Gå til innhold

Uenighet med vennepar angående barnehagestart - oppgitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tidenes dummeste "konflikt" jeg har havnet i, og jeg er egentlig ikke interessert i å være en del av den. Lufter frustrasjonen min her. Et vennepar av oss og vi fikk barn samtidig. Barna er ca 10 måneder i august. Vi har vært sammen mye i permisjon, både vi mødrene og fedrene.

Det har vært en veldig fin tid helt til konflikten startet for noen uker siden da de fortalte oss hvordan de gledet seg til barna skulle starte i barnehagen sammen. Vi har vært usikre på denne tidlige barnehagestarten, noe vi har sagt flere ganger til dem. Etter en del diskusjoner, planlegging og oppsett av budsjett kom vi frem til å ha barnet hjemme. Det krever en del oppofringer, men er verdt det. Så fortalte vi det til venneparet vårt og da startet det. De er sure, irriterte og krangler med oss vedrørende avgjørelsen fordi de mener de ikke har råd. De er eldre enn oss med langt bedre økonomi, mindre lån og har mer nettverk. De avlyste vår felles hyttetur og svarer knapt på melding. 

De har prøvd å overbevise oss om å sende barnet i barnehagen. De sier det er dyrt og unødvendig å gå hjemme. Jeg på min side opplever det som altfor tidlig å sende en baby på 10 måneder i barnehagen. De mener de ikke har råd til å gå hjemme, og derfor bør ikke vi det heller. De prioriterer dyre middager ute, konserter, hotellovernattinger, dyre ferier og nye biler. Noe vi ikke har råd til uansett. Jeg kommenterer ikke til dem angående barnehagestart. 

Anonymkode: 3f19e...d59

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange som har råd til å være lengre hjemme med barn, men som ikke har lyst. Sier det er pga økonomi, men de aller fleste vil ikke endre på forbruket sitt. Så har man også de som ikke ønsker å være lengre hjemme for det krever sitt. Da er det lettere å sende i barnehagen. 

De føler seg nok litt ille som sender babyen sin i barnehagen. Det er jo det de fleste gjør, men siden dere var mye sammen så føler de ekstra på det. 

Heldig barnet ditt er som får være lengre hjemme :) nyt tiden og kos dere masse:)

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de lager problemer av det. Vi har også et vennepar som fikk barn samtidig med oss og som vi har vært mye sammen med, men man tar da ikke felles avgjørelser om sånne ting av den grunn? Deres barn begynte i bhg 1 år før vårt barn, men vi fortsatte å treffes likevel. Barna har vært bestevenner siden de forstod betydningen av ordet og er det fortsatt nå, 10 år gamle, så det året hadde ingen betydning.

Anonymkode: d8f48...c80

• Liker 48
Skrevet

Jeg tenker at dere tok riktig valg. Må man sende så små barn i barnehagen, så må man jo. Men her har dere et valg, og velger å bli hjemme med barnet. Det bør da virkelig respekteres! Det andre paret oppfører seg helt urimelig! De har også et valg, men de velger annerledes. Folk som tror de kan bestemme over andre, og blir så urimelige når andre gjør som de vil, er jeg skeptiske til. Mangel på respekt er ikke ok. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Derre gjør selvsagt deres valg. Men jeg synes du kan la være å kommentere vennenes økonomi og hvorvidt de prioriterer feil.

Anonymkode: 07c67...14f

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dette måtte jeg lese flere ganger for i det hele tatt å forstå. De mener de ikke har råd? Det er jo ikke deres barn som skal være hjemme, hvorfor må de være hjemme fordi TS sine blir hjemme? Bare merkelig. 

Anonymkode: f0463...7e9

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

De føler nok at valget dere har tatt er en indirekte kritikk av valget de har tatt selv. Jeg hadde latt dette vennskapet ebbe ut, med mindre de selv tar initiativ.

Anonymkode: c3317...1e1

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Det er deres barn, dere bestemmer. Enkelt og greit. Rart at de skal lage så mye greier ut av det. 

Anonymkode: 59d0e...7a3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når skal deres barn begynne da? Veldig uvant for meg st man starter ved 10 mnd i august, er ikke normalen måneden de fyller 1 år om de fyller på høsten ? De jeg kjenner starter iallfall ca da. Og da tenker jeg også på de som bor i andre landsdeler enn meg.

Anonymkode: 11bf8...632

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg undres på språkbruken deres når dere la fram deres valg og begrunnelsen. Mulig det andre paret har følt seg angrepet av deres valg? Har dere vært åpne med de hele veien om hvilke økonomiske valg dere har tatt? Mulig det er sårt for dem at de ikke har eller føler at de har mulighet til å gjøre det samme som dere. Om de har høyere inntekt, så har de vel gjerne høyere faste utgifter å betjene også, noe som gjør det vanskeligere å ta ulønnet permisjon spontant.

Anonymkode: 0a9df...4a8

• Liker 2
Gjest BethD
Skrevet

Jeg skjønner ikke konflikten. Hvorfor bryr de seg om hva dere gjør med deres barn?! 

AnonymBruker
Skrevet

Får barn på 10 mnd lov å starte i bhg??

Anonymkode: 03141...34c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette måtte jeg lese flere ganger for i det hele tatt å forstå. De mener de ikke har råd? Det er jo ikke deres barn som skal være hjemme, hvorfor må de være hjemme fordi TS sine blir hjemme? Bare merkelig. 

Anonymkode: f0463...7e9

Enig!

Dere gjør et godt valg, TS, som ingen andre har noe med å gjøre! Nyt tiden, hadde gjort det samme hvis jeg fikk flere barn (var hjemme med mine 2 barn fram til de var 2 og nesten 3 år). 

At DE ikke har lyst/råd/mulighet, er ikke deres problem. Dere tar valg for deres barn, så får de ta ansvar for seg selv. Rar reaksjon på vennene dine..... Tror de at dere er forpliktet til hverandre?? Håper ikke dere føler dere presset til barnehage før dere er klar for det :)

Anonymkode: a72ff...32a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får barn på 10 mnd lov å starte i bhg??

Anonymkode: 03141...34c

Ja, det er en del barnehager som har oppstart fra 9/10 mnd. 

Anonymkode: aa79b...dca

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må si jeg undres på språkbruken deres når dere la fram deres valg og begrunnelsen. Mulig det andre paret har følt seg angrepet av deres valg? Har dere vært åpne med de hele veien om hvilke økonomiske valg dere har tatt? Mulig det er sårt for dem at de ikke har eller føler at de har mulighet til å gjøre det samme som dere. Om de har høyere inntekt, så har de vel gjerne høyere faste utgifter å betjene også, noe som gjør det vanskeligere å ta ulønnet permisjon spontant.

Anonymkode: 0a9df...4a8

Vet du hvilken språkbruk de hadde? De diskuterte hva de måtte ofre for å få det til, og venneparet mener de ikke har råd, selv om de har bedre råd enn TS.... At de blir sure over fakta, er jo deres problem. 

• Liker 11
Gjest Lilli My
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet du hvilken språkbruk de hadde? 

Nei, derfor jeg undres 😉 En så sterk reaksjon som beskrevet indikerer jo at de har blitt fornærmet på et vis. En sak har alltid to sider.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du skal bry deg om det. Dere har gjort et fint valg og jeg forstår godt tankegangen din. At de ikke gidder å ta seg råd (når de kan), og i tillegg bli sure.. Tror de bare har mark i seg fordi dere vil være lenger hjemme med barnet. Orker de kanskje ikke foreldrerollen så mye? 

Anonymkode: 5cdf3...011

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når skal deres barn begynne da? Veldig uvant for meg st man starter ved 10 mnd i august, er ikke normalen måneden de fyller 1 år om de fyller på høsten ? De jeg kjenner starter iallfall ca da. Og da tenker jeg også på de som bor i andre landsdeler enn meg.

Anonymkode: 11bf8...632

Vårt barn hadde akkurat fylt 10 mnd da hun startet i bhg. Hun var den yngste,  men i vår situasjon var det godt å få bhg plass. Jeg brukte 4 uker ferie til oppstart ,så hun hadde korte dager og sov jo noen timer av dem. Hadde vi ikke fått bhg plass når vi gjorde,,måtte jeg vært hjemme i ulønnet permisjon  mens gubben hadde jobb er 50 %(det er det han orker og klarer ette alvorlig sykdom). I vår kommune tar de inn barn som.ikke har fylt 1 år, og de får lov å starte før fylte året også. 

Anonymkode: 5517f...6b7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...