Gå til innhold

Forskjellige huslukter. Alle hus har sin egen lukt. Enig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at de fleste hjem har sin helt egne personlige lukt som preger huset, særlig hus hvor folk har bodd en del år. Det er på en måte en lukt som henger igjen i veggene selv  etter at hus er godt vasket.Jeg opplever lukten nesten aldri som noe vondt, bare at hvis jeg hadde gått i huset med lukkede øyne,  kunne jeg sagt hvor jeg var bare pga lukten.

Hos min bestemor var det litt som av gamle teak, tremøbler og tekstiler,  hos tanten min litt som om det alltid var noe nybakt selv når det ikke var det, hos svigers er det nok båtutstyr i kjelleren som gir preg, hos tante og onkel var det noe helt svakt og eksotisk.

Noen andre som også oppfatter det slik?

Anonymkode: c8d40...932

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men det er menneskene som lager lukten. 

Anonymkode: 5f295...149

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og det lukter ikke godt hos alle. 

Anonymkode: 5f295...149

• Liker 1
Skrevet

Absolutt. Enig med deg at det stort sett ikke lukter vondt. Bare en egen lukt. Men har opplevd at det lukter vondt da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom folk røyket inne, stinker det

Anonymkode: 414a0...99c

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ja, absolutt. Alle hus har forskjellige lukter. Merker det på mitt eget også når jeg kommer hjem etter å ha vært borte hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Hos mine foreldre har det alltid luktet godt, nå har det begynt å lukte "pensjonist" der. Sånn lukt hvor du med en gang tenker: her bor det gamle folk! 

Anonymkode: b62dd...0fc

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos mine foreldre har det alltid luktet godt, nå har det begynt å lukte "pensjonist" der. Sånn lukt hvor du med en gang tenker: her bor det gamle folk! 

Anonymkode: b62dd...0fc

Urin og urinsyre altså...

Anonymkode: 730f3...3df

Skrevet

Når man drar på visning, vet man at det bor eldre folk der både på grunn av gamle møbler, tapeter og generelt ikke spesielt modernisert på innsiden, men også en spesiell lukt som jeg har kjent kun i hus hvor eldre bor. Jeg vet ikke hvordan det oppstår, kan det være de gamle møblene eller generelt at det ikke har vært pusset opp noe særlig? Da har forskjellige lukter satt seg godt fast i veggene, ja.

Skrevet

En ting som har slått meg, er hvor lik huslukta vår er på huslukta til foreldrene mine. Vårt hus lukter litt mer honning, men lukta er likevel veldig lik. Det er nesten litt skummelt. Og litt godt.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Urin og urinsyre altså...

Anonymkode: 730f3...3df

Skal jeg lære deg noe?

Det er forskjell på pensjonister og syke og urenslige gamle..... 

Helt sant. 

Anonymkode: d7b2a...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lukta er nok en god blanding av hvilke typer vaskemidler og hygieneprodukter man bruker, og noe matos som har satt seg i veggene, samt selvfølgelig kroppslukten til beboerne, men den er minimal hos de fleste i dag, siden de oftest dusjer hver dag. 

Mange ganger når jeg har vært lenge hjemmefra, kommer jeg hjem og kjenner en slags sur lukt, blandet med hundelukt og tenker sjokkert "herregud, er det sånn det lukter hjemme hos meg?" Men har spurt venner, som jeg (tror) er ærlige om det lukter fælt, surt, "gammelt" etc men de sier heldigvis nei... Eneste de kan reagere på er hundelukta, de som ikke har hund selv... Og det er til å leve med.. Det vil alltid lukte noe hund hos en som har hund med mindre huset og hunden er nyvasket. Men den sure lukta jeg kjenner skjønner jeg ikke, kan det være at jeg bare ikke er vant med lukten av eget hus og derfor reagerer? 

Anonymkode: 5a02b...226

AnonymBruker
Skrevet

Kommer mye an på hvor ofte en lufter, vasker og går med søpla. 

Anonymkode: 24347...64a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, enig. Men ikke alle lukter er god. Da mener jeg de som ikke lufter nok. Uansett hvilken innestengt lukt det er, så er det ikke godt. 

Anonymkode: 44e81...0ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...