Gå til innhold

Hvor lenge tror du at du hadde greid deg alene i villmarken?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

La oss si at du blir satt ut et sted i villmarken, Du får ha med deg telt, en sovepose og mat og vann er for 1 dag, Etter den 1 dagen må du finne mat selv og  vann selv, Du får med deg kniv en fiskestang men agn må du finne selv. Du får også med en pil og bue for å jakte på dyr.  Så hvor lenge tror du at du ville ha greid deg helt alene i villmarken ?

La oss si at du blir satt ut i villmarken i April.

Jeg hadde nok ikke greid meg lenge, 2-3 dager kanskje. 4 dager på det meste.

Endret av Aragorn ll Elessar
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje 2 - 3 dager, kan fiske, men det spørs hvor det er. Noe annen mat hadde jeg ikke klart å finne i april.

AnonymBruker
Skrevet

Burde hatt en kniv også.

Anonymkode: 640cb...826

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med et godt fiskevann i nærheten skulle jeg nok ha klart meg ei stund.

Anonymkode: 2daa7...ea5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg også får ha på meg gode sko og ullklær og et tennstål skulle jeg klart meg lenge. Jeg kan skyte med pil og bue, så kunne jaktet meg mat, og kan fiske. Har dessverre ikke så stålkontroll på spiselige planter uten de mest vanlige. 

Dessverre går jeg på viktige faste medisiner, så innen et halvt år  i hvert fall ville jeg nok begynt å slite veldig uansett. Hvis det ikke var for det tror jeg at jeg skulle klart meg i åresvis, da med tennstål. Hadde ikke overlevd etter frosten kom uten ild.

Anonymkode: c8523...f32

Skrevet

Man kan jo "klare seg" uten mat en stund, bare man finner en ferskvannskilde. Å skaffe mat? Agn skulle la seg gjøre å finne, jorda er full av meitemark. Men hadde jeg fått fisk? Har aldri fisket... Jakte på dyr? Ville vel skremt dem bort eller bommet med pil og bue. Hadde jeg truffet, og såret et dyr, ville det blitt hysterisk grining på dyrets vegne. Hadde heller ikke greid å flå, partere eller gjøre opp ild. Vet heller ikke hvilke planter og røtter som er spiselige eller giftige. Etter hvert ville alt blitt vått, klær, sovepose, ville frosset og blitt syk. Tror jeg hadde greid meg en stund, men bare så lang tid det tar å sulte ihjel.

• Liker 5
Skrevet

Helt til det ble mørkt, jeg er så mørkredd jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

ca. 15 minutt

Anonymkode: ad845...584

AnonymBruker
Skrevet

Alene kanskje ei uke. Med mannen min kunne jeg klart meg uendelig lenge. 

Hadde vel også gjort om buen til en snare ganske så fort. 

Anonymkode: 8678c...0d0

Skrevet

Flere måneder. 

Skrevet

Som ihuga fan av Naked and afraid har  tror jeg at jeg skulle klart meg et par uker på trass, med solid kaloriunderskudd ettersom jeg er en særs dårlig fisker og bueskytter. 

Skrevet

~3 uker, tenker jeg, om jeg ikke finner en stabil måte å fiske på.

AnonymBruker
Skrevet

Handler da mye om ferdigheter og kunnskap, og hvor lang tid det vil ta å tilegne seg disse.

Største utfordring ville nok vært næringsbehovet, en kan ikke leve lenge på bare fisk, og i April er det lenge til bær- og sopp-sesongen. Langsiktig må en jo også konservere næringen.

Jakter både stort- og småvilt, og lovlig jakt starter tidligst i august (gås/rådyrbukk), med mindre man skal leve av skadedyr som ravn, kråke, skjære og rev som jeg tror er lov å jakte på hele året i noen regioner/kommuner. Hadde nok kunne tenkt meg å få med meg en 6.5x55 kaliber med ulike mantler enn pil og bue, mye grunnet at det er mer skånsomt for byttet, og at en flott kan jakte på fugl med dette kaliberet med rett mantel.

Ikke minst kunne jeg tenkt meg en god flora/sopp bok laget med tanke på ernæring..

Med dette hadde jeg nok klart meg månedsvis. 

Anonymkode: 51e59...368

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, Aragorn ll Elessar said:

La oss si at du blir satt ut et sted i villmarken, Du får ha med deg telt, en sovepose og mat og vann er for 1 dag, Etter den 1 dagen må du finne mat selv og  vann selv, Du får med deg kniv en fiskestang men agn må du finne selv. Du får også med en pil og bue for å jakte på dyr.  Så hvor lenge tror du at du ville ha greid deg helt alene i villmarken ?

La oss si at du blir satt ut i villmarken i April.

Jeg hadde nok ikke greid meg lenge, 2-3 dager kanskje. 4 dager på det meste.

Hvilken villmark? Tropisk, temperert eller arktisk? Er det ørkenlignende, eller finnes det vann? Etc.

• Liker 3
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Ikke mange dager. Hadde klart å finne meg mat selv. Er glad i fisk så fram med fiskestanga. Problemet mitt hadde vært å ligge i telt. Jeg hater å ligge i telt. Så hadde ikke holdt ut lenge.

Endret av Warrior
Skrevet

Hadde ikke holdt lenge. Hadde ikke klart å få fyr på bålet. Og jeg er ikke fan av rå fisk. 

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Saph said:

Hadde ikke holdt lenge. Hadde ikke klart å få fyr på bålet. Og jeg er ikke fan av rå fisk. 

Vel. Er det villmarka i Norge, kunne du rett og slett gått til du fant vann, og fulgt vannet nedover til du kom til mennesker. Du lever ganske lenge på vann, uten mat.

Det forutsetter at du er gangfør, da.

Edit: noe lignende, fra et annet himmelstrøk: https://en.wikipedia.org/wiki/LANSA_Flight_508

Hun fulgte vannet nedover.

Endret av T-Rex
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Vel. Er det villmarka i Norge, kunne du rett og slett gått til du fant vann, og fulgt vannet nedover til du kom til mennesker. Du lever ganske lenge på vann, uten mat.

Det forutsetter at du er gangfør, da.

Folk skulle jeg klart å finne kjapt. Trodde vi måtte bli i villmarka og overleve der alene til vi ikke klarte mer. Nei men da trenger jeg hverken medbragt mat, vann eller telt. Tyter av folk på fjellet jeg kan henge meg på. 

Skrevet

Så lenge man har vann overlever man ihvertfall noen måneder om man har litt fett på kroppen. Og med fiskevann i nærheten hadde jeg vært selvberget. Hadde blitt en tøff omstilling, men så lenge det er fisk i vannet, så hadde dette gått bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...