Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg står mellom å fortsette på et studie jeg har årsstudium i, eller å ta opp fag et år og satse på sykepleie. Jeg har faktisk like lyst på begge veiene, og sliter derfor veldig med å ta et valg og stå for det. 

Lurer i den forbindelse på om noen her har eller studerer sykepleie? Hvordan er studiet? Har sett en del på pensum, men sliter med å sette meg ordentlig inn i hvordan studiet virkelig er. 
Og er det noen som er ferdigutdannet som kan fortelle litt om sin hverdag som sykepleier? Eller kanskje hva dere har gjort videre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange mange tråder om sykepleie her inne, bruk søk-funksjonen. 

Du kan jo også ta opp fag parallelt med studiet du går nå :)

Anonymkode: 95ec7...801

AnonymBruker
Skrevet

studieforløpet legges opp veldig forskjellig fra skole til skole, så jeg vet bare hvordan det er der jeg studerer. Men kan si at studiet er absolutt å anbefale, læringskurven er stupbratt!, i tillegg til de uendelige mulighetene man har som utdannet sykepleier.

1. semester består av to fag; anatomi, fysiologi og biokjemi, og grunnleggende sykepleie + eksamen i disse. Mesteparten av semesteret er teori, + noen dager på øvingsavdeling (terpe på sengereiiing, vitale målinger, sette injeksjoner på hverandre osv). Anatomipensum er på nerdenivå, og mange blir overrasket over hvor mye vi skal kunne, så det bør man være forberedt på (PS, anbefaler å sjekke ut Medeasy.no for å få en god innsikt). 

2. semester består av 10 uker sykehjemspraksis med fokus på stell og grunnleggende sykepleie. Resten av semesteret jobbet vi med mappeoppgaver i selvvalgte grupper, som til slutt utgjorde eksamen i faget Sykepleie til eldre. Medikamenteksamen er også dette semesteret.

3. semester har vi 8 uker i medisinsk praksis på sykehus, deretter teori med caseoppgaver samt praktiske oppgaver i øvingsavdeling hver uke. 

4. semester har vi 8 uker kirurgisk praksis, deretter teori + to ukers prosjekt i folkehelse

5. semester; 8 uker praksis i psykiatri, deretter teori resten

6. semester består av 8-10 uker praksis i hjemmesykepleien og deretter skriving av bacheloroppgave 

:)

Anonymkode: c9b68...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

studieforløpet legges opp veldig forskjellig fra skole til skole, så jeg vet bare hvordan det er der jeg studerer. Men kan si at studiet er absolutt å anbefale, læringskurven er stupbratt!, i tillegg til de uendelige mulighetene man har som utdannet sykepleier.

1. semester består av to fag; anatomi, fysiologi og biokjemi, og grunnleggende sykepleie + eksamen i disse. Mesteparten av semesteret er teori, + noen dager på øvingsavdeling (terpe på sengereiiing, vitale målinger, sette injeksjoner på hverandre osv). Anatomipensum er på nerdenivå, og mange blir overrasket over hvor mye vi skal kunne, så det bør man være forberedt på (PS, anbefaler å sjekke ut Medeasy.no for å få en god innsikt). 

2. semester består av 10 uker sykehjemspraksis med fokus på stell og grunnleggende sykepleie. Resten av semesteret jobbet vi med mappeoppgaver i selvvalgte grupper, som til slutt utgjorde eksamen i faget Sykepleie til eldre. Medikamenteksamen er også dette semesteret.

3. semester har vi 8 uker i medisinsk praksis på sykehus, deretter teori med caseoppgaver samt praktiske oppgaver i øvingsavdeling hver uke. 

4. semester har vi 8 uker kirurgisk praksis, deretter teori + to ukers prosjekt i folkehelse

6. semester består av 8-10 uker praksis i hjemmesykepleien og deretter skriving av bacheloroppgave 

Hvilken skole går du sykepleie på? Kirurgisk praksis hørtes veldig interessant ut!

Anonymkode: b761e...586

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Syntes det virker så flott å ha så mye praksis og :) Har litt tid igjen til å bestemme meg, men får mer og mer lyst til å satse på sykepleie nå ❤️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken skole går du sykepleie på? Kirurgisk praksis hørtes veldig interessant ut!

Anonymkode: b761e...586

Høgskolen i Innlandet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...