AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #1 Skrevet 24. juli 2020 jeg skal kjøpe ny pc, siden min gamle laptop er treg, har dårlig lagringskapasitet mm. lurte litt på å kjøpe stasjonær, men ble frarådet det på elkjøp. kan noen gi meg et godt råd til kjøp av pc som må ha god lyd og god lagringskapasitet? er ikke særlig god til å skille klinten fra hveten. må ha bra lyd pga nettstudie; har hatt masse lyd problem med den gamle lap topen. tar gjerne imot forslag ang ny printer og; blekk eller laser? fikk foreslått blekk. noen spesielle merker? setter pris på innspill☺️ Anonymkode: b4d64...4c6
trøndermann38 Skrevet 24. juli 2020 #2 Skrevet 24. juli 2020 Du får mer for pengene med stasjonær. Med mindre du trenger ta den med bør du velge stasjonær. Komplett.no har vel beste utvalg på stasjonær. Printer bruker jeg bare kjøpe billigste for så å bytte når blekk er tomt.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #3 Skrevet 24. juli 2020 8 minutter siden, trøndermann38 skrev: Du får mer for pengene med stasjonær. Med mindre du trenger ta den med bør du velge stasjonær. Komplett.no har vel beste utvalg på stasjonær. Printer bruker jeg bare kjøpe billigste for så å bytte når blekk er tomt. kan jeg spørre hvilken printer? er det billigere å kjøpe ny printer enn nye blekkpatroner🤭? ja vurderer sjasjonær; har bare såå ufattelig lite greie på pc’er🙈 det aller viktigste er lyden. forsto ikke helt om den ville bedret seg med å koble til høyttalere🧐 Anonymkode: b4d64...4c6
trøndermann38 Skrevet 24. juli 2020 #4 Skrevet 24. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: kan jeg spørre hvilken printer? er det billigere å kjøpe ny printer enn nye blekkpatroner🤭? ja vurderer sjasjonær; har bare såå ufattelig lite greie på pc’er🙈 det aller viktigste er lyden. forsto ikke helt om den ville bedret seg med å koble til høyttalere🧐 Anonymkode: b4d64...4c6 Kjøpte en hp printer for rundt 300 på power for et år siden,blekk koster 600 for alle fargene. Stasjonær har bedre lyd enn laptop til samme pris stort sett.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #5 Skrevet 24. juli 2020 38 minutter siden, trøndermann38 skrev: Kjøpte en hp printer for rundt 300 på power for et år siden,blekk koster 600 for alle fargene. Stasjonær har bedre lyd enn laptop til samme pris stort sett. takk☺️blir nok stasjonær da. har uansett laptop i reserve. det med printeren var interessant. min gamle brother krever mengder med blekk; selv før de er helt tomme må jeg ofte skifte. vet det fordi jeg sparte noen og prøvde neste gang det var tomt for blått. med den «tomme» blå hadde jeg blekk i ukevis😬😬 Anonymkode: b4d64...4c6
trøndermann38 Skrevet 24. juli 2020 #6 Skrevet 24. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk☺️blir nok stasjonær da. har uansett laptop i reserve. det med printeren var interessant. min gamle brother krever mengder med blekk; selv før de er helt tomme må jeg ofte skifte. vet det fordi jeg sparte noen og prøvde neste gang det var tomt for blått. med den «tomme» blå hadde jeg blekk i ukevis😬😬 Anonymkode: b4d64...4c6 Du kan også kjøpe blekk refill, er litt rotete men sparer masse om du skriver ut mye, og vil ha en litt bedre printer.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #7 Skrevet 24. juli 2020 Lyd er like dårlig på stasjonær og bærbar his du ikke har egne høyttalere, Logitech har helt kurante høyttalere som ikke koster så mye. De kan brukes til både bærbar, stasjonær og andre ting som mobiltelefon. Komplett har dette 2.1 settet med sub https://www.komplett.no/product/850883/gaming/gaming-utstyr/gaming-hoeyttalere/logitech-z213-multimedia-hoeyttalere Elkjøp har dette 2.0 settet uten sub https://www.elkjop.no/product/data/pc-hoyttaler/LTZ150BLACK/logitech-z150-2-0-hoyttalersystem-sort Anonymkode: 8b7d2...39b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #8 Skrevet 24. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lyd er like dårlig på stasjonær og bærbar his du ikke har egne høyttalere, Logitech har helt kurante høyttalere som ikke koster så mye. De kan brukes til både bærbar, stasjonær og andre ting som mobiltelefon. Komplett har dette 2.1 settet med sub https://www.komplett.no/product/850883/gaming/gaming-utstyr/gaming-hoeyttalere/logitech-z213-multimedia-hoeyttalere Elkjøp har dette 2.0 settet uten sub https://www.elkjop.no/product/data/pc-hoyttaler/LTZ150BLACK/logitech-z150-2-0-hoyttalersystem-sort Anonymkode: 8b7d2...39b å trodde jeg måtte ut med et par tusen på høyttalere; de på elkjøp var billige! hvis det ikke er forskjell på lyd, er det ingen spesiell grunn til å kjøpe stasjonær lenger🧐 Anonymkode: b4d64...4c6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #9 Skrevet 24. juli 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: å trodde jeg måtte ut med et par tusen på høyttalere; de på elkjøp var billige! hvis det ikke er forskjell på lyd, er det ingen spesiell grunn til å kjøpe stasjonær lenger🧐 Anonymkode: b4d64...4c6 Kjøper du stasjonær så må du uansett ha høyttalere, uten høyttalere så er det høyttalerne i skjermen du må bruke og de har ofte elendig lyd. Hvis det er lite lagringsplass så kan du kjøpe en ekstern harddisk for å lagre ting på, harddisken i maskinen din kan også enkelt byttes ut med en som er større. Er det i tillegg en gammeldags HDD så vil det bli en kjempestor oppgradering med en SSD, da vil du også få en ny fersk installasjon av Windows som hjelper mye på ytelsen. Anonymkode: 8b7d2...39b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #10 Skrevet 24. juli 2020 Er det noen som kjøper stasjonær PC til annet enn gaming? Anonymkode: 2bf53...972
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #11 Skrevet 24. juli 2020 Hvis du går for stasjonær, trenger du tilbehøret? Mus, tastatur, skjerm? Anonymkode: f2b1d...173
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #12 Skrevet 24. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som kjøper stasjonær PC til annet enn gaming? Anonymkode: 2bf53...972 Selvfølgelig, er ikke særlig praktisk med bærbar hvis man driver med videoredigering, design, 3D-modellering eller andre ting som krever stor skjerm og mye maskinkraft. Anonymkode: 8b7d2...39b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #13 Skrevet 24. juli 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig, er ikke særlig praktisk med bærbar hvis man driver med videoredigering, design, 3D-modellering eller andre ting som krever stor skjerm og mye maskinkraft. Anonymkode: 8b7d2...39b Da kjøper man en Mac ikke en stasjonær Windows PC fra komplett Anonymkode: 2bf53...972
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #14 Skrevet 24. juli 2020 Stasjonær pc er det mest økonimiske valget samtidig som du får mer ytelse for pengene. Det er forskjell på en i5 prosessor i en laptop og en som er laget for et hovedkort som passer i en stasjonær pc. Hvis du ikke har behov for mobilitet og plass til å sette opp pc så er stasjonær det opplagte valget. Vet ikke hvor mye du har ønsker om å legge av kroner å legge i en pc, men her er et eksempel på en pc med skjerm og alt inkludert (bortsett fra nettverkskort til trådløs). For helt standard hjemmebruk (internett, streaming, skriving etc) holder dette i massevis. Oppgraderte strømforsyningen til en bedre og mer praktisk en, men hvis man ønsker den som fulgte med så kan man skru av ca 1000 kr på prisen. Er også en mulighet å kjøpe med en i5 prosessor og en ekstra hardisk for lagring. Det mest ideelle er å ha en disk for operativsystemet (windows) og 1 (helst 2 hvis den andre ryker) for lagring og backup av data. https://www.komplett.no/configure/1145967/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-office/komplett-office-i40 I praksis vil denne holde i mange år og du kan enkelt oppgradere kun hovedkortet, minne og prosessor når du måtte ønske. De selges ofte som oppgraderingspakker og man kan få dem rimelige når det er salg. Selv jeg som har 10 tommeltotter når det gjleder teknikk har klart å bygge en velfungerende pc fra bunnen. Anbefaler å bruke litt tid på research. Ligger haugevis med diverse guider og videor på nett om pcbygging og deler. Selv om du ikke skal bygge selv så får du tips om hva som "gjelder og går". En stasjonær koster kanskje mer i innkjøp, men min erfaring er at de gir en bedre brukeropplevelse og man har pc i årevis som er forholdsvis enkel å oppgrade til en rimligere penge. Mitt tips er å finne et kabinett(pckasse) du liker, kjøpe en god strømforsyning og noen bra hardisker for lagring av viktige filer. Resten av innmaten kan man bytte ut ettersom årene går og hva man har behov for. Anonymkode: afaaf...196
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #15 Skrevet 24. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Da kjøper man en Mac ikke en stasjonær Windows PC fra komplett Anonymkode: 2bf53...972 Tull, hvis man setter i sammen riktige deler så kan man få langt mer ytelse for pengene. I tillegg så har man langt mer fleksibilitet. Anonymkode: afaaf...196 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #16 Skrevet 25. juli 2020 ts her; takker for alle tips. har sett på en stasjonær «all in one» som jeg likte, 7000 kr. er det noen ulempe med desse som har alt innebygd i skjermen? synes den var elegant, likte litt større skjerm. og å slippe boksen på gulvet(bor trangt). blir tastatur, mus og skjerm i så fall. har en gammel lap top som back up. men ift «robusthet», vil en slik pc være like god som andre stasjonære?☺️ Anonymkode: b4d64...4c6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #17 Skrevet 25. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: ts her; takker for alle tips. har sett på en stasjonær «all in one» som jeg likte, 7000 kr. er det noen ulempe med desse som har alt innebygd i skjermen? synes den var elegant, likte litt større skjerm. og å slippe boksen på gulvet(bor trangt). blir tastatur, mus og skjerm i så fall. har en gammel lap top som back up. men ift «robusthet», vil en slik pc være like god som andre stasjonære?☺️ Anonymkode: b4d64...4c6 Problemet med alt i ett maskiner er at de kan være vanskelige å oppgradere etter noen år, vanlig stasjonær er bedre med tanke på at det er mulig å oppgradere hovedkort, prosessor og skjermkort i stedet for å kjøpe ny. Du vil også få samme problemet med høyttalere da de innebygde ikke er særlig bra. Anonymkode: 8b7d2...39b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå