AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #1 Skrevet 24. juli 2020 Jeg er 20 kg overvektig. Har lyst til å bli gravid, men burde jeg slanke meg først? Og kan jeg slanke meg i graviditeten hvis jeg er såpass overvektig? Anonymkode: 3c12a...d5c
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #2 Skrevet 24. juli 2020 Ja, du burde absolutt gå ned i vekt før du blir gravid. Du bør ikke slanke deg under svangerskapet. Anonymkode: 701d3...5e6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #3 Skrevet 24. juli 2020 Det er veldig vanskelig "å slanke seg" under en graviditet fordi hormoner gjør at kroppen "klistrer kiloene fast". Vi er genetisk og evolusjonsmessig bygget sånn som kvinner, at vi SKAL ha noen ekstra kilo og gå på etter graviditeten, for å ha noe å tære på når kroppen skal produsere melk til barnet. Melkeproduksjon sluker kalorier. En av mine overvektige venninner har aldri vært så slank i hele sitt liv som da hun ammet første barnet. Hun har alltid hatt temmelig store lår og rumpe, for å være ærlig, og dette forsvant da hun ammet. Og dette til tross for at hun spiste temmelig mye, og særlig favorittsnackset sitt potetgull. Hun la ikke på seg under ammingen. Dessverre kom de tilbake da hun sluttet å amme, men fortsatte å spise som under ammingen. Jeg mistet alle svangerskapskiloene i løpet av et drøyt halvår etter fødselen, under amming. La ikke på meg særlig mye da, ellers hadde de kiloene kanskje holdt til ammingen var ferdig (etter 11 mnd). Dersom du slanker deg nå. før svangerskap, tror jeg det ville være veldig demotiverende og skuffende for deg å se kroppen din (antageligvis) legge på seg alt sammen igjen under graviditeten, mens kroppen din forbereder seg på amming og skal skape et barn inne i din kropp. Alt dette krever reserver, og kroppen legger derfor på seg. I alle fall gjør det store flertallet kvinner det. Anonymkode: fed99...a28
Miewyn77 Skrevet 24. juli 2020 #4 Skrevet 24. juli 2020 Livsstilsendring kan du gjøre både før og under graviditet. Det vil si spise sunt og være i aktivitet. Men du må spise nok når du er gravid, kan ikke drive med kaloriunderskudd da.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #5 Skrevet 24. juli 2020 Ja, du bør slanke deg før graviditeten. Risikoen ved overvekt i svangerskapet er sammenlignbar med risikoen hvis du hadde røykt. Det øker også risikoen for død hos fosteret. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/dXGaq/foedselslege-om-overvekt-i-svangerskapet-like-stor-risiko-som-aa-roeyke Overvekt påvirker også hjertefunksjonen til barnet https://forskning.no/svangerskap-overvekt/fedme-hos-mor-gir-hjertesvake-barn/262745 Så av hensyn til din og barnets helse både nå og resten av livet ville jeg slanket meg først! Anonymkode: a5a30...c66
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #6 Skrevet 24. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, du bør slanke deg før graviditeten. Risikoen ved overvekt i svangerskapet er sammenlignbar med risikoen hvis du hadde røykt. Det øker også risikoen for død hos fosteret. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/dXGaq/foedselslege-om-overvekt-i-svangerskapet-like-stor-risiko-som-aa-roeyke Overvekt påvirker også hjertefunksjonen til barnet https://forskning.no/svangerskap-overvekt/fedme-hos-mor-gir-hjertesvake-barn/262745 Så av hensyn til din og barnets helse både nå og resten av livet ville jeg slanket meg først! Anonymkode: a5a30...c66 Gjelder ikke dette helst for ganske ekstremt overvektige? de fleste har jo noen kg ekstra på kroppen? Anonymkode: 3c12a...d5c
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #7 Skrevet 24. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig vanskelig "å slanke seg" under en graviditet fordi hormoner gjør at kroppen "klistrer kiloene fast". Vi er genetisk og evolusjonsmessig bygget sånn som kvinner, at vi SKAL ha noen ekstra kilo og gå på etter graviditeten, for å ha noe å tære på når kroppen skal produsere melk til barnet. Melkeproduksjon sluker kalorier. En av mine overvektige venninner har aldri vært så slank i hele sitt liv som da hun ammet første barnet. Hun har alltid hatt temmelig store lår og rumpe, for å være ærlig, og dette forsvant da hun ammet. Og dette til tross for at hun spiste temmelig mye, og særlig favorittsnackset sitt potetgull. Hun la ikke på seg under ammingen. Dessverre kom de tilbake da hun sluttet å amme, men fortsatte å spise som under ammingen. Jeg mistet alle svangerskapskiloene i løpet av et drøyt halvår etter fødselen, under amming. La ikke på meg særlig mye da, ellers hadde de kiloene kanskje holdt til ammingen var ferdig (etter 11 mnd). Dersom du slanker deg nå. før svangerskap, tror jeg det ville være veldig demotiverende og skuffende for deg å se kroppen din (antageligvis) legge på seg alt sammen igjen under graviditeten, mens kroppen din forbereder seg på amming og skal skape et barn inne i din kropp. Alt dette krever reserver, og kroppen legger derfor på seg. I alle fall gjør det store flertallet kvinner det. Anonymkode: fed99...a28 Så du mener ts bare skal gå å være overvektig? Til det andre du skriver. Veldig mange går opp i vekt av amming, det er like normalt som å gå ned i vekt. Det er dessuten fullt mulig å kun legge på seg anbefalte kilo under en graviditet, de kiloene vil da forsvinne kort tid etter fødsel. Anonymkode: 701d3...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #8 Skrevet 24. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjelder ikke dette helst for ganske ekstremt overvektige? de fleste har jo noen kg ekstra på kroppen? Anonymkode: 3c12a...d5c Nei, risikoen øker allerede ved overvekt. Klart, risikoen er større desto tyngre man er, men det er ikke bare "ganske ekstremt overvektige" som utsetter barnet for økt risiko. Dette er faktisk et stort folkehelseproblem, siden overvekten potensielt påvirker helsen til barnet for resten av livet. Anonymkode: a5a30...c66 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #9 Skrevet 25. juli 2020 20 kg er ikke så voldsom stor overvekt. Du bør begynne med en livsstilsendring før blir gravid. Vær fysisk aktiv noen ganger i uka, kutt ned på sukker og spis mer grønnsaker. Dette må du fortsette med ut graviditeten. Når du er gravid skal du ikke slanke deg, men du skal forsøke å ikke gå opp så mye ekstra. Dette snakker du med jordmor/fastlegen om underveis. Du kan ikke basere deg på at alle kiloene renner av deg når du ammer. For meg har kiloene aldri sittet så hardt som nå mens jeg ammer, og så blir jeg så voldsomt sulten hele tiden! Det å ha barn gjør dessuten slanking vanskeligere, for det gir mindre tid, mindre søvn og mer stress. Anonymkode: aa602...249 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #10 Skrevet 25. juli 2020 Det er helt sikkert en fordel å gå ned i vekt først. Men jeg gjorde ikke det, fordi jeg «plutselig» ble gravid. Jeg har en bmi på 40, som jeg vet er altfor mye. Men jeg hadde en helt super graviditet uten kvalme, fikk ikke svangerskapsdiabetes eller noe sånt, og jeg gikk kun opp 6 kilo. Fødselen gikk også helt fint, og forløp normalt. Det jeg følte mest på var at de jeg møtte på i helsevesenet ble så overrasket over hvor lite plager jeg hadde. Jeg fikk følelsen av at de forventet jeg skulle få diabetes osv kun pga vekten min. Fikk også beskjed om at jeg MÅTTE ha epidural fordi det er en stor risiko å føde som overvektig. Det ble ingen epidural fordi jeg plutselig hadde full åpning, og som sagt gikk fødselen helt normalt for seg. Har du mulighet til å gå ned i vekt først er jo det helt supert. Men vil du skal vite at det også kan gå helt fint! Anonymkode: b00e9...726
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå