AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 Ikke en drømmekombo akkurat nå. Nylig ferdig utdannet, har søkt relevante jobber en stund nå og ikke fått napp på noe. Er gravid med termin om 7mnd. Synes det er så flaut om jeg får en fast relevant jobb også må jeg fortelle at jeg skal ut i permisjon straks jeg har begynt og derfor vegrer jeg meg litt for å søke relevante jobber nå. Har søkt på litt diverse annet nå da og tror jeg har sjans på barnehageassistent eller assistent/vikar på sykehjem, men det er kanskje ikke noe karrieresjakktrekk. Har kommet inn på studier til høsten, men har ikke rett på mer støtte fra Lånekassen (har surret litt og deretter brukt lang tid på studiet jeg endte opp med) og heller ikke rett på foreldrepenger om jeg ikke finner meg en jobb snarest. Kan søke om engangsstøtte da. Hvis jeg starter studier nå og studerer til våren så tror jeg far har rett på å ta over permisjonen tilsvarende studiebelastning. Evt. hvis jeg får meg jobb snart etter fødselen. Føler meg skikkelig dum her jeg sitter. Blir vel ikke lettere å få relevant jobb om ett/halvannet år hvis jeg ikke har gjort noenting fornuftig på den tiden. Barnet er ønsket men hadde jo tenkt å være litt mer etablert først. Hva ville du gjort? Far har fast jobb med ok lønn så vi kommer uansett ikke til å sulte, men det er jo ikke ideelt. Anonymkode: 0e0e4...cb6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #2 Skrevet 23. juli 2020 Jeg har vært i dine sko. Beklageligvis må jeg meddele at med mindre du kun har toppkarakterer på vitnemålet, så er det best å droppe jobbsøking frem til fødselen er unnagjort. For din egen del, for å unngå skuffelser. Det sies vel kanskje at man ikke skal bli forhindret i å få en jobb dersom man er gravid, men det skjer. Søk heller rett før termin, og sjekk om det er mulig med kun MME i stedet for brystmelk samt om far kan ta så mye permisjon som mulig. Særlig i starten etter de første seks ukene etter fødsel. Jeg er selvsagt klar over at dette vil få kritikk her i forumet. Ikke sats på studier nå. Det er som å be om å få krasje i veggen. Hvis dere ikke har hus/leilighet dere eier enda, søk om å få startlån! Lykke til! Anonymkode: 6aaef...e04
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 Økonomisk sett er det ingen vits med studier, siden TS ikke har rett på mer støtte fra Lånekassen? Dette var dessverre ikke en enkel situasjon - vanligvis er jo svaret å studere videre slik at man i alle fall får penger fra Lånekassen, men du vil jo kun få engangsstønaden... Anonymkode: dfc02...7d8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 På min arbeidsplass har de 2 siste ansettelsene vært gravide. En i femte måned og en i tredje måned. Du bør ikke gi opp jobbsøking😊 Anonymkode: b5ec7...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 Jeg ville søkt relevant jobb. Hvis du syns det er veldig flaut, kan du jo bare være helt åpen om det fra starten av, samt legge fram en plan for hvordan du vil løse det etter fødsel osv. Da viser du at du er motivert og gjennomtenkt. Anonymkode: 43eef...022
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 Du stiller utrolig dårlig ja, så skal kjempe hardt for å finne deg en jobb. Gravide kvinner er jo det arbeidsgivere frykter mest. Viktig å tenke på slike ting før man blir gravid, derfor bruke prevansjon og fornuften. Anonymkode: 99909...da5 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Skrevet 23. juli 2020 Jeg fikk i februar jobb med oppstart i august. Fant ut rett etter intervjuet at jeg var gravid (med termin i starten av oktober), og måtte jo bare ta kontakt med arbeidsgiver og si det som det var. Jeg var ikke høy i hatten, men det gikk fint. Og selv om jeg kun jobbet to måneder før barnet kom, så har jeg jo "tatt det igjen" senere. Du er bare to måneder på vei. Det er stor sjanse for at det ordner seg. Og strengt tatt så er det viktigste nå en jobb, ikke om det er lurt karrieremessig. Søk på alt, ta det du får, og så kan du søke på "karrierefremmende" jobber når du er i mammaperm. Det ordner seg. (Vi hadde forresten alltid gravide vikarer inne da jeg jobbet i både barnehage og på sykehjem, alle var der for å tjene seg rettigheter til mammaperm av ulike årsaker.). Gratulerer med graviditet! Anonymkode: dd7fe...596 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #8 Skrevet 23. juli 2020 Hva er problemet med det? Du trenger ikke å si på jobbintervju at du er gravid og arbeidsgiver har ikke rett til å spørre. Ikke la deg bremse av at du er kvinne og gravid, det er ingen handikapp. Gjør som du ville gjort uten graviditeten. Samfunnet har kommet lenger enn at du skal ha dårlig samvittighet overfor en bedrift for at du går ut i foreldrepermisjon. Prøv skal du se. Anonymkode: 66566...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #9 Skrevet 23. juli 2020 Tusen takk for svar dere, med unntak av Kaptein Etterpåklok i #6. Vet ikke hvorfor jeg synes det er så flaut, føler vel at jeg har mye jeg må bevise som ny og kvinne i manndominert yrke. Tenker at bedriften tar en sjanse ved å satse på meg som fersk og med begrenset relevant arbeidserfaring, også gjengjelder jeg ved å forsvinne så snart. Eller, det er jo potensielt 5-6mnd med jobbing og kanskje 6-7mnd borte før jeg forhåpentligvis er tilbake på jobb. Økonomisk utgjør jo ikke studiene stort nei, har bare tenkt at det er bedre å ta noen studiepoeng enn å ha et eneste digert hull i CVen. Er snakk om øk.ad. så det kan jo kanskje være nyttig for jobb senere også. Men ja, veldig i tvil. Kan jo også fort hende at babyen gjør studier til våren helt umulig. Anonymkode: 0e0e4...cb6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #10 Skrevet 23. juli 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at bedriften tar en sjanse ved å satse på meg som fersk og med begrenset relevant arbeidserfaring, også gjengjelder jeg ved å forsvinne så snart. Eller, det er jo potensielt 5-6mnd med jobbing og kanskje 6-7mnd borte før jeg forhåpentligvis er tilbake på jobb. Anonymkode: 0e0e4...cb6 Det du må tenke er at alle som ansetter ei kvinne under 45 forventer at vedkommende trolig kommer til å få barn på ett eller annet tidspunkt. Det at du får barn så tidlig etter jobboppstart gjør deg jo bare lettere å finne en vikar til i permisjonen, enn om du hadde jobbet der i ørten år, og satt på uvurderlig kunnskap. Prøv å hold fast i slike tanker. Ikke i hvor flaut det er. Og prøv å tenk at det er noen andre enn deg situasjonen gjelder, vi har en tendens til å være mer rause med andre enn oss selv... Anonymkode: dd7fe...596 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #11 Skrevet 23. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du stiller utrolig dårlig ja, så skal kjempe hardt for å finne deg en jobb. Gravide kvinner er jo det arbeidsgivere frykter mest. Viktig å tenke på slike ting før man blir gravid, derfor bruke prevansjon og fornuften. Anonymkode: 99909...da5 Hva slags idiotisk svar er dette? For det første kan man bli gravid på prevensjon og for det andre er det da ikke dette arbeidsgivere frykter mest. Veldig mange kvinner får minst ett barn i løpet av livet så de fleste arbeidsgivere er forståelsesfulle med untak av de få iditoene som er som deg Anonymkode: 3d551...ee4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #12 Skrevet 24. juli 2020 Jeg ville fortsatt og søkt jobb, både relevant og ikke så relevante. Og bare vært ærlig på intervjuet om at du er gravid. Jeg startet som konsulent like før jeg fant ut at jeg var gravid, og fikk så tilbud om en forfremmelse (uten at jobben var klar over at jeg var gravid). Jeg syntes det hele var kjempevanskelig, men valgte å være ærlig og gi beskjed, før jeg offisielt hadde fått forfremmelsen. Jobben tok det kjempefint, de så ingen problemer med graviditeten, og selv om de kuttet ifm corona ble jeg beholdt (siden jeg er konsulten står de fritt til å kutte meg selv om jeg er gravid). Dette er en mannsdominert bedrift, hvor de fleste lederne er ingeniører i 50-årene. Så det trenger ikke slå så dårlig ut som du tror! Ellers vil jeg anbefale deg å legge en plan så du kan svare spesifikt for hvor lenge du blir borte og hva de kan regne med fra deg. Jeg velger f.eks å ta kort permisjon, og skal starte på jobb etter 4 måneder. Du trenger ikke gjøre det samme, men bare være spesifikk på hvordan du tenker deg det hele. Anonymkode: 13dfe...75d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå