Kittykat Skrevet 26. juli 2020 #221 Skrevet 26. juli 2020 Hva med å hjelpe henne uten å gi henne penger? Hjelp henne med å finne ut hva de kan få i lån av banken, hva de kan selge leiligheten sin for og hva det koster å kjøpe/leie leilighet utenfor Oslo. De kan ikke bo over evne når de ikke har råd til det. Og hun bosatte seg der de bor nå før hun fikk 3 barn. Hun visste fra før hvordan boligområdet var og hvordan skolen i området også var etterhvert. Hun må være villig til å ofre noe for at barna hennes skal få kunne gå på en bedre skole og for at de skal kunne bo i et bedre område. Hun har overhodet ingen rett til å forvente at dere skal gi henne penger for at hun, samboeren og barna hennes skal få et bedre sted. Jeg er samboer med 3 barn. Det kunne ikke falt oss inn å forvente økonomisk hjelp fra foreldrene våre under noen omstendigheter. Når man flytter ut og etterhvert får barn, så er man også voksen nok til å ta ansvar og ofre de få tingene man egentlig ikke har behov for. Man gjør det for barna sine og for å gi de en bra oppvekst. Jeg synes dere skal hjelpe henne, men ikke økonomisk. Men litt mer sånn hjelp til selvhjelp. Hun må bli voksen og forstå at hun må gi slipp på noe for å få noe annet. Hun kan ikke få i pose og sekk. 5
Lønnesirup01 Skrevet 26. juli 2020 #222 Skrevet 26. juli 2020 Arv er ikke arv før foreldrene har falt fra. Frem til da er det deres penger. Jeg synes det er en skikkelig uting å forvente seg en del av denne "kaken", og selv om veldig mange tenker det datteren din tenker, og også deler det med ektefeller og venner, så synes jeg faktisk det er litt drøyt å si det høyt til egne foreldre. Det er etterhvert fler som gir forskudd på arv i disse dager ettersom det er et ganske markant skille mellom generasjonene økonomisk. Men det betyr ikke at man kan forvente det, og det forutsetter også at foreldre har såpass god råd at de lett kan avse en million til hvert av barna uten at det påvirker deres livsstil overhodet. Det høres ikke ut som det er tilfelle her. Hvis dere må prioritere pengene, så bruker dere dem selvsagt slik dere selv ønsker. Jeg regner med at dette er en leilighet der dere også vil invitere familien iblant. Kanskje bør du ta en prat med henne om hvordan hun kan bedre sin egen økonomiske situasjon. 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #223 Skrevet 26. juli 2020 1 time siden, Slowpoke skrev: Tråden hadde vært på 5 sider hvis late folk hadde giddet å lese de to første sidene så hadde jeg og flere sluppet å bruke unødvendig tid på å svare på det som allerede hadde blitt svart på. Men det er vel for mye forlangt. 🤷🏼♀️ Anonymkode: fea9a...a97
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #224 Skrevet 26. juli 2020 1 time siden, Slowpoke skrev: Tråden hadde vært på 5 sider hvis late folk hadde giddet å lese de to første sidene så hadde jeg og flere sluppet å bruke unødvendig tid på å svare på det som allerede hadde blitt svart på. Men det er vel for mye forlangt. ...Og enda kortere om ts hadde informere i hi. Anonymkode: fea9a...a97 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #225 Skrevet 26. juli 2020 58 minutter siden, Kittykat skrev: Hjelp henne med å finne ut hva de kan få i lån av banken, hva de kan selge leiligheten sin for og hva det koster å kjøpe/leie leilighet utenfor Oslo. De har allerede hatt verdivurdering av leiligheten, spurt banken om lån, men fikk nei til mer lån. Utenfor Oslo har vi snakket om i flere år, men deg ønsker ikke datteren min pga reisevei til jobb og fordi de yngste to må være lenger i barnehagen da. Situasjonen er litt låst. Hun vil bosette seg i et bedre område i Oslo, og i en større leilighet/hus med minst 4 soverom. En slik bolig i de områdene hun vil bo i koster 8-9 millioner kr, og leiligheten hennes er verdt 3,5. I tillegg er det mye lån på leiligheten. Så det er helt urealistisk det hun har lyst på. Anonymkode: c6188...405 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #226 Skrevet 26. juli 2020 Jeg kunne også tenke meg en annen plass å bo, men jeg har aldri ment at det er mine foreldres ansvar. Faren min er helt ute av bildet, men mamma og stefaren min har også hus i Spania. Det kunne aldri falle meg inn å heller be de sponse meg og mitt barn med bedre bosted enn å kjøpe seg huset i Spania. Jeg er tross alt voksen, og må ta ansvar for mitt eget liv. Dessuten unner jeg dem å leve og kose seg. Anonymkode: f4cc9...024 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #227 Skrevet 26. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De har allerede hatt verdivurdering av leiligheten, spurt banken om lån, men fikk nei til mer lån. Utenfor Oslo har vi snakket om i flere år, men deg ønsker ikke datteren min pga reisevei til jobb og fordi de yngste to må være lenger i barnehagen da. Situasjonen er litt låst. Hun vil bosette seg i et bedre område i Oslo, og i en større leilighet/hus med minst 4 soverom. En slik bolig i de områdene hun vil bo i koster 8-9 millioner kr, og leiligheten hennes er verdt 3,5. I tillegg er det mye lån på leiligheten. Så det er helt urealistisk det hun har lyst på. Anonymkode: c6188...405 "Hun har lyst på". Det er greit å drømme men hun har ikke råd. Enkelt og greit, ikke noe mer å diskutere. Du får se i deg selv ts, det er du har skapt og formet dette udugelige mennesket. Anonymkode: 11056...44f 6
Drizzt Skrevet 27. juli 2020 #228 Skrevet 27. juli 2020 På 24.7.2020 den 12.05, AnonymBruker skrev: Dette har vi også foreslått ovenfor henne før. Men hun sier det blir vanskelig med tanke på pendling inn til byen, ett av barna bor 50 prosent med far. Jeg har sagt at det går greit, 30 - 40 minutter i buss hver morgen er ikke det verste. Så får barna bedre plass og gå på en bedre skole. Anonymkode: c6188...405 30-40 min med buss er ikke mye. Det bør hun klare fint. Men det jeg lurer på er: Kan familien hennes betjene større lån? Altså, er det kun hjelp til egenkapital det er snakk om? En mellomting hvor ''alle'' er fornøyde ville vært at dere tar opp større lån og gir dem et beløp som lån de må betale tilbake til dere med månedlige beløp slik at dere kan betale tilbake til banken. Et fast beløp trekkes fra datteras konto og over til din konto og så til banken din. Har de ikke råd til det en gang, så har de ikke råd til større bolig og må jobbe seg oppover - spare og ta ekstra jobb. 2
Drizzt Skrevet 27. juli 2020 #229 Skrevet 27. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: De har allerede hatt verdivurdering av leiligheten, spurt banken om lån, men fikk nei til mer lån. Utenfor Oslo har vi snakket om i flere år, men deg ønsker ikke datteren min pga reisevei til jobb og fordi de yngste to må være lenger i barnehagen da. Situasjonen er litt låst. Hun vil bosette seg i et bedre område i Oslo, og i en større leilighet/hus med minst 4 soverom. En slik bolig i de områdene hun vil bo i koster 8-9 millioner kr, og leiligheten hennes er verdt 3,5. I tillegg er det mye lån på leiligheten. Så det er helt urealistisk det hun har lyst på. Anonymkode: c6188...405 Er det snakk om Oslo? Si til henne at det ikke er en menneskerett å bo i Oslo og at mange klarer seg fint med pendling fra nabokommunene. At barna må bytte skole og barnehage er noe man kan leve med. For 8-9 mil kan hun få enebolig lengre unna hovedstaden. 2
maskinisten Skrevet 27. juli 2020 #230 Skrevet 27. juli 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke sånn det fungerer på et diskusjonsforum, det er vanlig høflighet å lese tråden før man svarer. Anonymkode: de72e...8b4 Absolutt ikke. Da hadde ingen tråder blitt lenger enn 5 sider.
Slowpoke Skrevet 27. juli 2020 #231 Skrevet 27. juli 2020 1 time siden, maskinisten skrev: Absolutt ikke. Da hadde ingen tråder blitt lenger enn 5 sider. Heller nyttig diskusjon på 5 sider enn meningsløs pjatt på 11 sider. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #232 Skrevet 27. juli 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: De har allerede hatt verdivurdering av leiligheten, spurt banken om lån, men fikk nei til mer lån. Utenfor Oslo har vi snakket om i flere år, men deg ønsker ikke datteren min pga reisevei til jobb og fordi de yngste to må være lenger i barnehagen da. Situasjonen er litt låst. Hun vil bosette seg i et bedre område i Oslo, og i en større leilighet/hus med minst 4 soverom. En slik bolig i de områdene hun vil bo i koster 8-9 millioner kr, og leiligheten hennes er verdt 3,5. I tillegg er det mye lån på leiligheten. Så det er helt urealistisk det hun har lyst på. Anonymkode: c6188...405 Hun er veldig heldig som har det hun har. Hun burde være mer takknemlig. Anonymkode: aeeae...98e 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #233 Skrevet 27. juli 2020 6 timer siden, Drizzt skrev: Kan familien hennes betjene større lån? Altså, er det kun hjelp til egenkapital det er snakk om? Jeg er ganske sikker på at de ikke kan betjene ett større lån enn det de har nå, en grunn til at bankene sier nei. Det er kun datteren min som har en normal inntekt der, samboeren hennes har små vikariater her og der, tjener lite. Så har de 3 unger å forsørge, alle 3 går i barnehage eller SFO. Anonymkode: c6188...405
Drizzt Skrevet 27. juli 2020 #234 Skrevet 27. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at de ikke kan betjene ett større lån enn det de har nå, en grunn til at bankene sier nei. Det er kun datteren min som har en normal inntekt der, samboeren hennes har små vikariater her og der, tjener lite. Så har de 3 unger å forsørge, alle 3 går i barnehage eller SFO. Anonymkode: c6188...405 OK, skjønner. Da er det ganske opplagt at de ikke har råd til bolig i 8-9 mil klassen i hovedstaden. Hun bør virkelig se etter noe i utkanten eller noe i nabokommunene. Eller i samme prisklasse et annet sted i Oslo, men det blir neppe en større bolig. Uansett bør du og mannen din gå for ferieleiligheten som planlagt, synes jeg. Det er deres penger, dere har fortjent det. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #235 Skrevet 27. juli 2020 Hun må innse at hun må flytte ut av byen. Evt bli værende i den lille leiligheten med dårlig ungdomsmiljø. For 3,5 mill (som åpenbart er det hun har råd til) får hun leiligheter med 3 soverom (barna klarer fint å dele rom) i østlige deler av Akershus. Hun må faktisk forstå at det er det hun har råd til. Hun har ikke råd til 4 soverom på Grefsen. Og siden hun vil ha boliger til 8-9 mill, hadde hun forventet at dere skulle spytte inn 5 millioner til både henne og søsteren, altså 10 mill? For selv om søsteren har god råd, bør slikt være likt. Nei kjøp dere bolig i Spania og la deres voksne datter ta ansvar for eget liv. Og for all del, ikke kausjoner! Anonymkode: 6de64...968 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå