AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #41 Skrevet 23. juli 2020 Velkommen runde nr2! Viruset er egentlig umulig å nedkjempe på grunn av alle kollaboratørene som velger å spille på lag med viruset heller enn medmennesker. Personlig har jeg avlyst to utenlandsturer denne sommeren, tilbakebetalingen for begge turene forblir uvisst. Jeg velger å la være å reise til Italia og Portugal av hensyn til mine medmennesker (personlig er jeg i slutten av tredveåra og i fin form). En tapt ferie er trist, men bølge nummer to er verre i mine øyne. Av denne grunn må jeg innrømme at jeg ergrer meg stort over egoister som reiser ut slik ting er nå. Man begrenser seg til kun å tenke på seg selv, mens vi andre gjør jobben. Jeg mener at sydenskam er velberetiget. Hensynsløshet er en uting! Anonymkode: 8f07d...aa0 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #42 Skrevet 23. juli 2020 5 timer siden, Hulderen skrev: Å holde ut karantene er en ting, det klarer man altids. Men hva om dere faktisk blir smittet? Hva om dere havner på intensiven og får varige skader på lungene? Det kan ramme personer som også er friske i utgangspunktet. Hva om dere smitter de som sitter ved siden av dere på flyet? Kabinpersonalet? Folk på flyplassen? Det virker som om folk ikke skjønner at det er en pandemi der ute. Langt verre ting enn karantene kan ramme dere. Det er mye, mye større sjans for å dø i en bilulykke, blir ranet, få blindtarmbetennelse, matforgiftet etc. når man er ute og reiser enn å bli smittet og alvorlig syk av korona og . Synes det er greit å se ting litt i perspektiv. Anonymkode: 5c55e...adb 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #43 Skrevet 24. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er tull. Norge er blant de landene som har minst smitte. Smitte som ikke finnes, kan ikke spres. Uansett - hvordan smitter du noen i ferjekø eller på en rasteplass? Ikke-problem. Anonymkode: 606ed...579 Bruker samme doet som de andre på bilferie? Anonymkode: 02f17...d64 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #44 Skrevet 24. juli 2020 Om dere blir smittet så for dere faen meg vare i karantene, og holde dere inne. Anonymkode: b3a35...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #45 Skrevet 24. juli 2020 Jeg tror ikke dere som velger å reise nå evner å ta inn over dere hvor mange av oss som også hadde planer om å dra til utlandet i sommer. Hadde alle vi gjort som vi egentlig ville, hadde Norge hatt et enormt problem. Sannsynligvis hadde de store ferielandene også hatt en voldsom økning og store problemer. Så ja, det er svært egoistisk og selvsentrert å reise nå. Det er et år det er snakk om. Men om mange nok tenker på seg selv først kommer dette garanterer til å dra ut til vi får en vaksine. Så tusen faen med takk. Og til de som velger å være hjemme, selv om dere også trenger sol og en velfortjent pause, oppriktig takk. Anonymkode: ce19f...d1b 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #46 Skrevet 24. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke dere som velger å reise nå evner å ta inn over dere hvor mange av oss som også hadde planer om å dra til utlandet i sommer. Hadde alle vi gjort som vi egentlig ville, hadde Norge hatt et enormt problem. Sannsynligvis hadde de store ferielandene også hatt en voldsom økning og store problemer. Så ja, det er svært egoistisk og selvsentrert å reise nå. Det er et år det er snakk om. Men om mange nok tenker på seg selv først kommer dette garanterer til å dra ut til vi får en vaksine. Så tusen faen med takk. Og til de som velger å være hjemme, selv om dere også trenger sol og en velfortjent pause, oppriktig takk. Anonymkode: ce19f...d1b Jeg ser oppriktig ikke den store forskjellen på å fly til sentral-Europa, enn å dra til Lofoten på overfylte ferjer. Fly og flyplass er ti ganger tryggere enn en bybuss i Oslo. Her er det mye mindre smitte enn hjemme, og mye bedre tiltak. Det føles faktisk så trygt her sett mot hjemme (der jeg hørte svensk på hvert gatehjørne) at vi allerede har utvidet oppholdet to ganger. Myndighetene har også åpnet for turister inn i Norge. Så det er ønske om en viss utveksling av folk, da man ikke kan leve i lock down i årevis. Og myndighetene hadde også satt nye restriksjoner om de så at for mange reiste. Så jeg velger å stole på beskjedene jeg får derfra, i stedet for Koronapoliti med egendefinerte regler på nett. Anonymkode: f9572...90e 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #47 Skrevet 24. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser oppriktig ikke den store forskjellen på å fly til sentral-Europa, enn å dra til Lofoten på overfylte ferjer. Fly og flyplass er ti ganger tryggere enn en bybuss i Oslo. Her er det mye mindre smitte enn hjemme, og mye bedre tiltak. Det føles faktisk så trygt her sett mot hjemme (der jeg hørte svensk på hvert gatehjørne) at vi allerede har utvidet oppholdet to ganger. Myndighetene har også åpnet for turister inn i Norge. Så det er ønske om en viss utveksling av folk, da man ikke kan leve i lock down i årevis. Og myndighetene hadde også satt nye restriksjoner om de så at for mange reiste. Så jeg velger å stole på beskjedene jeg får derfra, i stedet for Koronapoliti med egendefinerte regler på nett. Anonymkode: f9572...90e Det har ikke med regler å gjøre, men at de fleste med sunn fornuft velger å ikke øke belastningen. Å være på en overfylt ferge er ikke noe problem, man blir i bilen. Jeg blir helt matt av at dette skal være et poeng. Er det fult en plass går man ikke inn. Her er det 0!!!!! smittede siste måneden, men folk velger allikevel å være forsiktig. Anonymkode: ce19f...d1b
Gjest Trykksjakta Skrevet 24. juli 2020 #48 Skrevet 24. juli 2020 (endret) Dere skal reise med god samvittighet, men dere må jo være klar over risikoen ved landet kan bli rødt, og dere kan få karantene når dere kommer hjem. Det er et ansvar som ligger hos alle, og jeg forstår ikke den sytinga i mediene fra folk som er misfornøyde med dette. De påstår at regjeringen er utydelig. Det er bare bullshit. Myndighetene har vært krystallklare hele veien; land kan bli røde raskt, og man kan pålegges karantene når man kommer hjem, selv om landet var grønt når man reiste ut. De har også vært helt tydelige på kun nødvendige reiser anbefales. Deres klare oppfordring har vært å bli i Norge, men at de åpner for karantenefrie reiser (det har aldri vært reiserforbud under coronatiden), slik at de som har nødvendige reiser kan få lov til dette. Nødvendige reiser kan være å besøke nær familie, se til en eiendom etc. Men så lenge folk erkjenner sitt personlige ansvar, og tar risikoen ved å måtte i karantene når de kommer hjem, og i verste fall bruke egne feriedager/avspasseringsdager (ikke alle kan ha hjemmekontor, f.eks. folk i helse- og servicenæringen), så er det ingenting å skamme seg over. Reis og kos dere, følg smittevernsreglene og ta konsekvensene om ting forandrer seg underveis, Endret 24. juli 2020 av Trykksjakta
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #49 Skrevet 24. juli 2020 1 minutt siden, Trykksjakta skrev: Dere skal reise med god samvittighet, men dere må jo være klar over risikoen ved landet kan bli rødt, og dere kan få karantene når dere kommer hjem. Det er et ansvar som ligger hos alle, og jeg forstår ikke den sytinga i mediene fra folk som er misfornøyde med dette. De påstår at regjeringen er utydelig. Det er bare bullshit. Myndighetene har vært krystallklare hele veien; land kan bli røde raskt, og man kan pålegges karantene når man kommer hjem, selv om landet var grønt når man reiste ut. De har også vært helt tydelige på kun nødvendige reiser anbefales. Så lenge folk erkjenner sitt personlige ansvar, og tar risikoen ved å måtte i karantene når de kommer hjem, og i verste fall bruke egne feriedager/avspasseringsdager, så er det ingenting å skamme seg over. Reis og kos dere, følg smittevernsreglene og ta konsekvensene om ting forandrer seg underveis, Et veldig fornuftig innlegg. Det er jo ikke slik at vi som reiser gir fullstendig f i smittevern, eller ikke har tenkt oss om. Jeg har tatt stort ansvar, hele tiden. Jeg har kun brukt privatbil de siste 4 månedene. Jeg har ikke klemt andre enn mannen. Vi holdt oss på hjemmekontoret etter at ting ble åpnet. Jeg ukeshandler, og mer. Men å reise litt rundt nå i sommer mener jeg her veldig sunt og forsvarlig. Og jeg velger å stole på at egne myndigheter, og myndighetene her jeg er, har kontroll. Her viser jeg like mye hensyn som hjemme, bruker til og med munnbind i butikker etter lokale retningslinjer. Risiko for karantene er jeg klar over, vi kjører rett på hytta for noen dager med hjemmekontor når vi kommer hjem, men dette landet er nok lengre fra å bli rødt enn Norge så denne "karantenen" er selvpålagt. Vi er også klar over risiko for kanselleringer, eller at vi må utsette avreise noen dager om en blir småpjusk, så alle billetter er full-fleks. Anonymkode: f9572...90e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #50 Skrevet 24. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et veldig fornuftig innlegg. Det er jo ikke slik at vi som reiser gir fullstendig f i smittevern, eller ikke har tenkt oss om. Jeg har tatt stort ansvar, hele tiden. Jeg har kun brukt privatbil de siste 4 månedene. Jeg har ikke klemt andre enn mannen. Vi holdt oss på hjemmekontoret etter at ting ble åpnet. Jeg ukeshandler, og mer. Men å reise litt rundt nå i sommer mener jeg her veldig sunt og forsvarlig. Og jeg velger å stole på at egne myndigheter, og myndighetene her jeg er, har kontroll. Her viser jeg like mye hensyn som hjemme, bruker til og med munnbind i butikker etter lokale retningslinjer. Risiko for karantene er jeg klar over, vi kjører rett på hytta for noen dager med hjemmekontor når vi kommer hjem, men dette landet er nok lengre fra å bli rødt enn Norge så denne "karantenen" er selvpålagt. Vi er også klar over risiko for kanselleringer, eller at vi må utsette avreise noen dager om en blir småpjusk, så alle billetter er full-fleks. Anonymkode: f9572...90e Glemte å legge til - med unntak av at kun nødvendige reiser anbefales. Det er gamle retningslinjer. Står nå rett ut at grønne land er unntatt fra denne anbefalingen på offisielle sider. Altså er det i røde land "kun nødvendige reiser" anefales. Men har sett i flere tråder her inne at mange sliter med å forstå formuleringen. Anonymkode: f9572...90e 7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #51 Skrevet 24. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det har ikke med regler å gjøre, men at de fleste med sunn fornuft velger å ikke øke belastningen. Å være på en overfylt ferge er ikke noe problem, man blir i bilen. Jeg blir helt matt av at dette skal være et poeng. Er det fult en plass går man ikke inn. Her er det 0!!!!! smittede siste måneden, men folk velger allikevel å være forsiktig. Anonymkode: ce19f...d1b Jeg har tatt ferge i sommer, og kan love at det ikke var mange som ble i bilen. Her var det barn som stormet rundt og folk som helte syltetøy på svelene fra samme skje. Helt greit at folk ilegger seg selv strenge restriksjoner, men så lenge man følger myndighetenes regler er det ingen grunn til å kritisere andre. Anonymkode: fbb3d...505 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #52 Skrevet 24. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Glemte å legge til - med unntak av at kun nødvendige reiser anbefales. Det er gamle retningslinjer. Står nå rett ut at grønne land er unntatt fra denne anbefalingen på offisielle sider. Altså er det i røde land "kun nødvendige reiser" anefales. Men har sett i flere tråder her inne at mange sliter med å forstå formuleringen. Anonymkode: f9572...90e Jepp, det er mange som tror de gamle reglene gjelder. Også mange som fortsatt snakker om tometersregler, hytteforbud, skamfulle turer på kjøpesenteret (aldri vært noen regel mot det), nekter folk å sitte ved siden av dem på bussen etter det ble lov, osv. Nå som Spania snart stenger og nye deler av Sverige muligens åpner, blir harryhandlerne de nye sydenturistene på skamtoppen, tenker jeg. Selv om det stort sett bare blir andre nordmenn de fleste møter i Sverige. Anonymkode: fbb3d...505 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #53 Skrevet 24. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt ferge i sommer, og kan love at det ikke var mange som ble i bilen. Her var det barn som stormet rundt og folk som helte syltetøy på svelene fra samme skje. Helt greit at folk ilegger seg selv strenge restriksjoner, men så lenge man følger myndighetenes regler er det ingen grunn til å kritisere andre. Anonymkode: fbb3d...505 På nordvestlandet nå, så det har blitt en del fergeturer. Det du sier er ikke min erfaring. Du er nok en del av problemet siden du kunne observere hvem som holdt skjeen. De fleste sitter i bilen. Men det spiller liten rolle for når det er 0 smittet er risikoen svært liten. Anonymkode: ce19f...d1b 1
T-Rex Skrevet 24. juli 2020 #54 Skrevet 24. juli 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er mye, mye større sjans for å dø i en bilulykke, blir ranet, få blindtarmbetennelse, matforgiftet etc. når man er ute og reiser enn å bli smittet og alvorlig syk av korona og . Synes det er greit å se ting litt i perspektiv. Anonymkode: 5c55e...adb Dette er feil. Det er ganske stor sjanse for å bli smittet av korona mange steder i utlandet, om man ikke er veldig forsiktig. Og det har man gjerne ikke så lyst til å være, når man er på ferie. I Norge har vi veldig lite smitte akkurat nå, men sykdommen har ikke blitt noe mindre farlig. Her er et eksempel på hvor alvorlig de ser på smittefaren i Canada: https://www.cbc.ca/news/canada/newfoundland-labrador/sailboat-crew-makkovik-police-removal-1.5650080
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #55 Skrevet 24. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: På nordvestlandet nå, så det har blitt en del fergeturer. Det du sier er ikke min erfaring. Du er nok en del av problemet siden du kunne observere hvem som holdt skjeen. De fleste sitter i bilen. Men det spiller liten rolle for når det er 0 smittet er risikoen svært liten. Anonymkode: ce19f...d1b Jeg hadde ikke med bil, og droppet å kjøpe svele da jeg så tilstandene i køen. Anonymkode: fbb3d...505 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #56 Skrevet 24. juli 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være på en overfylt ferge er ikke noe problem, man blir i bilen. Jeg blir helt matt av at dette skal være et poeng. Er det fult en plass går man ikke inn. Her er det 0!!!!! smittede siste måneden, men folk velger allikevel å være forsiktig. Anonymkode: ce19f...d1b Personlig klarer jeg meg ikke uten toalettbesøk på ruten Oslo-Lofoten. Så valgte i stedet å ta toalettbesøket hjemme, fly til Frankrike, så ta neste toalettbesøk i en privat villa. Anonymkode: f9572...90e 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #57 Skrevet 24. juli 2020 Nå har de første turistene begynt å komme tilbake, hurra... https://www.nrk.no/trondelag/familie-i-trondheim-smitta-av-koronaviruset-1.15099636 Anonymkode: e7ba0...0c1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #58 Skrevet 24. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye, mye større sjans for å dø i en bilulykke, blir ranet, få blindtarmbetennelse, matforgiftet etc. når man er ute og reiser enn å bli smittet og alvorlig syk av korona og . Synes det er greit å se ting litt i perspektiv. Anonymkode: 5c55e...adb Nei, det er ikke greitt. Matgorgiftning og bilulykker er ikke smitte du tar med hjem i en pandemi. Vås. Whataboutism. Anonymkode: 606ed...579
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #59 Skrevet 24. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser oppriktig ikke den store forskjellen på å fly til sentral-Europa, enn å dra til Lofoten på overfylte ferjer. Fly og flyplass er ti ganger tryggere enn en bybuss i Oslo. Her er det mye mindre smitte enn hjemme, og mye bedre tiltak. Det føles faktisk så trygt her sett mot hjemme (der jeg hørte svensk på hvert gatehjørne) at vi allerede har utvidet oppholdet to ganger. Myndighetene har også åpnet for turister inn i Norge. Så det er ønske om en viss utveksling av folk, da man ikke kan leve i lock down i årevis. Og myndighetene hadde også satt nye restriksjoner om de så at for mange reiste. Så jeg velger å stole på beskjedene jeg får derfra, i stedet for Koronapoliti med egendefinerte regler på nett. Anonymkode: f9572...90e Forskjellen er at smitten i Norge er 2 pr 100 000, mens i Sentral-Europa er den 13 eller 17 pr 100 000. Smitte som ikke finnes (Lofoten), kan ikke spres. og nok en gang - argumentet med at det er lov - er dere barn? Det finnes tusen ting som er lov, samtidig som vi forstår at det ikke er lurt eller ønsket adferd. Det er lov å kjøre bil etter en søvnløs natt. Det er lov å røyke. Det er lov å være utro. Anonymkode: 606ed...579
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #60 Skrevet 24. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har de første turistene begynt å komme tilbake, hurra... https://www.nrk.no/trondelag/familie-i-trondheim-smitta-av-koronaviruset-1.15099636 Anonymkode: e7ba0...0c1 Jeg har blitt så rasende om jeg har måtte gå i karantene pga noen andre har valgt å slikke sol. Når jeg har valgt å ikke gjøre dette, nettopp av hensyn til andre. Fleire personar i Trondheim er no i karantene. Kommunen er i gong med smittesporing. Kanskje de som drar til utlandet i år skulle fått forbud om å dra neste år, siden alle har behov for ferie. Hvorfor skal egoister alltid få godene, og på bekostning av andre. Anonymkode: ce19f...d1b
Fremhevede innlegg