Gå til innhold

Migrenemedisin Aimovig mot menstruellrelatert migrene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg sliter med mentstruellrelatert migrene. Får migrene under eggløsning og mensen som varer flere dager. Kan ikke ha det slikt lenger... 

Er det noen som har erfaring med Aimovig? Funker den? Andre som har menstruellrelatert migrene her som har god effekt av noe? 

Anonymkode: c0a26...564

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også ofte plaget når mensen kommer- gjerne et forvarsel om at det straks braker løs 😕 Jeg her god effekt av Imigran. den funker innen en times tid for meg, nesten uansett situasjon og årsak (sult, sol, søvnmangel, stress, mensen)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også mensrelatert migrene og for meg funket ingen av de medisinene jeg prøvde da jeg testet forskjellige medisiner sammen med nevrolog. Det er ca. femten år siden, og det har jo kommet nye medisiner siden den gang, så håper de fungerer bedre. Istedetfor anfallsmedisin anbefalte nevrologen at jeg skulle begynne på Cerazette, og det funker faktisk veldig bra. Har gått på den nå i ca. femten år, og kun hatt migrene 1-2 ganger i året. Tidligere hadde jeg migrene to ganger hver måned (eggløsning + mens) og hadde mye fravær fra skole ogjobb. Så hvis p-piller er et alternativ deg anbefaler jeg deg å forsøke det. Jeg hadde en del småproblemer ogmye småblødninger det første året jeg gikk på Cerazette, men så gikk det seg plutselig til og jeg har ikke hatt noen bivirkninger siden. 

Anonymkode: fdf21...860

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på Aimovig, og har god effekt av den.  Det den og andre forebyggende migrenemedisiner gjør, er jo å gjøre nervesystemet litt mer robust, slik at vi tåler mer før migreneanfall slår ut. Migrenesykdommen gir et overfølsomt nervesystem, som slår alarm av ting folk uten migrene tåler.  

Allikevel er den migrenen som kommer ved menstruasjon, for tøff også for Aimovig hos meg. Jeg får ikke så alvorlige og vonde anfall som før, men hodet er ikke godt de dagene. Der er det hormonspiral som har hjulpet meg. Det var hodepinespesialisten min som foreslo det, og gynekologen syntes det var en god idè. Spiralen har fjernet menstruasjonsblødningene helt etter en 4-måneders innkjøringsperiode med uregelemssige blødninger, og nå har jeg ikke hodepine lenger i den perioden.

Det er det brå fallet i østrogen rett før blødningen starter, som har hovedansvaret for hodepinen ved menstruasjon. I tillegg gir blødningene i seg selv hodepine, og østrogenstigningen på slutten, så her er det mange triggere.  Hormonspiralen stanser blødningene og jevner ut hormonsvingningene.

En annen god løsning på menstruasjonsmigrene, er migrenemedisinen Naramig. Den kan tas daglig fra to dager før menstruasjon, og 5 dager fremover. Det tok jeg før jeg fikk spiral, og det var også veldig effektivt.  Den kan fastlegen skrive ut til deg. 

Tipser også om å følge en snapkanal som heter @hodepinedagbok. Der er det noen med hodepine som deler dagene sine. Mange tips og råd der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...