Gå til innhold

Alt for lett å få førerkort, mange kan jo ikke bytte hjul på bilen heller...


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skremmende å se hva man møter på i trafikken når man bor i oslo/akershus, kvinner(dette er alltid kvinner) som sitter foroverlent med rattet i brystet nesten. Samt null bilkontroll, kan ikke lukeparkere. Tror bilen er 20m lang.

Mange stryker jo 2-3 ganger på teori, det må være en grense for hvor mange ganger.

Hvor mange i dag kan sette på et reservehjul eller bruke kompressoren som følger med? Nesten ingen!

Synes det bør være en test hvert år, for å bestå videre kjørerett. Man skal kunne fylle olje, spylervæske og bremsevæske. Peile olje også på biler som kan det.

Anonymkode: 623f4...35a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er i grunn viktigere at de faktisk kan kjøre bil, enn at de kan skifte dekk. 
I sommer har jeg vært en del ute på veiene, og sett mye stygg kjøring. Felles for alle, er at det er menn bak rattet. En forbikjøring holdt på å gå virkelig galt, og hadde ikke jeg bremset kraftig ned ville det endt i frontkollisjon. 
Jeg har ikke sett noen damer med rattet i brystet. Lukeparkering har jeg ikke sett noe av i sommer, hverken av menn eller kvinner. 
All statistikk viser at kvinner er de med minst skader. 
 

Hilsen mann og yrkessjåfør (som ønsker seg flere kvinnelige kollegaer). 

Anonymkode: e53cb...c0c

  • Liker 32
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Skremmende å se hva man møter på i trafikken når man bor i oslo/akershus, kvinner(dette er alltid kvinner) som sitter foroverlent med rattet i brystet nesten. Samt null bilkontroll, kan ikke lukeparkere. Tror bilen er 20m lang.

Mange stryker jo 2-3 ganger på teori, det må være en grense for hvor mange ganger.

Hvor mange i dag kan sette på et reservehjul eller bruke kompressoren som følger med? Nesten ingen!

Synes det bør være en test hvert år, for å bestå videre kjørerett. Man skal kunne fylle olje, spylervæske og bremsevæske. Peile olje også på biler som kan det.

Anonymkode: 623f4...35a

Pus, det holder at vi kan kjøre. Vi trenger ikke å kunne alt det der.

  • Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende å se hva man møter på i trafikken når man bor i oslo/akershus, kvinner(dette er alltid kvinner) som sitter foroverlent med rattet i brystet nesten. Samt null bilkontroll, kan ikke lukeparkere. Tror bilen er 20m lang.

Mange stryker jo 2-3 ganger på teori, det må være en grense for hvor mange ganger.

Hvor mange i dag kan sette på et reservehjul eller bruke kompressoren som følger med? Nesten ingen!

Synes det bør være en test hvert år, for å bestå videre kjørerett. Man skal kunne fylle olje, spylervæske og bremsevæske. Peile olje også på biler som kan det.

Anonymkode: 623f4...35a

Jeg er enig i at det burde være mer fokus på sittestilling. Jeg skjønner ikke folk som sitter som ekkorn (tennene langs toppen av rattet, og en hånd på hver side av hodet). Lukepakering er enkelt, men mange har angst mot å lukeparkere.

2-3 ganger er barnemat. Prøv 10-15 ganger. Det er mange som stryker så ofte. Men stort sett utlendiger (språkvansker), nordmenn med lese og skrivevansker eller nordmenn med lærevansker. Alle andre består på 1. til 3. forsøk. 

Moderne biler har stort sett ikke reservehjul, og kompressorene som følger med krever skum. Hvis jeg bruker skum i dekket vil jeg bli sodomisert av dekkforhandleren min. Ringer heller NAF og får dem til å plugge dekket på stedet. Billigere, enklere og tryggere.

Olje fyller verksted, det er kun før første og andre service bilene mine bruker nok olje til at jeg må gjøre det, etter det er servicene ofte nok. Bremseveske bør verksted ta seg av. Spylerveske får man ungen på bensinstasjonen til å fikse. Oljepeiling er jo viktig, men mer for økonomi enn for sikkerhet. Hvis folk har råd til å kjøre motoren tørr, hvorfor ikke la dem?

  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2020 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Det er i grunn viktigere at de faktisk kan kjøre bil, enn at de kan skifte dekk. 
I sommer har jeg vært en del ute på veiene, og sett mye stygg kjøring. Felles for alle, er at det er menn bak rattet. En forbikjøring holdt på å gå virkelig galt, og hadde ikke jeg bremset kraftig ned ville det endt i frontkollisjon. 
Jeg har ikke sett noen damer med rattet i brystet. Lukeparkering har jeg ikke sett noe av i sommer, hverken av menn eller kvinner. 
All statistikk viser at kvinner er de med minst skader. 
 

Hilsen mann og yrkessjåfør (som ønsker seg flere kvinnelige kollegaer). 

Anonymkode: e53cb...c0c

Du kan umulig ha kjørt så mye bil. I Norge har vi mange sjåfører av hunkjønnet som virrer rundt og lager farlige situasjoner unødvendig.

Anonymkode: f536e...4e7

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte har hjulskift noe med sikkerhet å gjøre? Om noe så er det faktisk tryggere å overlate reparasjon av hjul og dekk til profesjonelle, selv om det betyr at man må vente i veikanten et par timer. 

Evne til å reparere hjul som en forutsetning for å ha sertifikat er like logisk som å kreve at man må kunne produsere motorer for å få ferdes i trafikken. 

Anonymkode: 83cf6...672

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Du kan umulig ha kjørt så mye bil. I Norge har vi mange sjåfører av hunkjønnet som virrer rundt og lager farlige situasjoner unødvendig.

Anonymkode: f536e...4e7

Menn er fortsatt kraftig overrepresentert i skadestatistikker, så hva enn din mening om kvinner bak rattet måtte være så tar du faktisk feil. 

Anonymkode: 8ebf7...137

  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Uenig. Jeg kan kanskje ikke å skifte hjul, men det er fordi jeg har null lyst til å prøve. Jeg vet at jeg kan, om jeg ønsker å lære meg det. Men jeg betaler heller for å få det gjort eller betaler pappa for jobben. Fordi jeg har null lyst eller behov for å gjøre det, for jeg har faktisk andre alternativer som er OK for meg. Jeg er villig til å betale for det og det har ingenting med evne å gjøre i det hele tatt. 

Lukeparkering er ikke så vanskelig som folk skal ha det til. jeg mener lukeparkering er litt som BCG, høyst overdrevet og skremselspropaganda. Om du faktisk gidder å høre på instruksjonene for lukeparkering og faktisk tørr å prøve, så er det faktisk ikke så vanskelig. 

Det å si at kvinner er dårlige sjåfører er trangsynt og gammeldags holdning uten rot i virkeligheten. Menn er farlige i trafikken enn kvinner, og det er ikke "jeg er kvinne så jeg nekter å innse at kvinner er verst", det er uti fra statistikk og tall. Kanskje kvinner bulker mer, men menn krasjer mer! For det er faktisk flere menn enn kvinner som dør i trafikken. Voksne menn er farligst, farligere enn ungdommen og kvinner. Så de holdingen om at kvinner er verst bør du drite i å spre, for det er vranglære. 

Anonymkode: 8401c...93b

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der kan man si om alt, og duger rett og slett ikke i dagens samfunn. Hvis kriteriet er at man skal kunne alt selv, så er det svært få som har tid, interesse eller ork til å skaffe seg noe som helst, være seg bil, hus eller sykkel. Kanskje du har stor interesse av å kunne dette selv, fint for deg. Men at andre kanskje vil prioritere jobb, hobby, fritid, familie, og heller betale noen for å gjøre ting (som de strengt ikke TRENGER å kunne selv), burde du ikke bruke energi på. Vi må lære oss så mye nytt hele tiden at folk er nødt til å prioritere.

Jeg dyrker mine egne grønnsaker, jeg syr mine egne klær. Skal jeg orke å irritere meg over at du betaler noen andre for å fremskaffe dette for deg? Nope.

Anonymkode: cd354...113

  • Liker 2
Skrevet (endret)
På 23.7.2020 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Skremmende å se hva man møter på i trafikken når man bor i oslo/akershus, kvinner(dette er alltid kvinner) som sitter foroverlent med rattet i brystet nesten. Samt null bilkontroll, kan ikke lukeparkere. Tror bilen er 20m lang.

Mange stryker jo 2-3 ganger på teori, det må være en grense for hvor mange ganger.

Hvor mange i dag kan sette på et reservehjul eller bruke kompressoren som følger med? Nesten ingen!

Synes det bør være en test hvert år, for å bestå videre kjørerett. Man skal kunne fylle olje, spylervæske og bremsevæske. Peile olje også på biler som kan det.

Anonymkode: 623f4...35a

Du glemte etterfylle olje til servostyringen. Blir det for lite olje der ryker pumpa.

Jeg trenger ikke kurses. Jeg vet hvor jekk, verktøy og reservehjul er. Skifter sommer/vinterhjul selv. Skifter motorolje og filter selv. Skiftet termostat på den forrige bilen jeg hadde. Peiler olje jevnlig. Skifter lyspærer selv, fyller kjølevæske og spylervæske. Tatt ut instrumentpanelet i dashbordet for å skifte pærer. Og byttet radio. Besto teori og oppkjøring på første forsøk. 😉

Endret av Bøtteballetten
AnonymBruker
Skrevet

Kan være enig i at det bør være en grense på hvor mange ganger man får stryke for å få førerkort. Evt. kanskje ha en karantenetid for når man kan ta den igjen om man stryker for mange ganger. Og også kanskje ta trafikalt på nytt. Om jeg ikke tar feil er det to uker mellom to teoriprøva om man stryker. Det samme burde gjelde oppkjøring. Om man stryker mer en to ganger bør man ta ekstra kjøretimer. Eller det bør gå lenger tid mellom. Kjenner en som strøk 10 ganger på teorien og to ganger på oppkjøring. Etter min mening burde han ikke ha førerkort. 
 

Dette var litt ute av sammenheng men ja.... Det bør være en grense man kan tross alt sette andres og sitt eget liv i fare.

Anonymkode: 99f3f...00c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at det er for enkelt for folk som kommer fra andre land å bytte inn førerkortet sitt, et minimum burde være teorikurs for å lære norske trafikkregler samt glattkjøring og mørkekjøring.

Kjøreopplæringen i mange land er elendig, mange har opplæringen på et lukket område der man skal vise fram at man kan gjøre enkle manøvrer, dette er sjåfører som er direkte livsfarlige når de kommer på veien i Norge. Har selv sett mange eksempler på utlendinger som ikke sikrer barna i bilen, det verste var en voksen som satt med et barn på fanget i framsetet. 

Anonymkode: b75f4...a85

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Menn er overrepresentert i dødsulykker og alvorlige ulykker med bil.

Samme søren hvordan noen sitter bak rattet, så lenge de ikke dreper eller skader noen.

Anonymkode: 3c19f...11d

AnonymBruker
Skrevet

Noe skal vel mannen brukes til også, som å skifte dekk. 😉

Anonymkode: 68d15...08f

  • Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
På 23.7.2020 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Skremmende å se hva man møter på i trafikken når man bor i oslo/akershus, kvinner(dette er alltid kvinner) som sitter foroverlent med rattet i brystet nesten. Samt null bilkontroll, kan ikke lukeparkere. Tror bilen er 20m lang.

Mange stryker jo 2-3 ganger på teori, det må være en grense for hvor mange ganger.

Hvor mange i dag kan sette på et reservehjul eller bruke kompressoren som følger med? Nesten ingen!

Synes det bør være en test hvert år, for å bestå videre kjørerett. Man skal kunne fylle olje, spylervæske og bremsevæske. Peile olje også på biler som kan det.

Anonymkode: 623f4...35a

Det er ikke lett å få førerkort. Du fikk sikkert ditt i gamle dager den gang ting var enklere. Og å bytte dekk er ikke en del av kjøreopplæringen. Lukeparkere gjør man et par ganger, ellers så er det mengdetrening på egenhånd som gjelder. Peile olje kan skje på førerprøven, men ikke nødvendigvis. 

Vet du hva mange menn gjør når de kjeder seg i rushtrafikken? Peller buser. Jeg ser nesten aldri kvinner som gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke skifte dekk, vet ikke når bilen skal på service/EU kontroll, vet ingenting om påfylling av olje/spyleveske eller lignende. Alt dette har mannen ansvar for, jeg ordner huset (her forleden spurte han faktisk hvor støvsugeren stod, den har stått samme sted i tre år...). Det kalles arbeidsfordeling! Men jeg kjører pent, og stod på kjøreprøve og teori på første forsøk. 

Om noe oppstår noe når jeg er ute og kjører har vi sånn NAF abonnement eller lignende. Det har også mannen ordnet;)

Anonymkode: ee25a...04a

AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2020 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Skremmende å se hva man møter på i trafikken når man bor i oslo/akershus, kvinner(dette er alltid kvinner) som sitter foroverlent med rattet i brystet nesten. Samt null bilkontroll, kan ikke lukeparkere. Tror bilen er 20m lang.

Mange stryker jo 2-3 ganger på teori, det må være en grense for hvor mange ganger.

Hvor mange i dag kan sette på et reservehjul eller bruke kompressoren som følger med? Nesten ingen!

Synes det bør være en test hvert år, for å bestå videre kjørerett. Man skal kunne fylle olje, spylervæske og bremsevæske. Peile olje også på biler som kan det.

Anonymkode: 623f4...35a

De fleste biler har en manual for å fylle olje, spylervæske osv. Det er forøvrig uvesentlig for trafikksikkerheten om man kan skifte hjul.

Lukeparkering, filskifte, rundkjøringer mv krever øvelse. Mange tar lappen på mindre steder og vil ikke få den treningen lokalt, men de vil mestre lokale forhold og kunne trafikkreglene mer enn godt nok og så må de bare være forsiktige og øve når de kommer til storbyen. Andre bilister bør jo også til enhver tid ta hensyn til at andre bilister ikke er like erfarne eller like kjent. 

Om man skal bekjempe alvorlige ulykker, ville det mest effektive tiltaket være å forby menn under 25 å kjøre bil.

Anonymkode: 25184...9a1

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, theTitanic skrev:

Det er ikke lett å få førerkort. Du fikk sikkert ditt i gamle dager den gang ting var enklere. Og å bytte dekk er ikke en del av kjøreopplæringen. Lukeparkere gjør man et par ganger, ellers så er det mengdetrening på egenhånd som gjelder. Peile olje kan skje på førerprøven, men ikke nødvendigvis. 

Vet du hva mange menn gjør når de kjeder seg i rushtrafikken? Peller buser. Jeg ser nesten aldri kvinner som gjør det. 

Ser flere kvinner som fikser mascaraen eller bryna i rushen, enn kvinner som peller buser i rushen. 

Anonymkode: 79a52...b63

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste biler har en manual for å fylle olje, spylervæske osv. Det er forøvrig uvesentlig for trafikksikkerheten om man kan skifte hjul.

Lukeparkering, filskifte, rundkjøringer mv krever øvelse. Mange tar lappen på mindre steder og vil ikke få den treningen lokalt, men de vil mestre lokale forhold og kunne trafikkreglene mer enn godt nok og så må de bare være forsiktige og øve når de kommer til storbyen. Andre bilister bør jo også til enhver tid ta hensyn til at andre bilister ikke er like erfarne eller like kjent. 

Om man skal bekjempe alvorlige ulykker, ville det mest effektive tiltaket være å forby menn under 25 å kjøre bil.

Anonymkode: 25184...9a1

Menn 40+ er de som er involvert i de mest dødelige trafikkulykkene. 

Anonymkode: 79a52...b63

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 23.7.2020 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Skremmende å se hva man møter på i trafikken når man bor i oslo/akershus, kvinner(dette er alltid kvinner) som sitter foroverlent med rattet i brystet nesten. Samt null bilkontroll, kan ikke lukeparkere. Tror bilen er 20m lang.

Mange stryker jo 2-3 ganger på teori, det må være en grense for hvor mange ganger.

Hvor mange i dag kan sette på et reservehjul eller bruke kompressoren som følger med? Nesten ingen!

Synes det bør være en test hvert år, for å bestå videre kjørerett. Man skal kunne fylle olje, spylervæske og bremsevæske. Peile olje også på biler som kan det.

Anonymkode: 623f4...35a

Det heter prøvetid. Man får førerkort og har prøvetid på to år. Det betyr at man får blandt annet dobbel prikkbelastning og kan miste førerkortet lettere enn de som har hatt førerkort lengre enn to år. Det er vel nok.

Forøvrig, ikke alle har forståelse for helheten i traffikkbildet. Mange sjåfører leser trafikken dårlig. Det er det som avgjør hvor god eller dårlig sjåfør man er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...