Gå til innhold

Dyrevelferd, hvor bevisst er du på dette når du handler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du over dyrevelferd når du velger produkter i butikken? Ville du gjort det hvis du visste hvilken kylling/gris/ku som hovedsakelig har levd trangt og smertefullt hele livet vs. utendørs og smertefritt?

https://dyrevern.no/velg-dyrevennlig/kjott-egg-og-meieri/

Anonymkode: 02cb3...52d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De ender jo dessverre alle opp samme sted, så det beste (som det også står på dyrevern.no) er å la være å støtte industrien i det hele tatt. Og rent praktisk er det følgelig majoriteten som har stått trangt (kostnadseffektivt mtp plass og økt produksjonsmengde på en gang), så om alle skulle opprettholdt forbruksmengden hadde det uansett ikke vært nok utendørsgående (er en ekstremt liten andel når det kommer til feks okse, kylling og gris) til alle. 
Tror definitivt flere hadde latt være kjøpe disse produktene om det var slaktehusbilder på pakkene, slik det er bilde av ødelagte lunger osv på røykepakker i flere land. Hvis man ikke kan tåle å se hvor noe kommer fra, bør man ikke betale for det.

Anonymkode: b56f1...330

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiser aller helst selvskutt/fisket og selvslaktet/filitert, men det går noe meierivarer. Tenker egentlig ikke noe over det. Synes mer synd på dyr som oppbevares i trange leiligheter, ofte med eiere som behandler dem mot deres natur.

Anonymkode: 4e8f2...7f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke.

Anonymkode: 3c0ea...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tenker ikke konkret over det når jeg kjøper matvarer.

Jeg kjøper så lite som mulig som er produsert i Kina generelt, av alle type varer. Det har med flere ting å gjøre, jeg vil helst ikke støtte deres regime, og deres elendige syn på dyr er en del av totalen. Men det er klart at det jeg velger er en fjert i vinden, og Norge er for avhengig av eksport av fisk til Kina til at politikere vil klare å ta opp noen kamp med dem.

Anonymkode: fdc4d...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kjøper økologisk og kortreist kjøtt, og kjøper linefanget villfisk.

Anonymkode: d6625...6e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så dyrt å kjøpe økologisk, så det går ikke for min økonomi.

Uansett så er all matproduksjon basert på økonomi som alt annet.

De fleste vil jo at dyra skal ha det bra før slakting.

Anonymkode: 23f17...ac3

Skrevet (endret)

Bryr meg "såpass" at jeg har kuttet ned veldig på forbruket... 

Kylling spiser jeg ikke lengre, og når jeg kjøper svin, så er det stort sett bare fra Grøstad eller Kolonihagen, men det hender en sjelden gang at jeg "må" ha bacon, og det har jeg enda ikke sett noen av de produsentene ha, dessverre...

Endret av Beeblebrox
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så mye i norske fjøs at jeg vet at de aller, aller fleste dyr har det veldig godt. Velger bevisst mat fra samvirke (Gilde, Tine, Prior) fordi et sterkt samvirke er veldig viktig i det norske landbruket for å sikre matproduksjon i hele landet. Kjøper mest norsk mat, bortsett fra når det ikke er i sesong eller mat vi ikke produserer her i landet. 

Anonymkode: 9f110...929

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Bryr meg "såpass" at jeg har kuttet ned veldig på forbruket... 

Kylling spiser jeg ikke lengre, og når jeg kjøper svin, så er det stort sett bare fra Grøstad eller Kolonihagen, men det hender en sjelden gang at jeg "må" ha bacon, og det har jeg enda ikke sett noen av de produsentene ha, dessverre...

Grøstad har veldig godt bacon

Anonymkode: ffd00...74f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grøstad har veldig godt bacon

Tviler ikke på at det er godt, men aldri sett det i butikken. Hvor er det du får tak i det?

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Beeblebrox skrev:

Tviler ikke på at det er godt, men aldri sett det i butikken. Hvor er det du får tak i det?

Har kjøpt det på Jacobs Majorstua.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Beeblebrox skrev:

Jeg har kjøpt Grøstadbacon i Menybutikker :) Det er dessverre dyrt, så vi spiser det sjeldent, men synes det er verdt prisen når vi først kjøper det. 

Anonymkode: 2c95e...341

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt det på Jacobs Majorstua.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt Grøstadbacon i Menybutikker :) Det er dessverre dyrt, så vi spiser det sjeldent, men synes det er verdt prisen når vi først kjøper det. 

Anonymkode: 2c95e...341

Hmmm, har jo sett etter det på meny flere ganger. Får spørre neste gang jeg er der da. Jacobs har jeg ikke vært på.

Takk for tips! :Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, på den måten at jeg kjøper norsk, og best mulig norsk.

Anonymkode: bef4d...b28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...