AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 Trenger virkelig gode råd nå. Vi adopterte for 10 år siden et barn, som for et par år siden fikk en ADHD-diagnose. Barnet vårt krever mye av oss voksne, og av eldre søsken. Hun er verdens herligste, men krever såpass mye at vi har fått besøkshjem 1 helg per mnd. Nå ønsker Barnevernet å bli kvitt oss, handler vel om å spare penger. De ønsker at kommunen skal ta over, men kommunen tilbyr ikke avlastning i annet enn barnebolig, og da for barn med funksjonshemming ol. Familien er helt avhengig av besøkshjem fremover, både jeg og far har vært mye sykemeldt pga store utfordringer de siste årene. Likevel vil BV altså fjerne ordningen, da vi regnes som 'ressurssterke'. Besøkshjemmet fungerer svært bra, og er i vårt nettverk. Barnet vårt er knyttet til dem, og det er veldig leit hvis ordningen opphører. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: 7a172...8a8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 Si nei, det går ikke. Fortell dem at de ikke har forstått alvoret og at du er redd forholdet ryker om dere ikke får avlastning. Jeg har også besøkshjem til sønnen min èn helg i måneden og har fått samme beskjed som deg, hittil har det fungert å si nei.. Kommunen tilbyr heller ikke avlastning her. Anonymkode: 8eda8...f4d 10
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 Søk kommunen om å få beholde privat avlaster selv om de i utgangspunktet sier nei. (og klag hvis du får avslag). Finnes det noen fagperson som kan støtte deres ønske med gode begrunnelser, så få vedkommende til å til å skrive et notat som vedlegges søknaden. Dette kan være en psykolog, lærer, helsesøster, osv (jeg vet hvordan dette fungerer... ) Anonymkode: a22f0...bb2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 Ts her. Litt av problemet er at Barnevernet mener vi foreldre plikter å ta imot fast veiledning/kurs dersom vi skal motta avlastning fra dem. Vi voksne er godt ivaretatt i BUP, har møter med dem hver uke. De sitter med førstehånds kunnskap om ADHD, og tilbyr oss god hjelp. Barnevernet føler vi ikke har stort å tilby. Derfor blir det for oss en belastning i en allerede travel hverdag, å gå på kurs hos dem... Anonymkode: 7a172...8a8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Søk kommunen om å få beholde privat avlaster selv om de i utgangspunktet sier nei. (og klag hvis du får avslag). Finnes det noen fagperson som kan støtte deres ønske med gode begrunnelser, så få vedkommende til å til å skrive et notat som vedlegges søknaden. Dette kan være en psykolog, lærer, helsesøster, osv (jeg vet hvordan dette fungerer... ) Anonymkode: a22f0...bb2 Takk for godt råd. Tror du det fungerer slik i flere kommuner? Leder i Dialog og Mestring i vår kommune, sa til meg det var bortkastet å søke. TS Anonymkode: 7a172...8a8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Skrevet 23. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Litt av problemet er at Barnevernet mener vi foreldre plikter å ta imot fast veiledning/kurs dersom vi skal motta avlastning fra dem. Vi voksne er godt ivaretatt i BUP, har møter med dem hver uke. De sitter med førstehånds kunnskap om ADHD, og tilbyr oss god hjelp. Barnevernet føler vi ikke har stort å tilby, annet enn sårt tiltrengt avlastning. Derfor blir det for oss en belastning i en allerede travel hverdag, å gå på kurs hos dem... Anonymkode: 7a172...8a8 Anonymkode: 7a172...8a8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #8 Skrevet 23. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt råd. Tror du det fungerer slik i flere kommuner? Leder i Dialog og Mestring i vår kommune, sa til meg det var bortkastet å søke. TS Anonymkode: 7a172...8a8 Søk, for da har du klagerett ved et eventuelt avslag. Husk bare å samle opp dokumentasjon. Anonymkode: c7557...5de 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #9 Skrevet 23. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt råd. Tror du det fungerer slik i flere kommuner? Leder i Dialog og Mestring i vår kommune, sa til meg det var bortkastet å søke. TS Anonymkode: 7a172...8a8 Å søke er aldri feil, jeg skal fortelle deg en "hemmelighet". (jeg kan selvfølgelig ikke garantere at praksis er lik i alle kommuner). Her i min kommune er praksisen slik at i litt vanskelig tilfeller (det betyr bare at kommunen ikke kan plassere søkeren hvor som helst) prøver søknadskontoret å snakke søkeren bort fra å sende inn en skriftlig søknad. De vil nemlig gjerne kunne presentere en pen statistikk som viser at ingen/ svært få får avslag, og at de klarer å skaffe tilbud til alle som søker.... Jeg kjenner til to tilfeller hvor søkere har fått avslag på bolig, fordi kommunen mente de hadde urimelige krav/ ønsker om type bolig. De klagde, fikk avslag igjen. Klagde så til neste instans, og fikk medhold i begge sakene Anonymkode: a22f0...bb2 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #10 Skrevet 23. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å søke er aldri feil, jeg skal fortelle deg en "hemmelighet". (jeg kan selvfølgelig ikke garantere at praksis er lik i alle kommuner). Her i min kommune er praksisen slik at i litt vanskelig tilfeller (det betyr bare at kommunen ikke kan plassere søkeren hvor som helst) prøver søknadskontoret å snakke søkeren bort fra å sende inn en skriftlig søknad. De vil nemlig gjerne kunne presentere en pen statistikk som viser at ingen/ svært få får avslag, og at de klarer å skaffe tilbud til alle som søker.... Jeg kjenner til to tilfeller hvor søkere har fått avslag på bolig, fordi kommunen mente de hadde urimelige krav/ ønsker om type bolig. De klagde, fikk avslag igjen. Klagde så til neste instans, og fikk medhold i begge sakene Anonymkode: a22f0...bb2 Jeg har søkt, han ringte samme dag og sa at 'kun' ADHD ikke kvalifiserte til avlastning. Og at de kun tilbød barnebolig (utelukket for oss, barnet skal være i privat hjem, og helst det besøkshjemmet vi har nå). Da bør jeg vente til vi får skriftlig avslag, og klage? TS Anonymkode: 7a172...8a8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #11 Skrevet 23. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt, han ringte samme dag og sa at 'kun' ADHD ikke kvalifiserte til avlastning. Og at de kun tilbød barnebolig (utelukket for oss, barnet skal være i privat hjem, og helst det besøkshjemmet vi har nå). Da bør jeg vente til vi får skriftlig avslag, og klage? TS Anonymkode: 7a172...8a8 Det synes jeg du bør gjøre, og som sagt gjerne med støtte fra fagpersoner. Klag på avslag, og får du avslag på klagen også, så sender du saken til klagenemda Jeg kan selvfølgelig ikke vite om du når frem, jeg vet jo egentlig ingenting om hvorvidt du virkelig har behov for avlastning i privat hjem (det er derfor det hadde vært fint med faglig støtte på det kravet). Det jeg vet er at det er lurt, og ofte lønnsomt å forfølge et krav så langt det finnes muligheter Anonymkode: a22f0...bb2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #12 Skrevet 23. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt, han ringte samme dag og sa at 'kun' ADHD ikke kvalifiserte til avlastning. Og at de kun tilbød barnebolig (utelukket for oss, barnet skal være i privat hjem, og helst det besøkshjemmet vi har nå). Da bør jeg vente til vi får skriftlig avslag, og klage? TS Anonymkode: 7a172...8a8 Ja, du bør virkelig klage! Og som den over meg skriver, få med deg en eller flere fagfolk om du har muligheten til det! Anonymkode: 54ee6...751
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #13 Skrevet 23. juli 2020 Om det ikke er svikter i omsorgen, men barnets diagnose er det helt riktig at bistand/helse tar over. Anonymkode: d6a8e...5cd 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #14 Skrevet 23. juli 2020 Kanskje en fordel om noen fagfolk kan tale søskenenes behov for avlastningen? At de skal hjelpe de andre barna, og ikke bare ADHD barnet. Anonymkode: 28970...42b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #15 Skrevet 23. juli 2020 Men hvis besøkshjemmet er i omgangskretsen, hvorfor ikke bare fortsette ordningen selv om den ikke går gjennom barnevernet? Anonymkode: eab6b...4c6 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #16 Skrevet 23. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis besøkshjemmet er i omgangskretsen, hvorfor ikke bare fortsette ordningen selv om den ikke går gjennom barnevernet? Anonymkode: eab6b...4c6 Dette ete tenkte jeg også? Kan ikke besøkshjem organiseres privat? For det er vel ikke betalt uansett? Anonymkode: ebd00...c40 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #17 Skrevet 23. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ete tenkte jeg også? Kan ikke besøkshjem organiseres privat? For det er vel ikke betalt uansett? Anonymkode: ebd00...c40 Jo, det er betalt - de får trolig ca 2000 kr pr helg. Det er jo derfor barnevernstjenesten vil avslutte/ ha det bort fra budsjettet 😢 Anonymkode: 8eda8...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #18 Skrevet 23. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, det er betalt - de får trolig ca 2000 kr pr helg. Det er jo derfor barnevernstjenesten vil avslutte/ ha det bort fra budsjettet 😢 Anonymkode: 8eda8...f4d Men kan dere ikke avtale noe privat? Med en symbolsk sum? Anonymkode: 14d2f...838
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #19 Skrevet 23. juli 2020 Lag privat avtale og betal selv? 2000 i mnd er ikke spesielt mye hvis det trengs.. Anonymkode: bd4a1...df8 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #20 Skrevet 23. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Litt av problemet er at Barnevernet mener vi foreldre plikter å ta imot fast veiledning/kurs dersom vi skal motta avlastning fra dem. Vi voksne er godt ivaretatt i BUP, har møter med dem hver uke. De sitter med førstehånds kunnskap om ADHD, og tilbyr oss god hjelp. Barnevernet føler vi ikke har stort å tilby. Derfor blir det for oss en belastning i en allerede travel hverdag, å gå på kurs hos dem... Anonymkode: 7a172...8a8 Høres rart ut, sånn er det ikke her. Jeg har besøkshjem til mitt barn fordi jeg/vi har hatt en del krevende år (vanskelig med faren til barnet) og lite nettverk/avlastning for øvrig. Ingen diagnose på barnet eller meg, foruten at jeg er sliten - lurer på når jeg ikke vil være sliten.. Jeg har deltatt på kurs for noen år siden, de utrolige årene, og barnevernstjenesten «kjenner meg» - vet at jeg gjør så godt jeg kan og de har ingen bekymring i forhold til min omsorgsevne. Så har jeg vel, de siste årene, heller bedt dem om hjelp og søkt råd og bistand selv - fra dem og andre. Jeg oppleves nok som en ressurssterk mor som gjennom besøkshjem - bl.a. - forsøker å gi barnet erfaring av en mer «normal» familiesituasjon og der det er aktiviteter uten at jeg må arrangere dem 🙈😅 Leit og rart det er så store forskjeller fra kommune til kommune 🧐 Anonymkode: 8eda8...f4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå