GÃ¥ til innhold

Gulp og luft i magen hele tiden😶 Desperat etter råd!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på seks uker som styrer og stønner HELE dagen, hun finner aldri roen. Verken når hun sover eller er våken. Hun sparker, spenner seg, slenger med hodet og lager irriterte gryntelyder. Hun gulper mye absolutt hele tiden - i går var vi gjennom fem pysjer på en liten time. Og hun får og sure oppstøt hele tiden, som hun tydelig svelger ned igjen. Hun fiser og hele dagen og har tydelig vondt. Det går ikke fem minutt (i søvne og i våken tilstand) uten at hun kaver.

Vi var hos fysioterapaut i dag for å utelukke låsninger, og han kom frem til at hun har mye luft. Vi byttet fra NAN til Hipp i dag, og har og kjøpt Minifom. Hun får flere pauser mellom måltidene og raper godt altså. Hun er heller ikke hard i magen. 

Så da har jeg noen spørsmål:

- Noen som har hatt "en slik" baby? Hvis det var kolikk ville hun vel ha grått skikkelig og ved refluks ville vel hun ikke gått opp i vekt? 

- Har dere byttet MME av samme grunn? Funket det og hvor lang tid tok det før det funket? 

- Har du brukt Minifom-dråper, og funket det? 

- Noen som har andre tips til ei sliten nybakt mamma? 

Anonymkode: 1cf70...5c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du Fått sjekket tungebåndet? Stramt tungebånd kan føre til at hun sluker mer luft 

Anonymkode: 161d2...731

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd å bytte flasker? 

Anonymkode: 494b5...018

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. At de med refluks ikke går opp i vekt er absolutt ikke sant med alle! Vår hadde stille refluks, men doblet vekten din på de seks første ukene! Hang konstant i puppen, brukte det nok som selvmedisinering fordi det lindret smertene fra refluksen akkurat der og da. Vi fikk stilt diagnose hos fastlegen basert på symptomer, og begynte med medisiner allerede fra 2 mnd alder. 

Anonymkode: 336e9...cdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at barnet reagerer på noe du spiser som kommer over i morsmelken? Har hørt om flere barn som faktisk har reagert på melkeprotein (kumelk), som kommer over i morsmelk. Evt andre matvarer?

Anonymkode: 5de91...0e6

AnonymBruker
Skrevet

Så nå at det var morsmelkerstatning.. Sorry for skumlesing! Kan være noe som reageres på der så klart.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du Fått sjekket tungebåndet? Stramt tungebånd kan føre til at hun sluker mer luft 

Anonymkode: 161d2...731

Har ikke sjekket tungebåndet, nei - Har ikke tenkt på det eller hørt om det før, faktisk. Er det noe HS har greie på?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere prøvd å bytte flasker? 

Anonymkode: 494b5...018

Vi har MAM anti kolikk-flaskene. Har vel og en Avent, men da søler hun mer føler jeg. Tips til andre flasker?

Nå skal det sies at hun tar seg veeeldig god tid ved måltidene 😅

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. At de med refluks ikke går opp i vekt er absolutt ikke sant med alle! Vår hadde stille refluks, men doblet vekten din på de seks første ukene! Hang konstant i puppen, brukte det nok som selvmedisinering fordi det lindret smertene fra refluksen akkurat der og da. Vi fikk stilt diagnose hos fastlegen basert på symptomer, og begynte med medisiner allerede fra 2 mnd alder. 

Hmm.. For jeg spurte helsesøster om det kunne være refluks, selv om hun la på seg godt og gulpen ikke var flere meter lang - men da sa hun bare at babyer gulper mye og mente alt for mange trodde babyen hadde refluks. Men jeg googlet stille refluks nå, og datteren min har mange av symptomene i tillegg til konstant gulping faktisk. Hun hoster en del, hikker MYE og pustestopper. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nå at det var morsmelkerstatning.. Sorry for skumlesing! Kan være noe som reageres på der så klart.

Ja, prøver å bytte litt nå. Samboer blir litt dårlig i magen om han drikker melk eller spiser is, så vet ikke om det kan være en sammenheng der. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm.. For jeg spurte helsesøster om det kunne være refluks, selv om hun la på seg godt og gulpen ikke var flere meter lang - men da sa hun bare at babyer gulper mye og mente alt for mange trodde babyen hadde refluks. Men jeg googlet stille refluks nå, og datteren min har mange av symptomene i tillegg til konstant gulping faktisk. Hun hoster en del, hikker MYE og pustestopper. 

Ts

Min erfaring er at det dessverre er mye helsesøstre ikke har peiling på. Helsesøster her sa bare at det var kolikk, og kom til å gå over. Var visst heeelt umulig at det var refluks, siden hun la på seg. Stille refluks hadde hun aldri hørt om. Ta det opp med fastlegen din. Om medisinene hjelper er det supert, om de ikke hjelper skader det ikke å prøve. Synes det høres ut som hun har mange av symptomene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurte på det samme i dag, hadde egentlig slått fra meg refluks tanken fordi min går fint opp i vekt og mangler en del av de klassiske symptomene man hører mye om. Men fikk høre av en helsearbeider at jeg burde sjekke det siden min våkner mye om natta og styrer veldig med ammingen, fant denne som jeg synes ga et litt bredere spektrum for refluks symptomer: https://www.reflux.org.au/information/common-characteristics-of-reflux/

Anonymkode: d9135...bb6

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har MAM anti kolikk-flaskene. Har vel og en Avent, men da søler hun mer føler jeg. Tips til andre flasker?

Nå skal det sies at hun tar seg veeeldig god tid ved måltidene 😅

Dr Brown. Litt styrere å vaske men veldig veldig fornøyd

Anonymkode: 1d64a...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...