Gå til innhold

– Dette kan være andre bølge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter skyhøye smittetall, sier det spanske Helsedirektoratet at de kan stå overfor en andre bølge. Espen Nakstad forteller at han er bekymret for at nordmenn drar med seg smitte hjem fra ferie.

https://www.tv2.no/nyheter/11556176/

Anonymkode: d8c2e...e37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også bekymret, og lei meg. Skulle vært på ferie, men er ikke en selvsentrert bitch. Nå kommer egoistene hjem og ødelegger alt. Kanskje vi må stenge restauranter og andre goder, bare fordi noen ganske få (i forhold til hvor mange som skulle ha reist) ikke klarer å tenke på andre enn seg selv. Blir helt oppgitt. 

Anonymkode: cfd28...c0c

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/07/24/Familie-på-fire-fikk-påvist-koronaviruset-har-truffet-folk-før-de-isolerte-seg-22350912.ece

Betalingsmur, men kort oppsumert:

• Famile reiser på ferie til Spania
  • Drar kort tid etter hjemkomst ut og treffer andre
  • Får så påvist smitte

Takk, sydenfarere, hjertelig takk. Håper dere hadde en god ferie. Nå må resten av oss, inkludert stat og næringsliv, betale prisen.

Anonymkode: a9d1d...db2

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Rart at verken VG eller Dagbladet har skrevet om denne familien.

Uansett, stakkars barn som har bursdag i sommer tidlig høst som ikke får feire pga slike. Selvsagt en million andre grunner til at andre kommer til å lide. Man bør kunne anmelde om man må i karantene/blir syk (eller dør) pga andres hensynsløse oppførsel. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/07/24/Familie-på-fire-fikk-påvist-koronaviruset-har-truffet-folk-før-de-isolerte-seg-22350912.ece

• Får så påvist smitte

Takk, sydenfarere, hjertelig takk. Håper dere hadde en god ferie. Nå må resten av oss, inkludert stat og næringsliv, betale prisen.

Staten får takke seg selv, som åpnet opp for dette. De burde visst at mange kom til å dra.

Anonymkode: 21e3a...6b6

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Staten får takke seg selv, som åpnet opp for dette. De burde visst at mange kom til å dra.

Det burde gå an å bruke det berømte huet...

Personlig håper jeg myndighetene sparer på passasjerlister o.l på fly, så kan de som har vært på utenlandsferie betale for egen behandling hvis det skulle bli aktuelt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Callisto83 skrev:

Det burde gå an å bruke det berømte huet...

Personlig håper jeg myndighetene sparer på passasjerlister o.l på fly, så kan de som har vært på utenlandsferie betale for egen behandling hvis det skulle bli aktuelt.

Da kan jo du prøve å bruke "det berømte huet" til å forstå at så lenge det er lov til å reise utenlands, så gjør man faktisk ikke noe galt hvis man tar seg en utenlandstur.  😏

Anonymkode: c1dde...d94

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jo du prøve å bruke "det berømte huet" til å forstå at så lenge det er lov til å reise utenlands, så gjør man faktisk ikke noe galt hvis man tar seg en utenlandstur.  😏

Ikke juridisk. Men etikk er også en ting.

Anonymkode: 85e8c...607

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2020 den 11.51, AnonymBruker skrev:

• Får så påvist smitte

Det er bare å pumpe disse folkene for penger. Man var nær et statskupp i vinter, så hvis man vil bruke urettmessige midler så la det gå utover iditoene som har vært ute og reist. Alternativet er at overtramp det går utover oss som ikke har gjort en dritt. Hvor mange mister jobben som følge av nedstening grunnt medbrakt feriesmitte i høst?

Anonymkode: 91f43...962

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å pumpe disse folkene for penger. Man var nær et statskupp i vinter, så hvis man vil bruke urettmessige midler så la det gå utover iditoene som har vært ute og reist. Alternativet er at overtramp det går utover oss som ikke har gjort en dritt. Hvor mange mister jobben som følge av nedstening grunnt medbrakt feriesmitte i høst?

Anonymkode: 91f43...962

Nær statskupp😂😂😂😂😂😂😂

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Det er lov, men ikke anbefalt" leses dessverre som "det er ikke forbudt, kjør på". Jeg vil faktisk hevde at man gjør noe galt hvis man reiser uten annen mål enn å drikke billig øl på playan. Utenlandsferie er ingen menneskerett!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2020 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Rart at verken VG eller Dagbladet har skrevet om denne familien.

Uansett, stakkars barn som har bursdag i sommer tidlig høst som ikke får feire pga slike. Selvsagt en million andre grunner til at andre kommer til å lide. Man bør kunne anmelde om man må i karantene/blir syk (eller dør) pga andres hensynsløse oppførsel. 

Ja, hva er det nå som skjer egentlig. Her jeg bor, har lokalavisen skrevet om kommunens første koronatilfelle, en som kom fra utlandet. Men ingenting i andre aviser, og har heller ikke kommet på noen lister over smittede. Dette er flere dager siden, nå. Flere sitter i karantene. Vet ikke hva jeg skal tro om noe for tiden.

Anonymkode: 128cf...575

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Smittebølge🤷‍♂️ av dødsforkjølelse. 

Dere vet at det ikke er sikkert det går over? Uansett hvor bekymret og følsom en er. 

Verden har ikke klart å skape en vaksine mot forkjølelse, Ebola eller malaria.  Kan godt hende vi må tilpasse samfunnene våre til en sesongsykdom der noen promille av befolkningen blir slått ut. Vi tilpasser oss. Slik som i dag er det få som har panikk av at hundretusenvis dør av HIV, influensere, alkohol, røyking, malaria vært år🤷‍♂️

Anonymkode: 2d021...c71

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Verden har ikke klart å skape en vaksine mot forkjølelse, Ebola eller malaria.

Anonymkode: 2d021...c71

"Forkjølelse" er ikke EN sykdom, det er en samlebetegnelse for symptomene man får fra en masse forskjellige virus. Det har blitt laget gode vaksiner mot enkelte av disse virusene, men det er liten vits i å ta dem siden det fortsatt finnes en masse andre virus. De vanligste forandrer seg fort, slik at vaksinene slutter å virke. Corona-viruset forandrer seg relativt lite, og det er bare et av coronavirusene vi trenger vaksine mot. Malaria skyldes et helt annet virus som det er mye vanskeligere å lage vaksine til (selv om det har kommet en som kanskje virker nå). Det kom nylig en vaksine mot Ebola som ser ut til å fungere.

Anonymkode: 786a1...aba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke juridisk. Men etikk er også en ting.

Anonymkode: 85e8c...607

Beklager, men fru justitia er blind, og driter i etikk, heldigvis. 

Anonymkode: 03043...79e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er en lenke til saken fra NRK Trøndelag:

Familie i Trondheim smitta av koronaviruset:

Ein familie på fire er smitta av koronaviruset etter å ha vore på reise i Spania. Kommuneoverlegen i Trondheim fryktar ytterlegare smitte etter at grensene opna.

Torsdag fekk tre personar bekrefta smitte av koronaviruset i Trondheim. Totalt er dermed fire personar smitta med viruset i kommunen den siste veka.

Alle tilhøyrer den same familien, opplyser Trondheim kommune på si heimeside fredag morgon. I førre veke var det ingen nye tilfelle av koronasmitte i Trondheim.

Kommuneoverlege i Trondheim kommune, Tove Røsstad, er ikkje overraska over at det dukkar opp nye smittetilfelle.

– Det er heilt forventa når det opnast opp for at ein kan reise til utlandet.

Familien kom tilbake frå reise nord i Spania og fekk testa seg raskt etter tilbakekomst. Dei rakk likevel å treffe andre folk før dei fekk påvist smitte og vart sett i isolasjon. Fleire personar i Trondheim er no i karantene og kommunen er i gong med smittesporing.

Anonymkode: 9de8f...0d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er en lenke til saken fra NRK Trøndelag:

Familie i Trondheim smitta av koronaviruset:

Anonymkode: 9de8f...0d6

Lurer på hva de sier til de som må i karantene og får sommeren ødelagt (om de ikke er så uheldig og blir syke/dør). "Vi hadde en deilig ferie, synd for dere". 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager, men fru justitia er blind, og driter i etikk, heldigvis. 

Anonymkode: 03043...79e

Når landets myndigheter oppfordrer folk til å være fornuftige, så er det ikke helt feil å ta det til etterretning.

Anonymkode: 76578...13c

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
18 timer siden, Ze.Xhx skrev:

"Det er lov, men ikke anbefalt" leses dessverre som "det er ikke forbudt, kjør på". Jeg vil faktisk hevde at man gjør noe galt hvis man reiser uten annen mål enn å drikke billig øl på playan. Utenlandsferie er ingen menneskerett!

Når man - før koronapandemien - har bestilt og betalt for en reise til utlandet, for så å få beskjed om at de pengene kan reiseoperatøren ruge på i tre måneder - da er det ikke rart at folk velger å reise. Når reiseoperatørene - som er i ferd med å velte grunnet pandemien - foreslår voucher til bruk senere i høst eller neste år som kompensasjon for billettene som er kjøpt skjønner jeg at mange reiser likevel.

Når vi så ser at Norgesferie betyr å betale dyrt for dårlige alternativer, stå i evig lange køer for den minste ting, samt at veiene er fulle av biler slik at det også der blir endeløse køer, så skjønner jeg godt at folk ikke vil feriere her til lands heller. Dette er vi oppfordret til å gjøre, men i praksis fungerer det altså dårlig.

Så når "Det er lov, men ikke anbefalt" å bruke billettene til den reisen man faktisk har bestilt til et grønt land, så er det mer fristende enn de elendige alternativene.

Min reise er kansellert - jeg sitter og venter på pengene slik at jeg eventuelt kan finne et alternativ for ferien min. Hvis mulig, uten å bli flådd, blir det i Norge.

Skrevet
15 minutter siden, Blondie65 skrev:

Når man - før koronapandemien - har bestilt og betalt for en reise til utlandet, for så å få beskjed om at de pengene kan reiseoperatøren ruge på i tre måneder - da er det ikke rart at folk velger å reise. Når reiseoperatørene - som er i ferd med å velte grunnet pandemien - foreslår voucher til bruk senere i høst eller neste år som kompensasjon for billettene som er kjøpt skjønner jeg at mange reiser likevel.

Når vi så ser at Norgesferie betyr å betale dyrt for dårlige alternativer, stå i evig lange køer for den minste ting, samt at veiene er fulle av biler slik at det også der blir endeløse køer, så skjønner jeg godt at folk ikke vil feriere her til lands heller. Dette er vi oppfordret til å gjøre, men i praksis fungerer det altså dårlig.

Så når "Det er lov, men ikke anbefalt" å bruke billettene til den reisen man faktisk har bestilt til et grønt land, så er det mer fristende enn de elendige alternativene.

Min reise er kansellert - jeg sitter og venter på pengene slik at jeg eventuelt kan finne et alternativ for ferien min. Hvis mulig, uten å bli flådd, blir det i Norge.

Vi kansellerte reise til utlandet, og ja, flyselskapene og reiseselskapene er kyniske.

Problemet er at hva som er grønt plutselig kan bli rødt. Og man kan også bli smittet i grønt område, og man må faktisk gjennnom en flyplass der sannsynligheten for kontaktsmitte øker.

Konsekvensen av å bli smittet er potensielt ueniglig mye større enn det å ikke dra på ferie, og jeg syns derfor folk må ta seg råd til å vente på penger for forhåndsbetalt ferie.

Vi har feriert i Norge i år, og det har vært helt fantastisk. Vi har sett deler av Norge vi ikke  har sett før og vi er kjempefornøyde.

Verden er ikke som før og det må vi bare ta innover oss. Kanskje det er lurt å la pengene bli i Norge for å holde hjulene i gang også? 🙂

• Liker 2
  • Opprett ny...