Gå til innhold

Foreldrepenger - utbetaling fra NAV eller arbeidsgiver?

Amatariel

Anbefalte innlegg

I mitt forrige svangerskap hadde jeg en jobb i et privat firma. Da fungerte utbetalinger av foreldrepenger slik at jeg fikk direkte betalt av NAV hver måned. Nå er jeg gravid igjen, men har ny jobb, denne gang i staten. Jeg prøver å finne ut hvordan utbetaling av foreldrepenger skjer her... kan ikke akkurat spørre noen på jobben min ennå, og prøver å lese på dokumenter. Jeg hørte nemlig i barselklubben min sist at enkelte der fikk utbetalt lønn fra sin arbeidsgiver i foreldrepermisjonen sin, og arbeidsgiver får refundert dette fra NAV. Det høres ut som en mye mer lukrativ avtale, da dette f.eks innvirker på neste års feriepenger o.l.

Jeg er inne på intranettsidene på jobb og leser dette om lønn og personal:

Alle enhetene i xxxxxx er oppe på løsning for refusjoner fra NAV.
Refusjonsløsningen dekker følgende ytelser fra NAV:

• Sykepenger
  • Refusjon av sykepenger utbetalt i arbeidsgiverperioden til en arbeidstaker som er unntatt fra arbeidsgiveransvar på grunn av kronisk- eller svangerskapsrelatert sykdom.
  • Omsorgspenger
  • Pleie- og opplæringspenger
  • Svangerskapspenger
  • Foreldrepenger

Tolker jeg dette riktig slik at jeg faktisk vil motta lønnsutbetaling fra jobben min mens jeg er i foreldrepermisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det gjør du! Og det betyr også at om du tjener mer enn maksbeløpet for foreldrepengeutbetaling i NAV, så dekker arbeidsgiver mellomlegget, ettersom du vil få utbetalt vanlig lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan se ut som du får fra arbeidsgiver ja. 
Det er det beste, for da får du også feriepenger av hele foreldrepermisjonen 

Anonymkode: adfbd...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt vanlig også innenfor privat at arbeidsgiver betaler ut foreldrepenger og får refundert fra NAV. Det er vel opp til arbeidsavtalen / lokal tariffavtale om man får utbetalt lønn som vanlig eller avkortet beløp (dersom man tjener mer enn maksimalbeløpet som NAV dekker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det beste, for da får du også feriepenger av hele foreldrepermisjonen 

Ja ikke sant! Var helt håpløst sist det der... To svangerskap hadde jeg faktisk på den gamle jobben, og jeg syns det var et hardt økonomisk tap. Slet lenge med NAV-ettervirkninger. Så veeldig glad for at jeg har en annen jobb nå i dette svangerskapet.

Tusen takk for klart svar alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Kassiopeia8 said:

Ja, det gjør du! Og det betyr også at om du tjener mer enn maksbeløpet for foreldrepengeutbetaling i NAV, så dekker arbeidsgiver mellomlegget, ettersom du vil få utbetalt vanlig lønn.

Jeg klarer ikke lese det ut ifra hva TS skriver? Jeg fikk bare dekket til maksbeløpet.

Anonymkode: af4f9...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun får lønn fra arbeidsgiver som igjen får refundert, så får hun vel utbetalt sin vanlige størrelse på lønnen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke lese det ut ifra hva TS skriver? Jeg fikk bare dekket til maksbeløpet.

Hvis hun får lønn fra arbeidsgiver som igjen får refundert, så får hun vel utbetalt sin vanlige størrelse på lønnen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, Kassiopeia8 said:

Jeg og mange andre får ikke det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mange andre får ikke det. 

Ånei, da har jeg muligens misforstått ordningen. Hva står på din lønnsslipp fra arbeidsgiver da? Foreldrepenger og ikke lønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde utbetalt i fra arbeidsgiver (spesialisthelsetjenesten) og fikk utbetalt vanlig lønn, helldagstillegg der jeg stod på røde vakter i turnus, samt feriepenger. Veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Kassiopeia8 said:

Ånei, da har jeg muligens misforstått ordningen. Hva står på din lønnsslipp fra arbeidsgiver da? Foreldrepenger og ikke lønn? 

Lønn også trekk for mellomlegget 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hun jobber i staten, da får man full lønn. 

Anonymkode: 0e8b0...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Jeg har vært i permisjon i to ulike firma. Det ene fikk jeg full lønn, det andre full lønn i seks mnd og deretter det som ble refundert fra NAV

Anonymkode: d2771...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hun jobber i staten, da får man full lønn. 

Anonymkode: 0e8b0...0d6

Det kan godt være, men klarte ikke lese det ut ifra der hun limte inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være, men klarte ikke lese det ut ifra der hun limte inn :)

Ikke jeg heller, men jeg har hørt at det er noe maksbeløp sånn generelt, så jeg regner med at dette sikkert er nedtegnet i trygdeloven eller noe. Uten at jeg har satt meg for mye inn i det. 

Veldig takknemlig for alle svar her. Kjenner at dette er et svangerskap jeg går roligere inn i sånn økonomisk, og det er deilig å ha en mindre ting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...