Gå til innhold

Dyre ting til barna utenom jul/bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere ang det? Hvordan praktiserer dere?

Vi har ei på 4, som "dessverre" er født i starten av februar, 6 uker etter jul. Så de er jo tett på hverandre.
Hun har pleid å få sparkesykkel, sykkel etc til bursdagen sin og få holde på litt inne frem til våren.
Nå ønsker hun seg rulleskøyter. Hun elsker å være aktiv og har svært god kroppsbeherskelse, for lengst proff på vanlig sykkel, så jeg ser at hun hadde hatt godt av nye utfordringer fysisk. Men så koster et startsett rundt en tusenlapp med litt ok utstyr. Normalt ville jeg ventet til bursdag eller jul... men skal jeg liksom vente til vinteren med å kjøpe rulleskøyter til henne?

Men ikke ønsker seg så intenst at jeg har noen tro på at hun skal klare å spare opp til det ved å få en 5-er for å ta ut søpla nå og da liksom. Hun jobber litt og tjener litt, men er begrenset hva hun får til enda faktisk. Og er mer det at jeg tror det ville være bra for hennes utvikling videre å få nye utfordringer mtp balanse osv iom at hun allerede er utlært på alt annet på en måte.

Hva gjør dere andre med å skaffe slikt sesongutstyr? Venter dere alltid til jul eller bursdag samme hva når det koster litt? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte nylig en dyrere ting til vårt barn, og det var utenom bursdag og jul. Sommerferien kan være lang, særlig hvis venner er borte. Har man ikke eldre søsken å arve leker fra, har man ikke så stort utvalg heller. Når man da får høre fra vennene at de ikke liker å være her pga ingen spennende leker, så er valget lett.

Anonymkode: d1870...fa4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker gjerne litt fra barnetrygda da (setter alt barnetrygd på egen konto når den kommer inn til kjøp av ting barnet trenger eller ønsker seg utenom bursdag/jul osv). 

Anonymkode: 32889...444

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte nylig en dyrere ting til vårt barn, og det var utenom bursdag og jul. Sommerferien kan være lang, særlig hvis venner er borte. Har man ikke eldre søsken å arve leker fra, har man ikke så stort utvalg heller. Når man da får høre fra vennene at de ikke liker å være her pga ingen spennende leker, så er valget lett.

Jeg har full forståelse for at man kjøper litt dyrere "sesongbetonte" ting til barn utenom jul og bursdag, men er det virkelig sånn at man kjøper dyre ting fordi barnets venner ønsker seg det? Må jo være mange som ikke har mulighet til det.

Skrevet
10 minutter siden, våren14 skrev:

.............

Hva gjør dere andre med å skaffe slikt sesongutstyr? Venter dere alltid til jul eller bursdag samme hva når det koster litt? 

Nå er det riktignok lenge siden jeg hadde barn på den alderen, men sesongutstyr er sesongutstyr og bør kjøpes mens det passer og skal benyttes.  Rulleskøyter til jul eller i februar til en femåring er risikosport på grunn av størrelsen. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt de rulleskøytene jeg da, hvis dere har råd til det. Vi kjøper sesongutstyr utenom jul og bursdag, og kan fint kjøpe litt leker ellers også. Alt med måte. Året er ganske langt. Hyggelig å kunne gi litt utenom bare 2 dager i året, men selvfølgelig ikke i hytt og gæver slik at ungene ikke setter pris på å få noe til slutt. 

Anonymkode: 2f8ba...21a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sparkesykkel, sykkel, rulleskøyter og den type ting kjøper vi fortløpende når det gamle er fravokst, på våren. Mulig det hadde vært annerledes om han hadde bursdag på våren, men han har i august, og da er jo mesteparten av sommeren over. Tenker det er verdt det å kjøpe litt utenom om det fører til at han er i aktivitet.

Anonymkode: 3d817...750

• Liker 6
Gjest Trynefaktor
Skrevet

Ting som holder barna i aktivitet kjøper vi uavhengig av bursdager. Vi kjøpte SUP-brett i sommer :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper også sesong- og sportsutstyr når ungene trenger det. Her er det bursdag i slutten av oktober, så har litt samme problemer som ts der. Men vi løser det slik at ungene får det de trenger når de trenger det, innen rimelighetens grenser. Til gjengjeld er det ikke automatisk sånn at det blir dyre ting til både jul og bursdag. I fjor var det ganske dyr bursdagsgave, mens julegaven var relativt rimelige. 

Anonymkode: 21921...cf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper slike ting utenom jul og bursdag. Jeg tenker foreldres forsørgeransvar ikke bare gjelder det aller mest nødvendige, men også ting som rulleskøyter, sparkesykkel osv, som kanskje ikke er heelt nødvendig men likevel en viktige ting for barn å ha. Kan også kjøpe andre ting utenom, leker, bare ikke for mye og for ofte. Jeg tenker det er viktig at barn får være barn fullt ut mens de faktisk er barn, og at dette gir det beste grunnlaget for voksenlivet. Tror på å gi barna en mest mulig lykkelig og fri barndom hvor de får det de ønsker seg men samtidig har de mest nødvendige grenser men ikke mer, og ikke får absolutt alt de vil ha hele tiden, men likevel det meste. Da får de en ballast til senere i livet i form av god selvtillit, lykkelige barndomsminner og mye kjærlighet og glede. Livet blir hardt nok som det er senere

Anonymkode: db58e...ac4

• Liker 4
Gjest Trynefaktor
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøper også sesong- og sportsutstyr når ungene trenger det. Her er det bursdag i slutten av oktober, så har litt samme problemer som ts der. Men vi løser det slik at ungene får det de trenger når de trenger det, innen rimelighetens grenser. Til gjengjeld er det ikke automatisk sånn at det blir dyre ting til både jul og bursdag. I fjor var det ganske dyr bursdagsgave, mens julegaven var relativt rimelige. 

Ja, sånn gjør vi og. De har fått iPad, en til jul og en til bursdag. Det betyr ikke at alle jule og bursdaggaver er like dyre som dette. En har bursdag rett etter jul, i år fikk hun klær da hun hadde vokst fra det meste. 

De vet dette, og forventer ikke svindyre gaver. Heldigvis 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper sånt når det trengs

Anonymkode: ae24f...54f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna ønsker seg noe som er intellektuelt utviklende eller som holder de i fysisk aktivitet, så får dem det - uansett når opprett det er.

Anonymkode: 212f4...098

• Liker 4
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kjøpt de rulleskøytene jeg da, hvis dere har råd til det. Vi kjøper sesongutstyr utenom jul og bursdag, og kan fint kjøpe litt leker ellers også. Alt med måte. Året er ganske langt. Hyggelig å kunne gi litt utenom bare 2 dager i året, men selvfølgelig ikke i hytt og gæver slik at ungene ikke setter pris på å få noe til slutt. 

Anonymkode: 2f8ba...21a

¨Ja året er langt. Og jeg syns de utvikler seg så sykt raskt, det skjer VELDIG mye mellom 4 års dagen og 5 års dagen liksom. Lenge å vente på å fornye. Men så skal man jo ikke skjemme de bort med å kjøpe mye heller...

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kan ikke bare få ski og akebrett å ha i boden liksom 😛 
Flaks i år med vinteren, hun syklet bokstavelig talt fra 10. februar :) 
Men sjelden det er slik.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt slike ting brukt, og da får man mye for pengene. Ungene får det som en hyggelig overraskelse i hverdagen.

Anonymkode: 48ff6...c58

• Liker 2
Skrevet

Slike ting er jo fint å kjøpe litt av utenom jul og bursdag. Jeg er heldig og her er bursdagene på våren og tidlig sommer så da får de gjerne sykkel og sommerleker. Ski kommer alltid utenom jul (de synes ikke det er sååå gøy å få ski).

Jeg er mer streng på å ikke kjøpe småting og leker utenom anledningene. Det får de nesten aldri. Men sportsutstyr er noe annet. 

Hadde fint kjøpt rulleskøyter nå, om du har råd selvsagt. Anbefaler også å se om du kan få noe brukt. De blir ofte lite brukt før de er for små. 

AnonymBruker
Skrevet

Se etter brukte

Anonymkode: 5a9c8...5dc

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, ti10 said:

Jeg har full forståelse for at man kjøper litt dyrere "sesongbetonte" ting til barn utenom jul og bursdag, men er det virkelig sånn at man kjøper dyre ting fordi barnets venner ønsker seg det? Må jo være mange som ikke har mulighet til det.

Når det blir svært tydelig at barnet kun er hos vennene, og vennene aldri besøker oss, så får det litt å si. Men vi hadde aldri kjøpt noe som barnet vårt ikke er interessert i selv. Vi bor et ganske ressurssterkt nabolag. 

Vil forresten tipse deg om at når det gjelder rulleskøyter så har kanskje kommunen deres en utstyrssentral/BUA der du kan låne det gratis i noen dager. Det kan man ikke med vanlige leker. 

Skrevet
På 24.7.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Når det blir svært tydelig at barnet kun er hos vennene, og vennene aldri besøker oss, så får det litt å si. Men vi hadde aldri kjøpt noe som barnet vårt ikke er interessert i selv. Vi bor et ganske ressurssterkt nabolag. 

Vil forresten tipse deg om at når det gjelder rulleskøyter så har kanskje kommunen deres en utstyrssentral/BUA der du kan låne det gratis i noen dager. Det kan man ikke med vanlige leker. 

Smart, kan vurderes! Vet ikke om de har til så små, er sikkert mer vanlig når de blir større å begynne med slikt. Men verdt å sjekke ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...