Gå til innhold

Besteforeldre og barnebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 barn eldste har betalingskort, de 2 yngre har ikke, nå har det seg slik at kun det eldste får penger i hytt å gevær på konto av besteforeldre, vi har da tatt beløpet og delt på 3 slik de alle fikk, de har fått beskjed at vi ikke aksepterer forskjellsbehandlingen, men det fortsetter allikevel, nå vurderer vi avslutte barnets konto og kort for å få slutt på det.... 

Overreagerer jeg? 

Anonymkode: ac3c0...1da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: c61ab...a0b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Da får du heller opprette kort til de 2 yngste også. 

Anonymkode: 3856c...d12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Vi er fire søskenbarn. To søstre og søster og bror. De to søstrene har igjennom hele oppveksten fått små beløp av penger av bestemor og bestefar(typ 50-100kr hver), mens søster og bror har fått 20kr på deling. 

De senere årene har det kommet frem at søstrene har fått penger for å ha fullført skole, i tillegg til masse praktisk hjelp ved flytting osv. Søster og bror har ikke fått noe av det samme. 

Nå har bestemor bestemt seg for å legge noen for hat og like noen enda mer enn normalt. Dvs at søster får mer penger for fullført skole enn de to andre og det siter bestemor selv er fordi hun "fortjener det mer" bror har aldri fått noen penger. 

besteforelder bruker pengene som virkemiddel for å være på gli med barnebarna til en hver tid. Eller for å bevare kontakten. 

Anonymkode: a43f6...0d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nevn det, men fortsett med den ordningen dere har allerede. Og så nevner dere for besteforeldrene at de må gi samme summen til de andre to, for de har fått nyss i at eldste har fått og er lei seg. 

Anonymkode: 18261...643

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Vi er fire søskenbarn. To søstre og søster og bror. De to søstrene har igjennom hele oppveksten fått små beløp av penger av bestemor og bestefar(typ 50-100kr hver), mens søster og bror har fått 20kr på deling. 

De senere årene har det kommet frem at søstrene har fått penger for å ha fullført skole, i tillegg til masse praktisk hjelp ved flytting osv. Søster og bror har ikke fått noe av det samme. 

Nå har bestemor bestemt seg for å legge noen for hat og like noen enda mer enn normalt. Dvs at søster får mer penger for fullført skole enn de to andre og det siter bestemor selv er fordi hun "fortjener det mer" bror har aldri fått noen penger. 

besteforelder bruker pengene som virkemiddel for å være på gli med barnebarna til en hver tid. Eller for å bevare kontakten. 

Anonymkode: a43f6...0d7

Ts her

Mine 3 barn har også søskenbarn, å de fikk "feriepenger" av sine felles besteforeldre for de skulle reise på ferie, dette fortalte vår eldste til oss, han fikk vite det av sitt søskenbarn, han har også ferie men skal ikke reise noe sted... Men tror dette har skjedd mer enn vi aner selv

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Mine 3 barn har også søskenbarn, å de fikk "feriepenger" av sine felles besteforeldre for de skulle reise på ferie, dette fortalte vår eldste til oss, han fikk vite det av sitt søskenbarn, han har også ferie men skal ikke reise noe sted... Men tror dette har skjedd mer enn vi aner selv

Men det er da virkelig ikke din sak. Besteforeldre har da vitterlig ingen regnskapsplikt ovenfor dere andre. Innad i søskenflokken, eller hvis penger deles ut offentlig, skjevt og i andres påsyn kan du reagere, men de har da all mulig rett til å gi noen barnebarn litt lommepenger i ferien. Særlig når de stadig setter inn penger til din eldste.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lou Salome skrev:

Men det er da virkelig ikke din sak. Besteforeldre har da vitterlig ingen regnskapsplikt ovenfor dere andre. Innad i søskenflokken, eller hvis penger deles ut offentlig, skjevt og i andres påsyn kan du reagere, men de har da all mulig rett til å gi noen barnebarn litt lommepenger i ferien. Særlig når de stadig setter inn penger til din eldste.

Stadig er det ikke, men når barn ser/opplever slik reagerer de selvsagt med hvorfor ? Skal være sagt at denne favoriseringen har vært siden før jeg å mitt søsken fikk egne barn, oppveksten vår bar preg av forskjellsbehandlingen, nå har den gått videre til neste ledd og barna ser det veldig godt 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi opplever det samme selv - svoger og svigerinnes barn får alltid mest av besteforeldrenes tid, penger osv. De får alltid finere og flere gaver.

Våre barn er snart i en alder hvor de kommer til å forstå og se dette, og jeg kommer ikke til å forsvare det de gjør. Mine barn kommer til å få et ærlig svar på at «ja, dere blir forskjellsbehandlet».  Så får besteforeldrene selv forklare hvorfor de gjør det.  Svigerfamilesøppel....

Anonymkode: d0d7b...133

• Liker 8
Skrevet

Det er faktisk forskjell på likhet og rettferdighet.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2020 den 11.34, AnonymBruker skrev:

Vi har 3 barn eldste har betalingskort, de 2 yngre har ikke, nå har det seg slik at kun det eldste får penger i hytt å gevær på konto av besteforeldre, vi har da tatt beløpet og delt på 3 slik de alle fikk, de har fått beskjed at vi ikke aksepterer forskjellsbehandlingen, men det fortsetter allikevel, nå vurderer vi avslutte barnets konto og kort for å få slutt på det.... 

Overreagerer jeg? 

Jeg er helt enig med deg og andre som mener at det er feil å forskjellsbenhandle på den måten. Men nå snakker jeg om pengene som bare din eldste får på konto. At de gir noen feriepenger og andre ikke, synes jeg ikke er så farlig. Det nytter nesten ikke å konsekvent gi likt til alle til enhver tid.

Men tilbake til dette med at de gir kun den eldste i en søskenflokk penger, det er som sagt ikke greit. Likevel knyter det seg litt i meg når dere altså tar pengene og fordeler dem som dere vil. Det er jo ikke riktig, selv om jeg altså forstår problemet.
Men det gjør det ikke riktig å ta penger fra en fordi det er rettferdig.

Her hadde jeg gjort følgende. Jeg hadde opprettet konto på lik linje som eldste og sagt at de fikk gi likt til alle 3. Hvis det ikke fører frem hadde jeg byttet kontonummer på eldste uten å gi besteforeldre dette nye nummeret. Så får det heller bli slik at ingen får penger.

Anonymkode: d5793...0b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

fordi dette vil garantert jevne seg ut på sikt. Når de yngre også får bankkort vil de også få. 
jeg hadde da aldri tatt pengene eldste på 9 år får, og fordelt på småbrødrene.

jeg og søskene mine har nok fått mer enn søskenbarna våres på mamma sin side. Rett og slett fordi vi var der oftere, og hjalp de mye med diverse. Vi var der oftere enn søskenbarna våre som bodde i samme gate. De var mer hos de andre besteforeldrene sine

Anonymkode: abef1...ecc

• Liker 3
Skrevet

Hvor stor er aldersforskjellen på disse tre barna?  Og kjøper kanskje besteforeldrene andre ting til de små barna, f.eks. leker, klær eller utstyr?  

Vi (besteforeldre) overfører penger til vårt eldste barnebarn hver måned.  I tillegg betaler vi for mobil og trening.  De to yngste får klær, leker og utstyr.  Samlet får vårt eldste barnebarn mest.  Vi ser det som helt naturlig fordi h*n er i en alder hvor det koster mer.  Med tiden vil de to andre få det samme.    

Synes uansett ikke at dere kan ta penger som den eldste har fått og fordele på alle tre.  Da må dere i stedet ta opp forholdet med besteforeldrene og få avklart hva de tenker om dette.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Zienna skrev:

Hvor stor er aldersforskjellen på disse tre barna?  Og kjøper kanskje besteforeldrene andre ting til de små barna, f.eks. leker, klær eller utstyr?  

Vi (besteforeldre) overfører penger til vårt eldste barnebarn hver måned.  I tillegg betaler vi for mobil og trening.  De to yngste får klær, leker og utstyr.  Samlet får vårt eldste barnebarn mest.  Vi ser det som helt naturlig fordi h*n er i en alder hvor det koster mer.  Med tiden vil de to andre få det samme.    

Synes uansett ikke at dere kan ta penger som den eldste har fått og fordele på alle tre.  Da må dere i stedet ta opp forholdet med besteforeldrene og få avklart hva de tenker om dette.  

2,5 år forskjell på alle 3,vi har tatt det opp men til ingen nytte, vi vil ikke ha forskjellsbehandlingen da vi begge 2 har opplevd dette selv, det eldste barnet er såpass oppegående og har faktisk delt pengene med de 2 yngste, evt kjøpt noe til dem, dette av fri vilje 

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ja.

fordi dette vil garantert jevne seg ut på sikt.

Anonymkode: abef1...ecc

Det kommer an på hvor lenge besteforeldrene lever, og hvilken helse de har. Blir de tidlig demente, så er det ikke garantert.

AnonymBruker
Skrevet

Summa sumarum, mine barn skal ikke oppleve forskjellsbehandling, hverken nå eller når de blir voksne å får forhåpentligvis egne barn, som er foreldrene deres har opplevd dette selv fra foreldre/besteforeldre

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Punktum hadde gjort seg.

Anonymkode: 990c2...f11

Skrevet
På 26.7.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev:

2,5 år forskjell på alle 3,vi har tatt det opp men til ingen nytte, vi vil ikke ha forskjellsbehandlingen da vi begge 2 har opplevd dette selv, det eldste barnet er såpass oppegående og har faktisk delt pengene med de 2 yngste, evt kjøpt noe til dem, dette av fri vilje 

Jeg er enig med deg.  Når aldersforskjellen er bare 2,5 år mellom barna, er det ille når besteforeldre gjør forskjell.  Forstår godt at dere vil skåne de minste for å oppleve sånt fra besteforeldrene.  Etter å ha lest dine siste kommentarer, ts, vil jeg si at det er flott at den eldste forstår at dette er feil og deler med de yngste.  

Da verre med besteforeldrene, som tydeligvis ikke kan la være.  De har sikkert mange (bort)forklaringer som skal rettferdiggjøre forskjellsbehandlingen.  Jeg tror at noen bare er slik, dessverre.  Da nytter ikke ord.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2020 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Summa sumarum, mine barn skal ikke oppleve forskjellsbehandling, hverken nå eller når de blir voksne å får forhåpentligvis egne barn, som er foreldrene deres har opplevd dette selv fra foreldre/besteforeldre

Ts

Men det er jo forskjellsbehandling selv om dere fordeler pengene etterpå. Det er faktisk bare den eldste som får penger.

Jeg er helt enig med deg, dette er ikke riktig. Men man retter ikke opp en urett ved å begå enda en urett. Og dette er penger eldste har fått, ikke de to yngste. Å ta penger fra det ene barnet og gi til de andre er i min bok helt feil. Dette må dere løse på en annen måte.

Anonymkode: d5793...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Mange slike. Her skryter sviger mor over at et av hennes barnebarn får 500 kr i bursdagsgave, mens de her får hjemmestrikka ullsokker og ei lita plate sjokolade. Gruer meg til de oppdager forskjellsbehandlingen..

Anonymkode: f5138...aea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...