Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på å jobbe i staten, kommunen eller privat? 

Anonymkode: d8c12...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønn og sikkerhet. Lønnen i stat og kommune er ofte lavere enn i det private men stillingsvernet er sterkere i det offentlige. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I det offentlige er det vanligvis ikke lov med overtid, det er ordnede arbeidsforhold, man får ofte opprykk etter ansiennitet og det skal mye til for å miste jobben din. 
Det er også forskjellige goder i stat og kommune, f.eks i Oslo kommune er all arbeidserfaring relevant for ansiennitet, selv om den ikke er relevant.
Jobbet før i privat helseforetak og aldri mer. Dårlig lønn! 

Anonymkode: b0d07...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i mange år privat. Ble etterhvert overtallig og fikk i voksen alder jobb i det offentlige. Det som slo meg tidlig er at her jeg jobber nå så teller vi nesten hver krone vi bruker og det er egentlig ikke så rart for vi bruker jo skattebetalernes penger. I det private satt pengene mye løsere og det var stadig seminarer og nytt utstyr. Fordelen med det offentlige er at som regel sitter man mye tryggere i jobben sin. For min del gikk jeg ikke ned i lønn, men stort sett er nok lønningene litt høyere i det private næringsliv.

Anonymkode: 5c8b3...d4b

• Liker 1
Skrevet
På 24.7.2020 den 0.10, Heisenberg skrev:

Lønn og sikkerhet. Lønnen i stat og kommune er ofte lavere enn i det private men stillingsvernet er sterkere i det offentlige. 

Er det noen forskjell på kommunen og staten? For eksempel bedre lønn og flere goder i staten enn i kommunen? 😊

Skrevet (endret)
38 minutter siden, margo93 skrev:

Er det noen forskjell på kommunen og staten? For eksempel bedre lønn og flere goder i staten enn i kommunen? 😊

Det varierer veldig.

Statsansatte har en egen lov som på enkelte områder gir noe bedre vilkår enn arbeidsmiljøloven. Dessuten hovedtariffavtalen. 

Endret av mmd
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, margo93 skrev:

Det er litt andre avtaler, men jeg tror forskjellene mellom stat og kommune har blitt mindre. For eksempel hadde statsansatte tidligere en stor fordel gjennom at de hadde mulighet til å få billige huslån gjennom SPK, men de lånene er nå ikke like gunstige som de var før. 

Anonymkode: 0eee3...227

AnonymBruker
Skrevet

Gikk for et halvt år siden over i kommunal sektor, gikk over 150.000 kr ned i årslønn, men pensjon er bedre, samt du sitter godt i det slik som ting har blitt pga korona

Faren for og bli permittert/oppsagt/konkurs er så godt som ikke eksisterende i kommunal/statlig

Anonymkode: b2f12...7e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...