Gå til innhold

Barne og ungdomsarbeider- tror jeg vil slite med foreldrekontakt og samarbeid med andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barne og ungdomsarbeider, samtidig som jeg har sosial angst til en viss grad og er en stille og tilbaketrukket person.

Jeg er flink med barna på de fleste måter, men føler selv jeg ikke har faglig tyngde. Til nå har jeg bare vært vanlig assistent uten noe ansvar for enkeltelev.

Når jeg ser på andre b/u-arbeidere så har de mye ansvar, er på møter med rektor/avd.ledere om eleven de har ansvar for og noen har til og med vært i rettssaker mot foreldre som har mishandlet barn.

Selv blir jeg stressa ved tanken på å måtte ha slike ansvar. 

Passer jeg rett og slett ikke til jobben og yrket? Føler meg talentløs på det faglige ved jobben, og at jeg ikke er noe bedre enn en vanlig assistent eller lærling.

Anonymkode: 191c1...c5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å vite hvordan du fremstår for foreldre utifra det du sier her, men jeg tenker du sikkert er god nok og at ansvar kommer med erfaring. Forsøk å fokusere på det du er god på og så lar du lederen din vurdere om du er klar for mer ansvar etterhvert. Selv om du har angst så bør du pushe deg litt, du vokser på det.

Anonymkode: fc6bb...1bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke b/u-arbeider, men lærer. Skal være kontaktlærer for første gang fra høsten, men kjenner litt på samme bekymringer som deg. Tenker at flere har vært der jeg er. Har ei venninne som fikk jobb som kontaktlærer med en gang etter endt studie. Vi studerte sammen, og det er 5 år siden vi begge begynte å jobbe nå. Hun som kontaktlærer, og jeg som faglærer. Hun sa at det var tungt med foreldrekontakten, møter med PPT og sånn, og hun følte hun hadde null peiling. I dag føler hun seg mye tryggere. Det går nok på erfaring! Selv tenker jeg å ta tiden til hjelp. Blir nok litt tungt dette første året med foreldrekontakt osv, men jeg stoler på at erfaring vil gjøre det bedre. Og jeg er ikke redd for å spørre om råd fra kolleger og ledelse!

Anonymkode: 0ace4...663

AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2020 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Jeg er barne og ungdomsarbeider, samtidig som jeg har sosial angst til en viss grad og er en stille og tilbaketrukket person.

Jeg er flink med barna på de fleste måter, men føler selv jeg ikke har faglig tyngde. Til nå har jeg bare vært vanlig assistent uten noe ansvar for enkeltelev.

Når jeg ser på andre b/u-arbeidere så har de mye ansvar, er på møter med rektor/avd.ledere om eleven de har ansvar for og noen har til og med vært i rettssaker mot foreldre som har mishandlet barn.

Selv blir jeg stressa ved tanken på å måtte ha slike ansvar. 

Passer jeg rett og slett ikke til jobben og yrket? Føler meg talentløs på det faglige ved jobben, og at jeg ikke er noe bedre enn en vanlig assistent eller lærling.

Anonymkode: 191c1...c5e

Jeg er også barne- og ungdomsarbeider, men har aldri vært gjennom de tingene du er redd for. Det kan være jeg er heldig, eller så er det ikke så vanlig. At jeg jobber i barnehage kan også være en årsak. Men du, du er jo utdannet barne- og ungdomsarbeider og det betyr at du har bestått på fagprøven og at du har vist at dette kan du! Du må få mer tro på deg selv.

Jeg kjenner meg igjen i det med faglig tyngde, jeg har alt for lett for å sammenligne meg med kolleger som har masse teori som de legger fram stadig vekk mens jeg har det i hodet men har litt vanskelig for å sette ord på det eller få det ned på papiret. Jeg vet hvorfor jeg gjør som jeg gjør for jeg har en pedagogisk grunn, men å sette ord på det er verre. Les deg opp på teori, finn fram bøkene dine, diskutere med kolleger! Du kan også ta opp problemstillingen din med ped.lederen din om du føler deg trygg på hen? Hos oss har vi fagsamtaler med ped.leder en gang i halvåret og medarbeidersamtaler med styrer en gang i året, du kan jo ta opp dette på en samtale?

På jobben min har jeg jeg en kollega som høres litt ut som deg: stille, beskjeden og gjør ikke så mye ut av seg. Men hen er en fantastisk barne- og ungdomsarbeider! Hen vet hva hen gjør, har gode begrunnelser og har en ro og mildhet jeg misunner. Vi er alle ulike, og du har helt sikkert mange gode i jobben som barne- og ungdomsarbeider. Ha tro på deg selv! Jeg er sikker på at dette klarer du om du går inn for det. :) Lykke til!

Anonymkode: 152a4...306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...