Gå til innhold

Barnefordeling 2 og 4 åring- samvær

A.L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Husk at fvk ikke kan bestemme noe. Det er dere to som må bli enige.

Anonymkode: 7b99c...b39

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra

Dere har bodd sammen og barna har vært sammen med far i to år og fire år, nå skal de plutselig ikke se far mer enn 40% fordi du mener det er skadelig? Barna har rett på å se sine foreldre like mye, og jeg ser ingen grunn til å ikke gå for 50/50% med en gang. 

Alle barn går gjennom perioder hvor de er mer mammadalt/pappadalt. Det betyr ikke at 50/50 er skadelig. Et brudd er mer skadelig enn barnefordeling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kirsebæra. Er selv far til to tenåringsdøtre. 

Oppegående mor og far utfyller hverandre i oppdragelsen og det er ikke slik at den ene er viktigere enn den andre 

Eneste perioden en far kommer til kort er ammeperioden og en stopper stort sett når tennene kommer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det altså BARNAs beste det er snakk om, ikke fars. BARNA har rett til samvær med begge sine foreldre, og det skal gjøres på den måten som er best for barna. 

At så små unger skal tvinges inn i en 50/50 tilværelse fordi FAR krever det, handler mao kun om far og hans ønsker, ikke om barna. Utgangspunktet ditt, TS, må være hva som er til akkurat disse barnas beste. FVK har ingen makt, de vil erfaringsmessig likevel forsøke å presse fram en avtale, fordi enighet mellom foreldrene er det beste. Selv om den d»enigheten har kommet etter svært sterkt press. 

Hvis du ikke mener at det er til barnas beste med 50/50, så må du rett og slett ikke gå med på det heller. Hvis du sier ja, og så viser deg seg at ungene ikke takler det noe særlig, så er du likevel låst til det, for det viser seg nesten umulig å endre slikt. Du bør forberede deg godt før møtet hos FVK - hva mener DU er en god fordeling, hvorfor mener du dette (gjerne med dokumentasjon på hvem som gjør/har gjort hva ifht barna) og ha hele veien fokus på BARNA. Det er faktisk de som må stå i fokus, ikke krav, ikke dine eller fars sårede følelser eller sånt. 

Og igjen - blir dere ikke enige så må dere prøve flere ganger. Ikke la deg presse, vær villig til å tåle ubehaget med evt flere runder med samtaler etc. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kirsebæra

Og barnas beste er å kunne ha et godt forhold til begge foreldre, det får man sjeldent når ene foreldren skal kreve å ha barna mer enn andre, spesielt etter at man har bodd sammen og levd sammen med barna. Hvorfor i all videste verden skal man degraderes som far fordi forholdet ikke fungerte? Fy faen sier jeg bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte bo 50/50 og flytte bosted annenhver uke. PYTON! 50/50 er kun for foreldre. Ja, da kan de flytte inn og ut annenhver uke og se hvor jævlig gøy det er!! 

Anonymkode: eaaeb...546

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Kirsebæra skrev:

Og barnas beste er å kunne ha et godt forhold til begge foreldre, det får man sjeldent når ene foreldren skal kreve å ha barna mer enn andre, spesielt etter at man har bodd sammen og levd sammen med barna. Hvorfor i all videste verden skal man degraderes som far fordi forholdet ikke fungerte? Fy faen sier jeg bare. 

Fordi det er barnets beste det er snakk om til syvende og sist. Det er slettes ikke alltid til barnas beste å ha 50/50, spesielt ikke for så små barn. Vi hadde fast bosted hos meg og annenhver helg og hver onsdag hos far (pluss at han kunne komme å treffe han så ofte han ville/hente på skole/barnehage utenom. Når han ble ti ønsket han å bo 50/50 for å få mer tid med far. Det varte i underkant av ett år før han kom gråtende til oss å sa han syntes det var slitsomt og han hadde dårlig samvittighet for han ville ikke at noen av oss skulle tro han var mindre glad i en av oss. Det samme forteller flere sv vennene hans som bor 50/50, de gjør det kun for foreldrenes del. Nå bor han her fulltid men er annenhver helg hos far og når han vil utenom og min eks er heldigvis i stand til å sette sønnen vår først. Jeg hadde vært like forståelsesfull om han hadde ønsket å bo hos far fulltid.

Anonymkode: 0f95e...80e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Determegja skrev:

Enig med kirsebæra. Er selv far til to tenåringsdøtre. 

Oppegående mor og far utfyller hverandre i oppdragelsen og det er ikke slik at den ene er viktigere enn den andre 

Eneste perioden en far kommer til kort er ammeperioden og en stopper stort sett når tennene kommer.

Stopper å amme når tennene kommer? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har nylig blitt separert og vært til mekling pga våre barn på 2 og 6 år. Jeg blir boende i huset og skal ha hovedomsorgen for barna. Pappaen skal ha samvær med overnatting annenhver helg og besøk noen ettermiddager annenhver uke. Vi var enige før vi møtte opp på familievernkontoret. Men hos oss har jeg hatt omtrent 90 % av omsorgsoppgavene ovenfor barna de siste årene, og han har heller ikke ønske om særlig mer samvær pga jobbsituasjonen hans.

Som flere skriver; det er barnas beste som skal være i fokus på. Han har ikke rett på 50/50 dersom noe annet er en bedre løsning for barna deres. Her ville jeg kanskje prøvd med først annenhver helg og en/to ettermiddager i uka, og så heller økt til torsdag - søndag etter en tid. Vi er enige om å revurdere samværsordningen om ett år. Du som mor må tenke over hvilken løsning som du mener er best og argumentere for det. Jeg syns det er hårreisende at 50/50 skal være den automatiske løsningen, når det kanskje er bedre med fast bosted hos en forelder og hyppig kontakt med den andre forelderen gjennom besøk på ettermiddagene.  

Anonymkode: afdad...f2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sinsiew skrev:

Ja den var ny😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prosent har dere avtalt? Er helg fredag- søndag? Hørtes ut som en fin avtale. Er det besøk på ettermiddagene de ukene det ikke er helgebesøk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min kollega (og venn) var gjennom det samme, også med barn på 2 og 4. De startet med 70-30 og trappet gradvis opp til 50-50 iløpet av cirka et år. Det har gått veldig fint, og det virker til å fungere godt for barna. Men nå har han hele veien vært en veldig tilstedeværende far som hadde en nær relasjon til barna sine. 

Anonymkode: e389d...5fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sinsiew skrev:

Hehe

Våre beit så fruen hylte. Ble slutt da. Ellles har jeg beholdt både fruen og døtrene som snart er voksne så fordeling er litt uaktuelt tema

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For oss ble det slik: Jeg kjøpte hus rett ved far. Barna bodde fast hos meg med samvær hver annen helg. Men vi bodde så nær at de kunne stikke innom (kort vei, rolig gate) far når de selv ønsket, fra ung alder, og de visste at de var velkommen, alltid. Far og barn har nå i nesten voksen alder et veldig nært og godt forhold og vi har god dialog. 

Anonymkode: d68df...73d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Determegja skrev:

Hehe

Våre beit så fruen hylte. Ble slutt da. Ellles har jeg beholdt både fruen og døtrene som snart er voksne så fordeling er litt uaktuelt tema

Haha, ja det kan sette en stopper for amminga ja 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Ja den var ny😅

Som mannvet jeg ikke men etter fruens hyl antar jeg at biting under amming er vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, regine skrev:

Nå er det altså BARNAs beste det er snakk om, ikke fars. BARNA har rett til samvær med begge sine foreldre, og det skal gjøres på den måten som er best for barna. 

At så små unger skal tvinges inn i en 50/50 tilværelse fordi FAR krever det, handler mao kun om far og hans ønsker, ikke om barna. Utgangspunktet ditt, TS, må være hva som er til akkurat disse barnas beste. FVK har ingen makt, de vil erfaringsmessig likevel forsøke å presse fram en avtale, fordi enighet mellom foreldrene er det beste. Selv om den d»enigheten har kommet etter svært sterkt press. 

Hvis du ikke mener at det er til barnas beste med 50/50, så må du rett og slett ikke gå med på det heller. Hvis du sier ja, og så viser deg seg at ungene ikke takler det noe særlig, så er du likevel låst til det, for det viser seg nesten umulig å endre slikt. Du bør forberede deg godt før møtet hos FVK - hva mener DU er en god fordeling, hvorfor mener du dette (gjerne med dokumentasjon på hvem som gjør/har gjort hva ifht barna) og ha hele veien fokus på BARNA. Det er faktisk de som må stå i fokus, ikke krav, ikke dine eller fars sårede følelser eller sånt. 

Og igjen - blir dere ikke enige så må dere prøve flere ganger. Ikke la deg presse, vær villig til å tåle ubehaget med evt flere runder med samtaler etc. 

Serr? Hvis MOR ikke mener 50/50 er greit så skal hun ikke gi seg, men far kan ikke kreve det samme? Fordi?? Kvinner er ikke automatisk fantastiske mødre. 

Anonymkode: 87bd8...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Serr? Hvis MOR ikke mener 50/50 er greit så skal hun ikke gi seg, men far kan ikke kreve det samme? Fordi?? Kvinner er ikke automatisk fantastiske mødre. 

Anonymkode: 87bd8...460

Du sliter litt med leseforståelse ser jeg, men poenget er altså at verken far eller mor kan KREVE, de må bli enige. Det er BARNA som er viktige her, og når en far krever ditt og datt så ser jeg ikke helt at det er BARNA som er i fokus, men han og hans behov. Da er det viktig at den andre, altså mor, holder fokus der det skal være, nemlig på barnas beste. Menn er nemlig heller ikke automatisk fantastiske fedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...