Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en liten og veldig stille butikk. Jeg jobber 8 timer, og er det ting å gjøre, så er jeg ikke en til å snike meg unna! Jeg er veldig stolt av å få ting gjort og få ting til å se bra ut og være bra. Men noen dager går ikke timene raskt nok... Noen dager oppleve jeg at det ikke er én eneste vare igjen fra lager jeg kan sette ut, ikke én kunde, ikke noe som kan ryddes/byttes/sorteres... Har vurdert å ta med bok til jobb de dagene, men kan ikke sitte ute i lokalet og lese. Har ringeklokke på døra, så jeg hører godt hvis det kommer kunder.

For tiden har jeg begynt å spille mobilspill bak, men jeg har så dårlig samvittighet for det! Men her om dagen gikk jeg over 20 000 skritt bare ved å gå i butikken fram og tilbake uten å gjøre noe til jeg fikk blemmer på føttene..! Jeg blir helt bananas i hodet av å ha sååå lite å gjøre. Spesielt når det er snakk om 8 timers skift også. Jeg er også redd for å bli tatt for mobilbruk (sjef er veldig gammeldags og streng av seg, som jo er bra, men...) men det er så kjedelig å bare stirre i veggen når absolutt alt er blitt gjort, at jeg gjør alt for å stimulere hjernen litt. 

Synes dere det er innafor at jeg sitter littpå mobilen på bakrommet, så lenge ALT i butikken er fint og jeg går ut til kundene med én gang jeg hører dem komme? Vi har alltid fått skryt av hvor pent og ryddig det er her, og hvor hyggelige vi som jobber her er, av kundene våre.. 

Anonymkode: 71ba3...b3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bumper

Skrevet

Ta opp problematikken med sjefen. Spør om han synes det er akseptabelt at du leser bok eller sitter på mobilen når det ikke er noen arbeidsoppgaver igjen og det ikke er kunder. Du hører jo at kunder kommer.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg og jeg synes det er helt innafor å sitte på mobilen eller lese bok så lenge du gjør det sånn at kunder ikke ser det

Anonymkode: 41de2...d25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du det! Du skulker ikke unna jobben akkurat. Er det bedre at du står i butikken og glaner i veggen? 

Anonymkode: 316e4...380

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lik sjef som deg. Hennes policy: der finnes ALLTID noe du kan gjøre på jobb. Har du brettet og rydder alt av klær, vask kassaområdet. Sorter størrelser. Rydd lageret. Vask vinduer. Sorter roteskuffa ved kassa, rydd i papirer, vask hyller og gulv. Gjør om på en vegg. 

10% av oss som jobber der gjør alt dette, og timene flyr fort. 90% setter seg på en stol og glor i veggen fordi de mener alt dette er gjort og det er iiiiiiingenting mer å gjøre. Jo, det er alltid mer å gjøre. Timene våre går fortere enn dine fordi vi gjør noe. 

Anonymkode: 02a61...84c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lik sjef som deg. Hennes policy: der finnes ALLTID noe du kan gjøre på jobb. Har du brettet og rydder alt av klær, vask kassaområdet. Sorter størrelser. Rydd lageret. Vask vinduer. Sorter roteskuffa ved kassa, rydd i papirer, vask hyller og gulv. Gjør om på en vegg. 

10% av oss som jobber der gjør alt dette, og timene flyr fort. 90% setter seg på en stol og glor i veggen fordi de mener alt dette er gjort og det er iiiiiiingenting mer å gjøre. Jo, det er alltid mer å gjøre. Timene våre går fortere enn dine fordi vi gjør noe. 

Jeg skjønner hva du mener, men her har jeg tørket støv av alle varer, telt kassene, vasket skjermer, benker, overflater, kostet gulv, ryddet papirer, skrevet ut nye lister til fremtiden, satt pris på alt, hengt opp plakater.. Vinduene er vasket.. Osv. Sjefen også sitter selv på mobil i arbeidstiden og spiller spill, leser VG osv når det er stille, mens vi andre får IKKE lov til det. Jeg har også bestilt nye varer, tatt telefoner, skrevet beskjeder i forhold til vaktliste... Jeg har jobbet i butikk i nærmere 10 år nå, så jeg vet godt hva det innebærer, og jeg også blir direkte forbanna på de som lar butikken/jobben forfalle når det absolutt er ting å gjøre! Men her er det altså null å gjøre. Dette er en egen type spesialbutikk utenfor by og utenfor normal vei, med få kunder og unormalt lang åpningstid. Selv kundene våre synes det er rart hvor lenge vi har åpent, mtp. kundemassen vi har. I tillegg er det at det er lite å gjøre noe alle vi ansatte "sliter med". Eneste gangene det er litt å gjøre er ved varelevering, men det også er ganske sjeldent, da vi er "heldig" med stort lager og lite nyheter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ryddigste å gjøre er vel som flere her forslår, spørre sjefen om det er greit å lese en bok e.l.

Kaster ut et alternativt forslag, kan du ta et elæringskurs på mobilen, som er relatert til jobben, og gir deg noe diplom/badge av noe slag - og er gratis? Finnes jo mye slikt, og det vil jo gagne både deg og butikken 😃

Anonymkode: 54f1a...07f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner hva du mener, men her har jeg tørket støv av alle varer, telt kassene, vasket skjermer, benker, overflater, kostet gulv, ryddet papirer, skrevet ut nye lister til fremtiden, satt pris på alt, hengt opp plakater.. Vinduene er vasket.. Osv. Sjefen også sitter selv på mobil i arbeidstiden og spiller spill, leser VG osv når det er stille, mens vi andre får IKKE lov til det. Jeg har også bestilt nye varer, tatt telefoner, skrevet beskjeder i forhold til vaktliste... Jeg har jobbet i butikk i nærmere 10 år nå, så jeg vet godt hva det innebærer, og jeg også blir direkte forbanna på de som lar butikken/jobben forfalle når det absolutt er ting å gjøre! Men her er det altså null å gjøre. Dette er en egen type spesialbutikk utenfor by og utenfor normal vei, med få kunder og unormalt lang åpningstid. Selv kundene våre synes det er rart hvor lenge vi har åpent, mtp. kundemassen vi har. I tillegg er det at det er lite å gjøre noe alle vi ansatte "sliter med". Eneste gangene det er litt å gjøre er ved varelevering, men det også er ganske sjeldent, da vi er "heldig" med stort lager og lite nyheter. 

Skjønner. Ja hvis det er sånn så kan jeg godt forstå at du setter deg ned å spiller. Selv er jeg en sånn som legger igjen mobilen i vesken og har passet på at den kun røres når jeg har pause. Jeg vil ikke blande jobb og mobiltlf. For det verste jeg vet selv, som kunde, er å komme inn i en butikk hvor den ansatte sitter på mobilen når jeg kommer inn. Selv om den legges vekk med en gang så vitner det litt om at her er det en som er lei av jobben sin/slabbedask. Så hvis jeg var deg ville jeg sett meg om etter en ny jobb hvor du får brukt deg selv litt, for det høres ut som det er det som er problemet. Du ønsker mer å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Ja hvis det er sånn så kan jeg godt forstå at du setter deg ned å spiller. Selv er jeg en sånn som legger igjen mobilen i vesken og har passet på at den kun røres når jeg har pause. Jeg vil ikke blande jobb og mobiltlf. For det verste jeg vet selv, som kunde, er å komme inn i en butikk hvor den ansatte sitter på mobilen når jeg kommer inn. Selv om den legges vekk med en gang så vitner det litt om at her er det en som er lei av jobben sin/slabbedask. Så hvis jeg var deg ville jeg sett meg om etter en ny jobb hvor du får brukt deg selv litt, for det høres ut som det er det som er problemet. Du ønsker mer å gjøre. 

Enig med deg der! Venter på svar ang. ny jobb jeg har søkt på, med oppstart i september/oktober. Har ikke mobilen framme, det hele er på bakrommet/lageret, og så går jeg ut når jeg hører det plinger i døra. Skal snakke med sjefen men vet 100% at jeg/vi får et nei..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på hverken mobil, data eller bok, så lenge den ble lagt bort når jeg kom inn/hadde spørsmål. Kan du gjør om litt på området rundt kassen, slik at du kan lage et diskret hjørne/område hvor dingsen kan ligge, og det ikke er så synlig hva du gjør? 

Anonymkode: 60947...d29

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker at du spiller mobilspill eller leser en bok, fremfor at du sitter i kassa og stirrer på meg. Slapper du av, slapper jeg av. Slapper jeg av, er sjansen større for at jeg kjøper noe.

Hils gjerne med et smil når jeg kommer inn, spør om jeg leter etter noe spesielt og si at du er tilgjengelig for hjelp dersom det skulle være noe. Etter disse høflighetsfrasene kan du stikke nesa i mobilen alt du vil 😊

Anonymkode: b32cd...7b6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg foretrekker faktisk at om du spiller mobilspill, så gjør du det i kassa, ikke på bakrommet. Hater dersom jeg kommer inn i en butikk og den ansatte kommer ut fra bakrommet, og står og stirrer på meg med utålmodighet i blikket. Nei, slapp av og vis at du har all tid i verden. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg foretrekker faktisk at om du spiller mobilspill, så gjør du det i kassa, ikke på bakrommet. Hater dersom jeg kommer inn i en butikk og den ansatte kommer ut fra bakrommet, og står og stirrer på meg med utålmodighet i blikket. Nei, slapp av og vis at du har all tid i verden. 

Hehe, ja, jeg er flink på å ikke stresse kundene! Har veldig mange lange gode samtaler med dem og stirrer dem ikke i senk. Jeg går og later som om jeg er semi-opptatt av noe, men sier "heihei, noe spesielt du er ute etter i dag? Nei? Bare spør om du lurer på noe, så går jeg bare hit og jobber litt her" for da veit de at de kan komme til meg og jeg slipper å forfølge dem og det fungerer hittil veldig godt😂👍🏼

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke reagert på hverken mobil, data eller bok, så lenge den ble lagt bort når jeg kom inn/hadde spørsmål. Kan du gjør om litt på området rundt kassen, slik at du kan lage et diskret hjørne/område hvor dingsen kan ligge, og det ikke er så synlig hva du gjør? 

Anonymkode: 60947...d29

Er veldig åpent ved kassa der, og lageret/bakrommet er på andre siden av butikken, men det er ikke store rommet. Jeg hører kundene godt og kan se lyset røre seg i rommet om det kommer noen 😄 Synes det er litt dumt å gå bak, men jeg tror jeg hadde fått sparken på dagen om jeg hadde sitti på mobilen ute i butikken, til tross for at jeg har vært ass. butikksjef og opplæringsansvarlig, tatt meg av mye av kontorarbeidet osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står ofte med mobil og bok bak kassa når det er stille, og legger selvsagt dette fra meg når det kommer kunder inn. Du kan heller ikke få sparken bare av å være på mobilen; det må gjentatte muntlige og skriftlige advarsler til før dette skjer. :)
Hva gjør de andre ansatte da? I vår butikk gjør i alle fall de fleste nettopp dette. 

Det forutsetter selvsagt at vi har blitt ferdig med de andre oppgavene, som vasking, påfyll osv, men det sier du jo også at du har fått gjort unna.

Anonymkode: d731b...87f

• Liker 2
Skrevet

Jeg satt mye med et håndarbeid bak disken i stille perioder da jeg jobbet i butikk. Som kunde ser man jo at det er tomt og ryddig og skjønner sammenhengen. Så lenge du legger det fra deg og er tilgjengelig med en gang det kommer kunder - som kunde skal man aldri føle at man forstyrrer den ansatte - tenker jeg at det er helt uproblematisk. Bare ikke snakk i telefonen - ansatte som står i private samtaler i kassa kan få meg til å snu i døra...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står ofte med mobil og bok bak kassa når det er stille, og legger selvsagt dette fra meg når det kommer kunder inn. Du kan heller ikke få sparken bare av å være på mobilen; det må gjentatte muntlige og skriftlige advarsler til før dette skjer. :)
Hva gjør de andre ansatte da? I vår butikk gjør i alle fall de fleste nettopp dette. 

Det forutsetter selvsagt at vi har blitt ferdig med de andre oppgavene, som vasking, påfyll osv, men det sier du jo også at du har fått gjort unna.

Anonymkode: d731b...87f

Jeg vet at dene ene ansatte strikker, en annen har jeg sett har mobilen liggende ved kassa når jeg tar over skift, så de tør jo/gjør jo dette. Ellers så har jeg ingen anelse hva de gjør på jobb egentlig. Vi har ingen overlappende skift, så jeg ser sjeldent noen av de andre i mer enn 5 minutter om dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du tror det ikke er stressende når du kommer ut fra bakrommet og later som du jobber et stykke unna meg, så tar du feil. Den gjennomskuer jeg lett, og jeg synes det er stressende. Men jeg påpeker jo ikke at jeg synes det er stressende heller, jeg later som ingenting og går mest sannsynlig ut uten å kjøpe noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du tror det ikke er stressende når du kommer ut fra bakrommet og later som du jobber et stykke unna meg, så tar du feil. Den gjennomskuer jeg lett, og jeg synes det er stressende. Men jeg påpeker jo ikke at jeg synes det er stressende heller, jeg later som ingenting og går mest sannsynlig ut uten å kjøpe noe.

Her er det nok du og ikke den butikkansatte som har ett problem. 

Anonymkode: 62291...ff3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har veldig høy arbeidsmoral. Kanskje litt for høy. Jeg jobber som nattevakt i helsevesenet, og da er det helt vanlig å ta med seg en bok eller noe annet å gjøre dersom det blir dødtid. Jeg kan også ta med meg en bok inn på et pasientrom dersom jeg skal sitte fastvakt. De skal jo som regel sove. Vi har faste arbeidsoppgaver på nattestid, går når alarmen ringer og følger opp pasienter som krever ekstra tilsyn. Når vi ikke gjør noe sitter vi på kontoret, og da ser jeg gjerne film på mobilen uten noe lyd eller spiller på switchen. 

Det er overhodet ikke noe problem at du sitter med mobilen, håndarbeid, en bok eller lignende så lenge du legger det fra deg når kunder kommer. Jeg var slik som deg med en gang jeg begynte å jobbe (da jobbet jeg dag/aften på en annen avdeling), men jeg la det helt fra meg når andre kollegaer (og enkelte pasienter) oppfordret meg til å ta det litt mer med ro og ha et tidsfordriv når det er lite å gjøre. Det er jo litt annerledes bransje, men det går jo litt på det samme at man skal følge opp kunder/pasienter. Så lenge man følger opp der det er behov er det ikke noe problem å ikke være frøken perfekt og stirre ut i lufta til det dukker opp en person. 

Anonymkode: a0cfb...941

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...