AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 Jeg har nå i forbindelse med coronaen vært permittert fra jobb og fått dagpenger. Det kommer til å vare en stund til. Bor i en grensekommune hvor nærmeste butikk ligger på svenskesiden av grensen og vi har alltid handlet der frem til grensene ble stengt. Nå åpner det snart mulighet for å dra over grensa for å handle, og jeg regner med at vi kommer til å gjøre det så fort det åpner. Men er det ok så lenge jeg går på dagpenger? Jeg har fått dagpenger tidligere og handlet i Sverige uten å tenke at det er et problem. Man skal jo i prinsippet være i Norge når man har dagpenger, men å handle i Sverige må vel være lov så lenge man er tilgjengelig for NAV? Anonymkode: 2e8c9...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 Hvis du skal følge reglene svært strengt så skal du holde deg i Norge. Men det viktigste er jo at du skal være tilgjengelig for Nav og jobb, så sant du er det, også på handletur i Sverige så er det ikke noe problem. Det er jo snakk om et par timer, maks. Anonymkode: 4d1e0...997 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal følge reglene svært strengt så skal du holde deg i Norge. Men det viktigste er jo at du skal være tilgjengelig for Nav og jobb, så sant du er det, også på handletur i Sverige så er det ikke noe problem. Det er jo snakk om et par timer, maks. Anonymkode: 4d1e0...997 Så hvis NAV skulle sjekke det, så er det ikke noe stress så lenge jeg er tilgjengelig? Anonymkode: 2e8c9...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet? Anonymkode: 2e8c9...3a2 Herregud, slutt å tull! Tror du NAV sjekker om du har vært å handla på grensa??? Vet om flere som har reist masse turer utenfor norge selv om det går på dagpenger, null stress. Slapp av! Så lenge du sender meldekort fra norge og samme IP går det fint. Anonymkode: aa4ab...a85 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, slutt å tull! Tror du NAV sjekker om du har vært å handla på grensa??? Vet om flere som har reist masse turer utenfor norge selv om det går på dagpenger, null stress. Slapp av! Så lenge du sender meldekort fra norge og samme IP går det fint. Anonymkode: aa4ab...a85 Ok, godt å høre Anonymkode: 2e8c9...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Skrevet 23. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, godt å høre Anonymkode: 2e8c9...3a2 Dette er trygdesvindel. Jo, NAV kan bry seg og du kan bli tatt. Anonymkode: 03c62...907
GulSitron Skrevet 23. juli 2020 #8 Skrevet 23. juli 2020 (endret) Du kan oppholde deg i Sverige på dagstur og beholde dagpengene, men du kan ikke reise dit i en uke på ferie uten å miste dagpengene. Da jeg fikk AAP spurte jeg nav spesifikt om det var greit med en helgetur til Danmark og da sa saksbehandler at det var greit siden jeg allikevel ikke hadde mottatt penger for helgen. En dagstur til Sverige var helt innafor. Endret 23. juli 2020 av GulSitron 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #9 Skrevet 23. juli 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis NAV skulle sjekke det, så er det ikke noe stress så lenge jeg er tilgjengelig? Anonymkode: 2e8c9...3a2 Det er kun ved sterk mistanke Nav kan sjekke om du har brukt bankkortet ditt i utlandet. Du er tilgjengelig for Nav og jobb, og det er snakk om noen timer. Nav vil ikke bry seg. Anonymkode: 4d1e0...997 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #10 Skrevet 23. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er trygdesvindel. Jo, NAV kan bry seg og du kan bli tatt. Anonymkode: 03c62...907 Tull. Anonymkode: aa4ab...a85 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #11 Skrevet 23. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun ved sterk mistanke Nav kan sjekke om du har brukt bankkortet ditt i utlandet. Du er tilgjengelig for Nav og jobb, og det er snakk om noen timer. Nav vil ikke bry seg. Anonymkode: 4d1e0...997 Men hva skjer om de sjekker det ut og finner ut at jeg har handlet i Sverige? Jeg har jo gjort det tidligere når jeg fikk dagpenger uten å tenke på at det var ulovlig på noen måte Anonymkode: 2e8c9...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #12 Skrevet 23. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva skjer om de sjekker det ut og finner ut at jeg har handlet i Sverige? Jeg har jo gjort det tidligere når jeg fikk dagpenger uten å tenke på at det var ulovlig på noen måte Anonymkode: 2e8c9...3a2 Slutt å mas, dette er bare tull. Anonymkode: aa4ab...a85
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #13 Skrevet 23. juli 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun ved sterk mistanke Nav kan sjekke om du har brukt bankkortet ditt i utlandet. Du er tilgjengelig for Nav og jobb, og det er snakk om noen timer. Nav vil ikke bry seg. Anonymkode: 4d1e0...997 Kan de sjekke om kortet er brukt i utlandet for mange år tilbake liksom? Det er 6-7 år siden jeg gikk på dagpenger sist, og vi handlet jo omtrent daglig i Sverige, da dette er nærmeste butikk for oss Anonymkode: 2e8c9...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #14 Skrevet 23. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å mas, dette er bare tull. Anonymkode: aa4ab...a85 Hvorfor er det tull? Jeg vet jo ikke om de kan mistenke meg for å ha brukt kortet i utlandet Anonymkode: 2e8c9...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #15 Skrevet 23. juli 2020 Vet det er folk her inne som jobber i NAV, håper de kan utdype hva konsekvensen kan være ved å handle i Sverige når du går på dagpenger? Anonymkode: 2e8c9...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #16 Skrevet 23. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet det er folk her inne som jobber i NAV, håper de kan utdype hva konsekvensen kan være ved å handle i Sverige når du går på dagpenger? Anonymkode: 2e8c9...3a2 Du kan dra på dagtur til Sverige uten at det blir problem for deg, det som ville fått konsekvenser er om du hadde dratt og det var rødt og du skulle vært i karantene . Åpner det for tur så er det ikke noe problem . Nav skal da ikke ha tak i deg på timen uansett . Så lenge du er tilgjengelig og sender meldekort fra Norge er du trygg. Og ja jeg har sjekket med en venninne som jobber i Nav . Det er ikke sånn at du skal på ferie, du skal handle Anonymkode: 8fd44...f01 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #17 Skrevet 23. juli 2020 Enda en tråd? Du har jo den scære tråden med hundre sider fra før? Du virker som du trenger hjelp. Slapp av. Anonymkode: 2cf58...984
Dupers Skrevet 23. juli 2020 #18 Skrevet 23. juli 2020 Nav skandalen avdekka vel at EØS reglementet sa at de ikke kan straffe deg for reiser i eu/EØS? 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #19 Skrevet 23. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enda en tråd? Du har jo den scære tråden med hundre sider fra før? Du virker som du trenger hjelp. Slapp av. Anonymkode: 2cf58...984 Trenger ikke hjelp. Og ingen svarte på spørsmålet mitt i den tråden Anonymkode: 2e8c9...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #20 Skrevet 23. juli 2020 Akkurat nå, Dupers skrev: Nav skandalen avdekka vel at EØS reglementet sa at de ikke kan straffe deg for reiser i eu/EØS? Er det også tilbakevirkende? At jeg altså ikke kan straffes for forhold flere år tilbake i tid Anonymkode: 2e8c9...3a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå