Gå til innhold

Reise til Maldivene/Sri Lanka/Indonesia i jula

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lyst til å reise bort i jula. Hvor finner vi ut om noen av disse landene er grønne? 

Anonymkode: 14586...91e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har lyst til å reise bort i jula. Hvor finner vi ut om noen av disse landene er grønne? 

Prøver du å være morsom??

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, NorthernLight skrev:

Prøver du å være morsom??

Nei? Sri Lanka for eksempel har jo nesten ikke smitte eller dødsfall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen andre? 

Skrevet

Ingen land utenfor Europa er "grønne" 

Nepal og Mongolia er eksempler på land med svært lite smitte og nærmest null dødsfall. Reise dit frarådes alikevel.

Det er en villet politikk å fraråde reise utenfor Europa, uansett smitteforhold i landet du har tenkt deg til. Grunnen er nok først og fremst at man skal være "på den sikre siden" og synes det er risikabelt at så mange er "lang borte" i tilfelle smitten skulle øke. Kan være plundrete å komme hjem osv.

Hadde personlig gjerne dratt til Maldivene i jula jeg, men hadde nok ikke turt å bestille nå. Grunnen er som nevnt usikkerhet med hjemreise. Det er også lenge til utreise og det er pr. nå umulig å si hvordan situasjonen vil være der i jula.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke turt i nærmeste fremtid. Ting endrer seg så raskt, og man hører om så mange som sliter med å få pengene tilbake. Og jeg tror ikke noen bør ta sikte på å dra noe sted som helst, med mindre de har råd og mulighet til å potensielt måtte ta to ukers karantene etterpå. Med tanke på å bli smittet selv er jeg ikke så bekymret, men det er for mange usikkerhetsmomenter akkurat nå. Hadde spart pengene og dratt på en dobbelt så fin ferie når ting roet seg.

Anonymkode: d6ff1...c52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Gjeste mann skrev:

Ingen land utenfor Europa er "grønne" 

Nepal og Mongolia er eksempler på land med svært lite smitte og nærmest null dødsfall. Reise dit frarådes alikevel.

Det er en villet politikk å fraråde reise utenfor Europa, uansett smitteforhold i landet du har tenkt deg til. Grunnen er nok først og fremst at man skal være "på den sikre siden" og synes det er risikabelt at så mange er "lang borte" i tilfelle smitten skulle øke. Kan være plundrete å komme hjem osv.

Hadde personlig gjerne dratt til Maldivene i jula jeg, men hadde nok ikke turt å bestille nå. Grunnen er som nevnt usikkerhet med hjemreise. Det er også lenge til utreise og det er pr. nå umulig å si hvordan situasjonen vil være der i jula.

Takk for svar. Vi bestiller ikke nå, men venter. Mye kan skje på måneder. Har bestilt på flere overnattinger med avbestilling på alle reisemål akkurat nå. Så venter vi med fly. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg ikke turt i nærmeste fremtid. Ting endrer seg så raskt, og man hører om så mange som sliter med å få pengene tilbake. Og jeg tror ikke noen bør ta sikte på å dra noe sted som helst, med mindre de har råd og mulighet til å potensielt måtte ta to ukers karantene etterpå. Med tanke på å bli smittet selv er jeg ikke så bekymret, men det er for mange usikkerhetsmomenter akkurat nå. Hadde spart pengene og dratt på en dobbelt så fin ferie når ting roet seg.

Se svar over. Vi venter, men er på likevel. Takk for bra svar

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Sri Lanka for eksempel har jo nesten ikke smitte eller dødsfall. 

Husk at du sannsynlig må mellomlande i midtøsten (f.eks. har Qatar verdens høyeste smittetall målt pr 100.000 innbyggere), og det er enormt mye smitte.

Anonymkode: 9b2a3...015

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lyst å reise i jula, men tar ikke sjansen på å bestille noe. Går sikkert i vasken uansett. 

Jeg drømmer om Filippinene...

Anonymkode: abaa1...622

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får betalt sykepenger hvis man må i karantene og derfor får fravær fra jobb dersom man reiser til et land som er grønt når man reiser men blir rødt i løpet av oppholdet. 

Anonymkode: 585dc...723

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen ante hvordan verden ville se ut neste uke for 5 måneder siden, og jeg tviler sterkt på om noen kan spå hvordan situasjonen er om 5 nye måneder..

Og som en over skriver, du må også være sikker på at land du mellomlander i er grønne på hjemreisen.

....om det i det hele tatt går fly hvis verden plutselig stenges ned på nytt (ikke at jeg tror det men da ville det vært kjedelig å være på andre siden av kloden 🙁)

Anonymkode: d7191...93d

• Liker 1
Skrevet

Sant som det står over her, nye råd senest 20.august.

Er spent på hvilken linje regjeringen legger seg på.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gjeste mann skrev:

Sant som det står over her, nye råd senest 20.august.

Er spent på hvilken linje regjeringen legger seg på.

Reiser til/fra Norge er stengt! Blir det nye, fordi nå har vi fått inn turistene vi skal ha.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reiser til/fra Norge er stengt! Blir det nye, fordi nå har vi fått inn turistene vi skal ha.

Visste du at i en normalsituasjon så er de fleste passasjerer på internasjonale flygninger arbeidsreiser?

Internasjonal flytrafikk er viktig for å holde hjulene i næringslivet i gang, med bla.a. den effekten at Norge får inn skatteinntekter som kan brukes til allmennhetens beste.

Internasjonale flygninger er ikke for «å få turister inn til Norge»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at du sannsynlig må mellomlande i midtøsten (f.eks. har Qatar verdens høyeste smittetall målt pr 100.000 innbyggere), og det er enormt mye smitte.

Ser på reiser som mellomlander i Moskva.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får betalt sykepenger hvis man må i karantene og derfor får fravær fra jobb dersom man reiser til et land som er grønt når man reiser men blir rødt i løpet av oppholdet. 

Anonymkode: 585dc...723

Nei. Det får man ikke. Det skulle ta seg ut, at vi skulle betale for folk som reiser usikkert! Og jeg er TS...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser på reiser som mellomlander i Moskva.

Jeg vet ikke om det er anbefalt. Jeg har selv vært på Sri Lanka (ett av verdens flotte land) og på Maldivene (Bare se på stredene ved havet, utrolig vakkert). 

Moskva har mye smitte. Jeg vet at Sri Lankan Air lines som både flyr til Maldivene og Sri Lanka via London. Dette kan være en forbindelse du kan se nærmere.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det får man ikke. Det skulle ta seg ut, at vi skulle betale for folk som reiser usikkert! Og jeg er TS...

Beklager, men dette er nok 100% korrekt.

Dersom du reiser til et land som er grønt men blir rødt mens du er på reise så dekker sykemelding karantenen.

https://www.smp.no/ntb/innenriks/2020/07/24/De-som-reiste-til-«grønt»-Spania-får-sykepenger-22353629.ece

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å vær så jævla egoistisk og bli hjemme. Turen kan vente til pandemien er over.

Anonymkode: e3714...b1f

• Opprett ny...