Gå til innhold

time graviditet til at mannen er hjemme mest mulig under graviditet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vil prøve å bli gravid nå, men mannen skal på en jobbtur i 2 mnd fra mars-juni i 2021. Så planen er å vente til oktober med å prøve. Hvis jeg blir gravid på første forsøk er jeg 8 mnd på vei når han kommer hjem. Er dette risky? Noen som har gått gravid uten mannen mye hjemme? 

Er kanskje litt vel avhengig av han og burde kanskje klare dette helt fint, men er litt nervøs.. 

Anonymkode: d9965...d50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere barn fra før? 

Her jobber mannen langturnus - og vi har prøvd å time svangerskapet med at han er mest mulig hjemme når babyen er født. 2 måneder uten han - helst i andre trimester med tanke på mulige plager. 

Anonymkode: 93dbc...b04

• Liker 3
Skrevet

Det å gå gravid gjør man jo alene uansett, på en måte. Dere har jo FaceTime e.l. Det er ofte på slutten av svangerskapet man trenger støtte. Dere kan risikere at han ikke får vært med på fødselen. Hva med å utsette et par måneder? Det spiller liten rolle i det lange løp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rotemor skrev:

Det å gå gravid gjør man jo alene uansett, på en måte. Dere har jo FaceTime e.l. Det er ofte på slutten av svangerskapet man trenger støtte. Dere kan risikere at han ikke får vært med på fødselen. Hva med å utsette et par måneder? Det spiller liten rolle i det lange løp.

Nå begynner vi slik at han senest kommer hjem 4(kanskje 6 hvis han kan kutte ned oppholdet) uker før termindato. Så tror det er innenfor i forhold til fødsel? Men vi vil ikke vente så mye lengre og jeg tenker kanskje at jeg burde klare dette alene? Og ikke være så avhengig av han at jeg ikke kan være gravid alene i 2 mnd? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå begynner vi slik at han senest kommer hjem 4(kanskje 6 hvis han kan kutte ned oppholdet) uker før termindato. Så tror det er innenfor i forhold til fødsel? Men vi vil ikke vente så mye lengre og jeg tenker kanskje at jeg burde klare dette alene? Og ikke være så avhengig av han at jeg ikke kan være gravid alene i 2 mnd? 

Du har ingen garanti for når fødsel starter. Men selvfølgelig burde du klare deg selv under en graviditet, hva i alle dager trenger du han der for? 

Anonymkode: 9a1e2...30d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen garanti for når fødsel starter. Men selvfølgelig burde du klare deg selv under en graviditet, hva i alle dager trenger du han der for? 

Jeg forstår det.. men dersom jeg skulle føde 8 uker før termin har jeg vel andre ting å bekymre meg for enn at mannen ikke er der. 

som moralsk støtte? Vi har et stort hus og jeg er litt nervøs for å vagge rundt alene i 2 mnd.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det.. men dersom jeg skulle føde 8 uker før termin har jeg vel andre ting å bekymre meg for enn at mannen ikke er der. 

som moralsk støtte? Vi har et stort hus og jeg er litt nervøs for å vagge rundt alene i 2 mnd.. 

Du høres litt vel avhengig ut av din mann. Redd for å vagge rundt alene i et stort hus, virkelig? Og kan dere ikke snakke sammen på telefon? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres litt vel avhengig ut av din mann. Redd for å vagge rundt alene i et stort hus, virkelig? Og kan dere ikke snakke sammen på telefon? 

Ja du tenker det? Jeg føler jeg burde klare dette alene, men komfortsonen min er å ha han er som psykisk og fysisk støtte. Men redd dette er overdrevent og ville egentlig høre at jeg kanskje burde klare dette alene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene 3 siste mnd i svangerskapet og 3 første da barnet var født. Mannen var med på fødsel + 14 dager permisjon. Det gikk helt fint, men jeg hadde ingen andre å passe på enn meg selv. 

Anonymkode: d851c...26a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangs (og har også et stort hus;)), og har vært mye alene i graviditeten (er i uke 36 nå). Mannen har jobbet ekstremt mye (er borte fra 5-19 de dagene han jobber som minimum). Og har hatt et fulltidsstudium i tillegg som har tatt mye tid. Det blir selvfølgelig ikke det samme som å være helt borte, som din mann vil være i de to månedene. Dette har på ingen måte vært noe problem, annet enn at jeg bruker litt ekstra tid på husarbeidet nå på slutten;) Så vil anbefale deg til å tenke løsninger i situasjonen du er i. F.eks at dette er en god mulighet til å lære og bli mer selvstendig.

Jeg vil også være alene i dagene opptil termin, og evt i tiden etter om jeg går over tid (mannen på jobb en drøy time unna). Jeg ser ikke noe problemer med det heller. Men mannen er lovet fri fra jobb etter fødsel, og det kan jeg merke betyr mye for meg:) Men forstår det som det ikke er noen utfordring for dere.

Anonymkode: ad3b3...ec0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke har barn fra før er dette uproblematisk🤪

Anonymkode: 51fb1...43f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke taklet å være alene 2 mnd som gravid, men det er meg da.

Synes du blir «hetset» av flere her for å engang tenke tanken.... 

Anonymkode: 2a384...b04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene ca. 50 % av første svangerskap fordi mannen jobbet en mnd. på og en mnd. av. Han tok ferie det siste skiftet før termin, og var hjemme fra uke 36. Jeg opplevde det ikke som problematisk, og ut i fra den formen jeg var i var det ikke spesielt risky. Hvis fødselen skulle startet for tidlig, eller jeg ble dårlig på noen måte, måtte jeg kontaktet helsepersonell og fått hjelp. Men jeg er veldig glad han var hjemme de siste ukene, da var ikke formen så god og det var godt å ha den siste ventetiden sammen. 

Det kommer imidlertid an på flere ting. Er man i veldig dårlig form, eller dårlig form og har barn fra før eller dyr å ivareta, kan det f.eks. bli tungt. I det andre svangerskapet mitt besvimte jeg noen ganger, og da måtte svigersøster være en del hos oss mens mannen var borte. 

Anonymkode: de7a9...b24

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke taklet å være alene 2 mnd som gravid, men det er meg da.

Synes du blir «hetset» av flere her for å engang tenke tanken.... 

Anonymkode: 2a384...b04

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: 00047...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid i fjor, positiv test i midten av november og termin har jeg til uka. 

Mai/juni i år gikk kun til å spise, sove, legebesøk. Jeg hadde en vanskelig graviditet hele veien som måtte følges opp ekstra godt på slutten. Tilslutt ble jeg satt i gang i forrige uke så baby kom jo før termin.

Blir du gravid som meg, med positiv test i november så kan det tenkes at mai/juni går til soving for deg også. 

Anonymkode: dcd1b...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke han litt ekstra fri etter turen? Tenker det hadde våre fint om han hadde hatt litt avspasering til gode. 

Anonymkode: 6a496...4e0

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva størrelsen på huset har med dette å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov bort hele svangerskapet pga utmattethet og så kom baby tre måneder før termin pga infeksjon. Mens far var på jobbreise i Afrika i totalt 4 måneder og skulle egentlig komme hjem en måned før termin. Var alene på nyfødt intensiv i to måneder. Ikke gøy. Men man kan ikke planlegge for dette, egentlig ikke for noe som helst. 

Anonymkode: a9078...3ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dette bør gå helt fint. Ja, ting kan skje, som at du får bekkenløsning eller noe, og må holde senga. Men da har du kanskje familie/venner som kan trå til? For tidlig fødsel er jo alltid en mulighet, men da er man vel vanligvis innlagt en stund, og kanskje pappaen komme hjem på en visitt, eller noe? Eller rett og slett avbryte turen? Uansett er det vel bare sånn passe sjanse for å blir gravid på første forsøk, så det er meget mulig det ikke blir noe problem i det hele tatt. Lykke til, i alle fall! Det blir en spennende tid! 😊

Anonymkode: f43a1...1d5

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Svigermor skrev:

Jeg skjønner ikke hva størrelsen på huset har med dette å gjøre?

Virkelig? Du ser ikke forskjellen på å vaske gulv i en 50 kvm bolig vs i en 200 kvm bolig..? Tro meg: har du bekkenløsning så du må gå med krykker, kan jeg love deg at du vil merke forskjellen...

En del her ser ut til å ha hatt såpass problemfrie svangerskap at de ikke engang klarer se for seg at andre kan ha det annerledes..

Jeg slet såpass med bekkenløsning og blodtrykksfall at jeg var nærmest invalid på slutten. Jeg klarte ikke handle - både fordi jeg hadde så vondt for å gå og å bære, og fordi jeg besvimte av blodtrykksfall om jeg måtte stå i kø mer enn et minutt..

Man vet ikke hvordan graviditeten vil bli. Jeg ville ventet litt. 

Anonymkode: cbafb...cb9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...