Gå til innhold

Enkelt å få gastroskopi med tung bedøvelse eller narkose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har tatt gastroskopi en gang tidligere uten annen bedøvelse enn noe som skulle gjøre halsen nummen. Jeg skulle nok overlevd en gang til, men vil helst unngå det uten tung bedøvelse.

Tok også koloskopi, men da fikk jeg så mye bedøvelse at jeg var borte ganske raskt og våknet helt i svime først på slutten av undersøkelsen.

Kan man få noe lignende ved gastroskopi?

Anonymkode: 14d41...e1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre for halsen din at du ikke sover da poenget er at du skal svelge slangen. Jeg har selv tatt gastroskopi og hadde det helt forjævlig da jeg har en ekstrem brekningsrefleks, men et tips er å tenke at du overlever selv om det er veldig ubehagelig og det varer bare noen få minutter. 

Gastroskopi i narkose krever i tillegg veldig mye ressurser for sykehuset da det tar opp et helt team med folk og en hel operasjonsstue. Det er nok ikke noe man får uten videre. 

Anonymkode: 2b7d8...1d2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bedre for halsen din at du ikke sover da poenget er at du skal svelge slangen. Jeg har selv tatt gastroskopi og hadde det helt forjævlig da jeg har en ekstrem brekningsrefleks, men et tips er å tenke at du overlever selv om det er veldig ubehagelig og det varer bare noen få minutter. 

Stemmer! :)  Men man svelger kanskje stangen om man er tungt bedøvet også?

Narkose tenker jeg som du sier må være for et nødstilfelle. Jeg er ikke der. Har tatt gastro en gang før og overlevede, men synes det var rimelig ubehagelig. Hadde satt stor pris på om jeg kunne fått tung bedøvelse om jeg skal ta det igjen (noe jeg tror jeg bør, men kvier meg veldig og vurderer derfor droppe det).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble lagt i lett narkose da jeg hadde min. Var null problem. Hadde ikke vondt i halsen eller noe da jeg våknet. 

Anonymkode: 91df1...755

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet om noen ønsker å dele: Fant de noe når dere ble undersøkt?

Når jeg tok det for lenge siden (mistanke om magesår og spiserørsbetennelse), så fant de vel egentlig ingenting. Er for lignende plager jeg eventuelt skal ta det nå...

Skrevet

Gastroskopi er jævlig men det er jo som de andre sier over på relativt kort tid. Når jeg tok så fikk jeg ikke spray en gang...ikke at jeg tror den hadde gitt så mye effekt. 

For min del så alt over gjennomsnittet bra ut som han sa. :P Var visst ganske så flott innvendig i det minste...:ler:

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg sikkert møtt på feil lege, men jeg ble nektet å få undersøkelse, så lenge jeg må ha det i narkose. Jeg har diagnosen PTSD, og hvis jeg må ta en sånn undersøkelse, får jeg kraftig angstanfall, flash backs, og det hele er svært lite hyggelig. Og for de som er tilstede.

Prøvde å ta denne undersøkelsen som ung, da husker jeg bare små brøkdeler av traumene mine, og hadde ikke PTSD diagnose da, og i det daglige fungerte jeg svært bra. Men det gikk virkelig ille på den undersøkelsen. De fikk ikke tatt den, og jeg ble nektet å komme tilbake til den legen. 

Anonymkode: 03c0c...f7d

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sikkert møtt på feil lege, men jeg ble nektet å få undersøkelse, så lenge jeg må ha det i narkose. Jeg har diagnosen PTSD, og hvis jeg må ta en sånn undersøkelse, får jeg kraftig angstanfall, flash backs, og det hele er svært lite hyggelig. Og for de som er tilstede.

Prøvde å ta denne undersøkelsen som ung, da husker jeg bare små brøkdeler av traumene mine, og hadde ikke PTSD diagnose da, og i det daglige fungerte jeg svært bra. Men det gikk virkelig ille på den undersøkelsen. De fikk ikke tatt den, og jeg ble nektet å komme tilbake til den legen. 

Anonymkode: 03c0c...f7d

Nå har jeg gjort dette en gang selv og vært med 2 andre på undersøkelse, de legene der er ikke akkurat kjent for at de har gode bedside manners... Jeg tenker at har man gode grunner for å bli medisinert på slike undersøkelser så burde man få det. Man skal jo ikke bli ødelagt etterpå.

Og nå tenker jeg spesielt på de som har opplevd seksuelt overgrep.... Altså jeg har aldri opplevd noe slikt men den følelsen av å få tredd noe ned i halsen, det var ikke gøy, og hadde jeg opplevd noen form for overgrep så hadde jeg nok slitt utrolig mye etter en gastroskopi i våken tilstand.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg forsøkte vi knappe 30 sek før de sa at jeg skulle få ombooket time med narkose. De fikk den såvidt forbi drøvvelen før jeg  automatisk bare steilet fullstendig. Hadde sett for meg at det gikk greit men kroppen låste seg.

Var uggen hele den dagen etterpå.

Etter gastroskopi i narkose merket jeg ingenting med halsen. Kunne like gjerne ikke ha skjedd. 

Men jeg har helt forferdelig mareritt og søvnparalyse etter narkosen (altså når du sover for å komme deg etterpå)

Anonymkode: b77c5...a27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ha akutt gastroskopi som gravid i 7. måned. Fikk ingenting bedøvende, men to sykepleiere holdt hendene mine fast mens legen stappet slangen ned i halsen min.

Anonymkode: fd53a...118

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte ha akutt gastroskopi som gravid i 7. måned. Fikk ingenting bedøvende, men to sykepleiere holdt hendene mine fast mens legen stappet slangen ned i halsen min.

Anonymkode: fd53a...118

Omg, det høres helt jævlig ut. Kan jeg spør hvorfor de gjorde det på den måten?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk full narkose ved gastroskopi.Hadde ikke gjennomført det ellers.Dette var etter operason av magesår hvor magesekken hadde en revne på 7 cm og det rant magesyre ut i bukhulen med påfølgende betennelse.At jeg inststerte på narkose var helt greit.Et flott sykehus med flotte folk.

Anonymkode: 2a2f2...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet meg helt fint gjennom hele 11 gastrostroskopier uten annen medisinering enn den obligatoriske bedøvelsessprayen, men jeg har vært med på en gastroskopi som følge en gang også og det var en helt annen affære. To og en halv time og to leger trengtes for å gjennomføre. Pasienten holdt seg kald og rolig hele tida (gudene vet hvordan h*n greide det...), men gud bedre meg som de kjempa for å få den jævla slangen ned... 😳 Jeg har hatt mareritt om episoden flere ganger og jeg var bare følge! Jeg tenker at de aller fleste kommer seg helt fint gjennom en gastroskopi i våken tilstand, men at legene også må kunne bruke narkose der det er nødvendig og ha vett på å gi seg i tide. 

Anonymkode: bc5cc...4a5

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet om noen ønsker å dele: Fant de noe når dere ble undersøkt?

Når jeg tok det for lenge siden (mistanke om magesår og spiserørsbetennelse), så fant de vel egentlig ingenting. Er for lignende plager jeg eventuelt skal ta det nå...

Jeg har tatt gastroskopi én gang, og det var fordi jeg fikk akutte magesmerter en dag og begynte å kaste opp blod.

De undersøkte derfor mage og spiserør etc med gastroskopi, for å se om de fant noe. Og de fant en rift i slimhinnen øverst i magesekken. Det var den som hadde blødd.

Jeg fikk syredempende medisin så ikke såret i magesekken skulle svi og gjøre så vondt når magesyren kom i kontakt med det, og så grodde det i løpet av en dag eller to. Slimhinner gror veldig fort.

PS! Det hele ble gjort med lokalbedøvende middel bakerst i svelget, for å hemme brekningsrefleksen. Det hjalp muligens litt, men jeg brakk meg veldig likevel, og det hele var svært ubehagelig. Men man overlever de minuttene.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Tok gastroskopi på Aleris, ba om å få godt med beroligende intravenøst og da døste jeg igjennom det hele. 

Anonymkode: 0e114...502

AnonymBruker
Skrevet

I mange andre europeiske land er det standard å gi narkose ved gastroskopi.

Anonymkode: e3a2d...ffe

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som sier at det er ubehagelig, men at det er så fort overstått at det går greit. Jeg har tatt det en gang og fikk totalt panikk hver gang de prøvde, det er ikke noe jeg klarer å styre om livet mitt stod om det tror jeg. Så jeg håper ikke jeg trenger det flere ganger, for det fungerer ikke uten narkose hos meg. 

Anonymkode: bb2b7...a32

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! :)

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok gastroskopi på Aleris, ba om å få godt med beroligende intravenøst og da døste jeg igjennom det hele. 

Anonymkode: 0e114...502

Høres nøyaktig ut som min erfaring med koloskopi. Håper jeg kan få det samme. 

For min del er det mer et psykisk ubehag. Å vite at jeg har en slange på vei ned spiserøret og i magesekken. Det fysiske ubehaget plager meg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2020 den 7.43, Million skrev:

Jeg har tatt gastroskopi én gang, og det var fordi jeg fikk akutte magesmerter en dag og begynte å kaste opp blod.

De undersøkte derfor mage og spiserør etc med gastroskopi, for å se om de fant noe. Og de fant en rift i slimhinnen øverst i magesekken. Det var den som hadde blødd.

Jeg fikk syredempende medisin så ikke såret i magesekken skulle svi og gjøre så vondt når magesyren kom i kontakt med det, og så grodde det i løpet av en dag eller to. Slimhinner gror veldig fort.

PS! Det hele ble gjort med lokalbedøvende middel bakerst i svelget, for å hemme brekningsrefleksen. Det hjalp muligens litt, men jeg brakk meg veldig likevel, og det hele var svært ubehagelig. Men man overlever de minuttene.

Ok! Takk :)

Jeg har hatt vedvarende (men milde) problemer en stund nå og har gått på syredempende lenge. Har ikke blitt frisk. Er vel derfor jeg tenker jeg kanskje burde hatt gastro for å se litt bedre om det er noe som ikke er som det skal. Har gått litt lang tid...

• 3 uker senere...
Skrevet

Dytter litt på denne. 

Har vedvarende mageproblemer og ubehag. Kan tidvis være smertefullt, men ikke nødvendigvis. Protonpumpehemmer har vært til hjelp og jeg var lenge symptomfri, men nå virker ikke disse ha særlig effekt.

Antar det er lurt med en gastroskopi? Må uansett diskutere det med legen min.

Men kvier meg veldig om det ikke er mulig å få full bedøvelse/avslappende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...