Anonymkode: cd401...e8a

• Liker 5
Skrevet

Definitivt foreldrene som kjeder seg. 

Så mye stimuli krever ikke en ettåring, at foreldre flest ikke klarer gi de det de trenger 

AnonymBruker
Skrevet

Da vår bikket 15 mnd, begynte han å vise et stort behov og ønske for å være med andre barn. Han var tydelig lei av å være alene med bare voksne. Åpen bhg en gang i uken var ikke nok, og vi kjente ingen andre med barn som var hjemme på dagtid, og lekeplassene var tomme..

Så vår blomstret voldsomt opp da han fikk plass i bhg da han var 17 mnd.

Ikke alle foreldre er naturtalenter til å leke med barn. Jeg er ikke flink med barn, og har særdeles lite erfaring med dem. Jeg merket at jeg slet med å finne ting han likte å gjøre. Så han kjedet seg nok med meg en del på slutten.

Anonymkode: ea5a6...4fc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg ble så provosert av en barnehageansatt da jeg var i åpen bhg med dattera mi som da var rundt et år. Det satt en liten gutt der, på åtte mnd, (husker alderen fordi jeg spurte), han var så nysgjerrig der han satt ved siden av moren sin. Strakk seg etter leker og smilte til alle som snakket med ham... Og hun ansatte sa da flere ganger "han der er klar for barnehagen ja!". Det synes jeg var rimelig spesielt.. Hun mente det selvsagt bare positivt, men når hun synes det var rart at ettåringene ikke skulle begynne i bhg asap, ble jeg litt provosert.. De fleste ønsker jo å gjøre det som er best for barnet. En ettåring har ikke godt av å bli plassert 100% i bhg. Noen må jo, men likevel.. En ettåring bør sosialiseres ja, men innenfor trygge rammer med omsorgspersoner. 

Anonymkode: 5a086...522

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hører og leser ofte at barn «kjedet seg så mye hjemme» så han/ hun måtte i barnehagen ved fylte 1 år.  Er det egentlig barnet som kjeder seg, eller er det foreldrene som synes det er kjedelig å gå hjemme med barnet? Eventuelt at foreldrene synes det er slitsomt?

Anonymkode: 8d5b3...a3a

Jeg tror barnet kjeder seg

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Definitivt foreldrene som kjeder seg. 

Så mye stimuli krever ikke en ettåring, at foreldre flest ikke klarer gi de det de trenger 

Tja... Min er bare 9 mnd, men er høyt og lavt konstant, og må underholdes og aktiviseres absolutt hele tiden. Han klatrer på alt og blir ekstremt fort understimulert hvis jeg ikke fysisk aktiviserer han med herjing og lek. Jeg ser frem til barnehagestart så kanskje han får «slitt seg ut» der med herjing og lek, og får «landet» når han kommer hjem. Jeg tror han trenger det. 

Anonymkode: 9c69f...1d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja... Min er bare 9 mnd, men er høyt og lavt konstant, og må underholdes og aktiviseres absolutt hele tiden. Han klatrer på alt og blir ekstremt fort understimulert hvis jeg ikke fysisk aktiviserer han med herjing og lek. Jeg ser frem til barnehagestart så kanskje han får «slitt seg ut» der med herjing og lek, og får «landet» når han kommer hjem. Jeg tror han trenger det. 

Som regel kræsjlander de jo når de kommer hjem for de er så utslitte, og holder et voldsomt leven frem til leggetid 😛 

Anonymkode: b8ebd...4fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel kræsjlander de jo når de kommer hjem for de er så utslitte, og holder et voldsomt leven frem til leggetid 😛 

? Slik har det ikke vært her i hvert fall. De sover mye i bhg det første året, og mine har ikke vært utslitte på kvelden 

AnonymBruker
Skrevet

Min kjedet seg på slutten. Vi måtte finne på noe hele tiden, og jeg var tydeligvis ikke kreativ nok. Babysang var Desverre annenhver uke og midt i dagsovingen så den fikk vi ikke med oss, babysvømming var stas, men bare en gang i uka og hun kunne ikke gå så utendørs lekeplass hadde hun ikke utbytte av. 

Anonymkode: e6677...322

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Slik har det ikke vært her i hvert fall. De sover mye i bhg det første året, og mine har ikke vært utslitte på kvelden 

Det gjorde min og, han sov opptil 4 timer den første tiden. Men gud så grinete han var på ettermiddagene etter bhg. I helgen var det noe helt annet 😂 

kunne heldigvis ganske fort gi korte dager pga ny fødselspermisjon, så han har nesten ikke vært i bhg lengre enn 10-15 siden han var 1,5 år. Å av de 5 timene sov han kanskje 3 timer og da var han ikke grinete på ettermiddagene mer:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 1 år, altså hvis barnet "kjeder" seg så er det fordi foreldrene ikke aktiviserer barnet, det har NULL med andre barn/sosialisering med andre barn å gjøre.

For 1åringen i barnehagen er mer opptatt av tilknytningspersonen sin enn det er av de andre barna rundt, det betyr nada før de nærmer seg 1.5-2år. 

Anonymkode: cd401...e8a

Det finnes unntak du, ikke alle barn er like. 

Anonymkode: 80452...4e7

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn som er 1 år gamle har ikke behov for barnehage for sosialiseringens del. 

Dere klarer fint ta med ungen ut på en lekeplass slik han får herjet fra seg der. Å glede seg til å plassere et 1 år gammelt barn hos ukjente voksne med dårlig voksentetthet og mye lyd er ikke for barnets del. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Barn som er 1 år gamle har ikke behov for barnehage for sosialiseringens del. 

Dere klarer fint ta med ungen ut på en lekeplass slik han får herjet fra seg der. Å glede seg til å plassere et 1 år gammelt barn hos ukjente voksne med dårlig voksentetthet og mye lyd er ikke for barnets del. 

For noe tull, barn er forskjellige

Anonymkode: fa45c...53e

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull, barn er forskjellige

Anonymkode: fa45c...53e

Ikke så forskjellige. Barn har ikke et reelt behov for sosialisering som 1-åringer. De har behov for rutiner, utforskning, stabilitet, primærpersonene sine. 

Blir stadig overrasket over hvor store forventninger foreldrene har til hva barnehagen gjør med 1-åringer. Breaking news: det er ikke annet enn kos, trygghet og rutiner for at hverdagen skal være stabil. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...