Gå til innhold

Starte restaurant

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye penger trenger man om man starter? Forsvinner mine egne penger? Hva skjer om man går konkurs eller i minus? Må man da betale de pengene selv? 

Anonymkode: 4176b...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du noen gang jobbet i bransjen?

Anonymkode: f4d4d...e2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang jobbet i bransjen?

Anonymkode: f4d4d...e2a

Ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kommer vel an på om du vil starte en foodtruck eller en Michelin restaurant;) men gratis er det nok ikke. 

Normalt hefter man personlig for hele eller deler av lånet man opptar gjennom sitt A/S (antar du vil etablere det ifm oppstart). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Thea82 skrev:

Hvor mye kommer vel an på om du vil starte en foodtruck eller en Michelin restaurant;) men gratis er det nok ikke. 

Normalt hefter man personlig for hele eller deler av lånet man opptar gjennom sitt A/S (antar du vil etablere det ifm oppstart). 

Nei, det er ikke riktig. Dersom du starter et enk hefter du personlig for lån du tar opp, men dersom du etablerer et AS er det selskapet og ikke deg personlig som hefter for gjelden selskapet har

Anonymkode: f6084...ab0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Thea82 skrev:

Jeg har peiling på mat. Men akkurat hvordan starte en bedrift kan jeg ingenting om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke riktig. Dersom du starter et enk hefter du personlig for lån du tar opp, men dersom du etablerer et AS er det selskapet og ikke deg personlig som hefter for gjelden selskapet har

Anonymkode: f6084...ab0

Hva skjer når as selskapet går konkurs da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, 

Så spennende at du har lyst til å starte din egen arbeidsplass :)

Det korte svaret er at JA, det vil koste deg personlig mye penger. Du må antageligvis jobbe uten lønn i noen år, og det er tid du kunne brukt på en betalt jobb. Du må også betale for leie av lokale, ingredienser, utstyr, betale skatt etc. Det finnes firmaer/personer du kan snakke med for å få hjelp til å starte egen bedrift. Ta å google det og ta en prat med noen som har peiling. 

Forskjellen mellom de forskjellige selskapsformene finner du her https://enkeltpersonforetak.no/starte-egen-bedrift/enkeltpersonforetak-eller-as

Masse lykke til :)

Anonymkode: 26e94...b4c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nystartet as vil aldri få lån uten sikkerhet. Spesielt ikke i denne bransjen. Du vil måtte stille sikkerhet f.eks. i bolig hvis du har fri egenkapital der. Det betyr at hvis det går galt vil du sitte med regningen (hvis du ikke får noen andre til å kausjonere). Du må også regne med å betale forskudd eller kontant hos de fleste leverandørene i starten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, spinner skrev:

Et nystartet as vil aldri få lån uten sikkerhet. Spesielt ikke i denne bransjen. Du vil måtte stille sikkerhet f.eks. i bolig hvis du har fri egenkapital der. Det betyr at hvis det går galt vil du sitte med regningen (hvis du ikke får noen andre til å kausjonere). Du må også regne med å betale forskudd eller kontant hos de fleste leverandørene i starten. 

Søren... må bare vinne i lotto da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye penger trenger man om man starter? Forsvinner mine egne penger? Hva skjer om man går konkurs eller i minus? Må man da betale de pengene selv? 

Start som AS, du trenger minst 30k til dette.

De pengene kan du bruke til f.eks innkjøp m.m

Du må ha egen prøve (etablerer prøven) bl.a 

Skal du ha skjenkeløyve må du ha den prøven og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når as selskapet går konkurs da?

Da mister du e.k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Da mister du e.k

E.k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kanskje det er best at du overlater forretningsdrift til de som kan det.  Kanskje finne en investor, så kan du stå for det matfaglige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Start som AS, du trenger minst 30k til dette.

De pengene kan du bruke til f.eks innkjøp m.m

Du må ha egen prøve (etablerer prøven) bl.a 

Skal du ha skjenkeløyve må du ha den prøven og

I tillegg trenger du penger til lokaler, innredning etc etc.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

E.k?

Egenkapitalen. De pengene du har betalt inn i selskapet. Hvis du f.eks. bruker 300 000 kroner av dine egne penger for å leie lokale  (du må ofte betale noen måneders leie på forhånd), ordne interiør og innredning slik du vil ha det, betaler leverandører på forskudd for varer etc og du går konkurs er disse 300 000 kronene tapt.

Anonymkode: 5a2da...1ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du virkelig vil dette, så mp du skrape sammen en god sum med penger. Det kommer jo litt an på lokalene du ønsker. Hvor høy husleie er, hvordan du vil pusse opp, du må ha møbler, alt utstyr (inkl kjøleskap, fryser, komfyrer++) til kjøkkenet. Du må ha nok penger å gå på til at du kan ha lokalene noen måneder uten inntekter. Jeg vil tro du trenger minst 1 million. Dette er penger du personlig låner til bedriften (deler av dette kan være egenkapital/aksjekapital)

I tillegg må du ha etablererprøven og sjenkebevilning. 

Og jeg vil anbefale deg å snakke med en regnskapsfører som kan bistå deg med å etablere selskapet og gi deg råd og føringer på hva du må gjøre med alt papirarbeidet osv. 

Samboeren har startet bar, hadde nesten 2.000.000 i oppstarten. Jobbet nesten 2 år uten lønn, døgnet rundt. Jeg så han knapt i denne perioden. Nå som de er på sitt 4.år har han ca 40.000 i måneden i lønn, 6 ansatte og baren går veldig bra. Det gikk i underskudd de første 2 åra. 

Anonymkode: 47841...e41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E.k?

Egen Kapital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ha penger, egenkapital.

Men, det er utrolig vanskelig å starte en restaurant. Å lykkes er ikke lett, vanskelig i norge. Så tenkt deg godt om, du mister raskt alt du har spart opp.

Jeg har startet flere firmaer selv, vet hvor mye jobb dette er. Ikke noe 8-16 jobb, det tar noen år før man kan ta vanlige dager. Derfor har jeg alltid solgt det videre når det er bygd opp, så jeg tjener penger på den måten.

Anonymkode: 3be8a...4f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selg deg heller inn hos en eksisterende restaurant eller et selskap som driver med det. 
Leste nylig en artikkel om at 40% av serveringsstedene i Bergen går med underskudd, så det er en tøff bransje. 

Anonymkode: 396f2...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selg deg heller inn hos en eksisterende restaurant eller et selskap som driver med det. 
Leste nylig en artikkel om at 40% av serveringsstedene i Bergen går med underskudd, så det er en tøff bransje. 

Anonymkode: 396f2...0d8

Skjønner det er en tøff bransje. Men set ut som michelin restaurantene har gått med overskudd😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...