Gå til innhold

Veie pasta før eller etter koking?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Egentlig før, men- det er ett par men. Noen ganger kan man logge inn for kokt pasta om dette er oppført. Om målet er å begrense antall kalorier og gå ned i vekt gjør man i grunnen ikke feil om man registrerer mengde pasta målt i kokt tilstand selv om kalorimengden oppført er for tørr pasta. Da vil man i praksis overestimere antall kalorier man har spist og dermed er man på den trygge siden.

Anonymkode: aed4a...5a8

• Liker 1
På 23.7.2020 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Egentlig før, men- det er ett par men. Noen ganger kan man logge inn for kokt pasta om dette er oppført. Om målet er å begrense antall kalorier og gå ned i vekt gjør man i grunnen ikke feil om man registrerer mengde pasta målt i kokt tilstand selv om kalorimengden oppført er for tørr pasta. Da vil man i praksis overestimere antall kalorier man har spist og dermed er man på den trygge siden.

Klarer du å lure deg selv så lett? Blir ikke det litt som det klassiske trickset der man stiller klokka ti minutter fram for å komme tidsnok selv om man er for sein? Og så ender man opp med å være klar over det, og så stiller man litt til og litt til, osv... 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
På 23.7.2020 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Enig i denne strategien. Holder på å slanke meg, og når jeg en sjelden gang er ute og spiser og ikke har oversikt over kcal i maten så spiser jeg det jeg vil, men tar i litt ekstra når jeg logger det. Funker når målet er vektnedgang. 

Anonymkode: 5a62b...075

• Liker 2
AnonymBruker
4 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg veier etter (og loggfører selvfølgelig kokt pasta, ikke tørr), fordi jeg lager mat til flere enn meg selv. Det er ikke aktuelt å koke en egen gryte med mine 60 gram tørr pasta for å ha kontroll på mengden... 

Hvorfor det? Er jo kjempelett å veie opp 60g 🙂 

Anonymkode: c6514...24b

Gjest Albbas
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Er jo kjempelett å veie opp 60g 🙂 

Jeg orker ikke å koke en egen gryte sier jeg. Hvis jeg veier opp 60 gram hjelper det jo ingenting når jeg koker det med pastaen til de andre i familien. ;) da vet jeg jo ikke hvor mye av totalen mine 60 gram er. Så jeg veier etter koking, null problem det. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før, pga vannmengden den tilrekker seg.

Men 60g tørr holder til en porsjon. Fullkorn.

60 gram vanlig pasta er veldig lite, synes jeg, forutsetter at det dreier seg om en pastarett og ikke pasta som tilbehør til kjøtt/fisk. Fullkorn metter jo mer, men 60 gram synes jeg fortsatt høres lite ut. 

Når jeg lager pastaretter beregner jeg 100 gram pr person, men vi slanker oss ikke, da. 

Anonymkode: b67dc...f9c

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

60 gram vanlig pasta er veldig lite, synes jeg, forutsetter at det dreier seg om en pastarett og ikke pasta som tilbehør til kjøtt/fisk. Fullkorn metter jo mer, men 60 gram synes jeg fortsatt høres lite ut. 

Når jeg lager pastaretter beregner jeg 100 gram pr person, men vi slanker oss ikke, da. 

100g er mye, ca 60g karbo. Du trenger nok ikke så mye.

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg orker ikke å koke en egen gryte sier jeg. Hvis jeg veier opp 60 gram hjelper det jo ingenting når jeg koker det med pastaen til de andre i familien. ;) da vet jeg jo ikke hvor mye av totalen mine 60 gram er. Så jeg veier etter koking, null problem det. 

Du kan bruke en sil som du senker ned i "Fellesgryta" med din mengde.

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

100g er mye, ca 60g karbo. Du trenger nok ikke så mye.

Trenger og trenger. Jeg går ikke opp i vekt av det, og jeg er glad i ulike pastaretter. Spiser jo ikke pasta hver dag. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bestemmer jo ikke du. 

Anonymkode: 132e8...f88

Nei, men de fleste som lager mat kan ingenting om mengde mat. Hvor de egentlig trenger.

Derfor har vi så mange kraftig overvektige i samfunnet.

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de fleste som lager mat kan ingenting om mengde mat. Hvor de egentlig trenger.

Derfor har vi så mange kraftig overvektige i samfunnet.

Jeg kan mye om mat, og i min familie liker vi å spise ca 100 gram pasta. Vi trenger dette for å være glade og lykkelige. Som regel har vi også et glass rødvin til. Da blir vi enda lykkeligere. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...