Gå til innhold

Forholdet vårt til datteren kan ryke pga boligkjøp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi går begge av med pensjon neste år. Vi pensjonerer oss tidlig og vil nyte alderdommen. Planen er å selge huset, kjøpe en ferie leilighet i Spania og en liten leilighet her, og «pendle» mellom de to. Verdivurdering av nåværende bolig sier at vi akkurat har råd til å gjennomføre dette, må selvsagt ta opp ett lite lån, men det greier vi å betjene med pensjonene våre. Problemet er bare at datteren vår ble ekstremt skuffet over vår avgjørelse. 

Datteren min har 3 barn og bor i ett område hun og barna ikke trives i. Nærskolen til barna er beryktet for dårlig miljø, mye vold og konflikter. Det leser man ofte om i lokalavisen også. Hennes eldste går på barneskolen der og mistrives veldig. Hun er nødt til å bo der fordi hun ikke har råd til å kjøpe seg noe annet i samme by. Hun har to barn til som dessverre blir nødt til å begynne samme skole om noen år. Leiligheten hun bor i er også litt for liten, de er en familie på 5 som bor i en 3-roms. Hun vil helst flytte til noe større, men får ikke lån i banken. 

Når vi fortalte henne om fremtidsplanene våre, ble hun kjempeskuffet og lei seg. Hun sa at hun hadde regnet med vår hjelp, og håpet på at hun skulle få en del av pengene fra huset til å kjøpe seg større leilighet i ett bedre område i byen. Istedenfor valgte vi å bruke alt på egoistisk selvrealisering. Hun sa hun var skuffet over avgjørelsen vår, og at vi ikke hadde tenkt på henne eller barnebarna våre som sårt trengte en bedre plass å bo.

Mannen min ble litt sur og sa at hun visste godt hvor hun bodde før hun valgt å få 3 barn, og nå må hun ordne oppi dette selv. Han sa også at hun har en søster til som vi også må tenke på, selvom hun sitter godt i det med eget hus, barn og god jobb. 

Jeg regnet på det nå, og det ser ut til at vi må droppe ferieleiligheten i utlandet hvis vi skal greie å hjelpe henne. Dette vil ikke mannen min gå med på. Han mener vi har gjort nok og nå bør vi tenke på oss selv. 

Hva hadde dere gjort i den situasjonen her? Jeg synes synd på barna, det er de som kommer verst ut her. De fortjener en bedre hverdag...

Anonymkode: c6188...405

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Datteren din må rett og slett flytte ut av Oslo.

Anonymkode: d8cf8...36b

Hvor i innlegget står det at datteren til TS bor i Oslo? 

Anonymkode: d356d...f82

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mannen din. Skjønner at du ønsker å hjelpe, men syns det er egoistisk av din datter å forvente at dere ikke skal få leve pensjonstilværelsen som dere har jobbet for i mange år. Jeg hadde aldri spurt mine foreldre om å ikke nyte livet, som man bare lever en gang, når man endelig ikke jobber lenger. 
Kan alltids leie, må jo ikke eie. 

Anonymkode: 56a8a...b11

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Leilighet i Spania kan vel datteren også nyte godt av. Det gjorde jeg da mine foreldre kjøpte.

Anonymkode: 7e1a0...e96

• Liker 49
Gjest Sirisiri10
Skrevet

Kjøp leilighet i Spania og nyt livet 💕 

Datteren din har selv valgt det livet hun har. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er voksen, og har melet sin egen kake. 

Anonymkode: ce09d...195

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan alltids leie, må jo ikke eie. 

Det å leie er faktisk dyrere enn å eie her i byen. Hun betaler mindre i lån og avdrag nå enn det leie på en tilsvarende leilighet hadde vært. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har vi også foreslått ovenfor henne før. Men hun sier det blir vanskelig med tanke på pendling inn til byen, ett av barna bor 50 prosent med far. Jeg har sagt at det går greit, 30 - 40 minutter i buss hver morgen er ikke det verste. Så får barna bedre plass og gå på en bedre skole. 

Det største problemet hennes i livet er tydeligvis at hun har vondt i vilja rett og slett. Hun har sett for seg hjelp fra dere og satt urealistiske forhåpninger for seg selv, helt uten grunn. Ekstremt urimelig og egoistisk fra hennes side synes jeg.

Anonymkode: 0c7c6...8c6

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp leilighet i spania og nyt livet! Det vil de nok også kunne nyte godt av, begge døtrene deres. Hjelper dere den ene datteren med ren pengegave må dere gi den andre datteren tilsvarende sum også, ellers risikerer man nye konflikter. Kan dere evt stille som kausjonister for evt manglende egenkapital om dere stoler på henne?

Anonymkode: 422ed...d72

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i innlegget står det at datteren til TS bor i Oslo? 

Anonymkode: d356d...f8

Lett å skjønne at hun bor der utifra infoen i innlegget.

Anonymkode: d8cf8...36b

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør søke seg jobber et annet sted, og flytte til et billigere sted å bo. Da får hun mye større plass, og bedre miljø for barna. 

Anonymkode: 1aec7...c4f

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å leie er faktisk dyrere enn å eie her i byen. Hun betaler mindre i lån og avdrag nå enn det leie på en tilsvarende leilighet hadde vært. 

Det er mulig! Tror hun rett og slett må forstå at hun må kjenne på hva som er viktig for henne. Om hun og barna ikke trives der de bor, så må hun faktisk se på noe annet litt mer «usentralt». Veldig vanlig å ha 30-40 min reisevei til jobb. Det er snakk om prioriteringer. Syns ikke det er greit å legge hennes prioriteringer over til dere og gi dere dårlig samvittighet fordi hun ønsket en enkel utvei. 

Anonymkode: 56a8a...b11

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hun må ta ansvar for sitt eget liv, ikke bare regne med at dere skal hjelpe henne ut av det som føles ubehagelig. Det er nok veldig mange muligheter for å lette hverdagen hennes om hun bare åpner øynene litt og aksepterer at dette er noe hun må gjøre selv.

Anonymkode: f069e...1d4

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...