AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #21 Skrevet 24. juli 2020 Hvordan kan man si at man er forsiktig hvis man feks går på restaurant? Og da holder i glasset/bestikket (som noen andre nødvendigvis har tatt på) og så underveis tar på telefonen sin?Som man garantert tar på senere uten å tenke på å vaske seg etterpå? da har man jo overført smitte tIL telefonen og smitter seg selv lett. andre eksempler er å ta buss eller lignende. jeg skjønner ikke hvordan man er «trygg» hvis man følger myndighetenes råd (og restaurant og kollektiv er jo åpent og ok). for ordens skyld; jeg bruker kollektivt og spiser ute innimellom. Men er livredd Anonymkode: 44fb7...34b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #22 Skrevet 24. juli 2020 Det er blitt mye skam rundt corona og de som får det er raskt ute med å rettferdiggjøre og forklare. Det synes jeg er leit. Joda, vi hadde hatt null smitte om ALLE holdt seg hjemme, HELE tiden, men det fungerer jo ikke i lengden. Anonymkode: 7650e...210 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #23 Skrevet 24. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er blitt mye skam rundt corona og de som får det er raskt ute med å rettferdiggjøre og forklare. Det synes jeg er leit. Joda, vi hadde hatt null smitte om ALLE holdt seg hjemme, HELE tiden, men det fungerer jo ikke i lengden. Anonymkode: 7650e...210 Litt skam, har noen fortjent. Dessverre. Bor nær et turområde, der det nå vrimler av turister både nordmenn og utlendinger. Disse opprettholder ikke noen 1 m, de kaster søppel i vi som bor her sine søppeldunker (hvor selvsagt vi tar uten å tenke at noen har tatt med skitne fingre før oss). Bobiler tømmer toalett og annet i bekker og sluk ved veien. Folk virrer rundt over alt, sitter i utemøbler som fastboende har i hagene sine. Ringer på dører for å spørre om ting. Valser inn i private uthus . Urinerer og bæsjer bak pynte- og ripsbusker i hager. Altså, æsj. Når jeg spurte hvorfor de ikke kunne benytte de offentlige toalettene, fordi det de gjør ikke er ok, og spesielt ikke i disse coronatider, så svarer de at de ikke vil gå på offentlig toalett pga redsel for corona. Når jeg så spør hva de tenker om at jeg faktisk har små barn, som daglig spiser fra ripsbuskene som de nå har tisset på og gnidd seg inntil og hostet på, og at vi i en familie på fem, er fire i risikogruppe, da er svaret at jammen vi er jo ute? Om disse får corona , og tenker over oppførselen sin, så håper jeg de føler skam. Men verden er urettferdig, så det er vel noen som har blitt utsatt for disse tullingene, og som har gjort alt for ikke å bli smittet, som blir syke og ikke de selv. Håper inderlig denne ferien snart er over, for dette er galskap. Dessverre har spesielt tyske svært lang ferie, så vi må vel leve med frykten til langt ut på høsten. Anonymkode: 02354...3e1 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #24 Skrevet 24. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min familie har vært alt annet enn forsiktig, ingen antibac eller munnbind, og normal mengde håndvask. Har reist litt innad i Norge og klemmer gjerne på folk vi møter. Ikke vært syke, ikke engang forkjøla. Men vi sørger for å holde immunforsvaret i tipp topp stand da, noe som er mye viktigere mener jeg. Anonymkode: b7f53...bcd Gjøk! Anonymkode: 6ef15...ffa 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #25 Skrevet 24. juli 2020 De som reiser skulle forpliktet seg til smittesporings app. Blir jeg smittet av noen som kommer fra ferie og oppfører seg uforsiktig vil jeg vurdere å anmelde. Anonymkode: b7fe4...c20 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #26 Skrevet 24. juli 2020 En kollega ble smittet. Vi jobber i ambulanse. Hun ble ikke smittet på jobben. Vi har veldig strenge tiltak for å beskytte oss og pasienter. Anonymkode: 50a87...e32 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #27 Skrevet 24. juli 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man si at man er forsiktig hvis man feks går på restaurant? Og da holder i glasset/bestikket (som noen andre nødvendigvis har tatt på) og så underveis tar på telefonen sin?Som man garantert tar på senere uten å tenke på å vaske seg etterpå? da har man jo overført smitte tIL telefonen og smitter seg selv lett. andre eksempler er å ta buss eller lignende. jeg skjønner ikke hvordan man er «trygg» hvis man følger myndighetenes råd (og restaurant og kollektiv er jo åpent og ok). for ordens skyld; jeg bruker kollektivt og spiser ute innimellom. Men er livredd Anonymkode: 44fb7...34b Man er forsiktig om man vasker henda før og etter man spiser, holder minst 1 meter avstand til andre, hoster i papir/albuen og lignende generelle tiltak. Unngå å håndhilse og klemme. SELV OM du går på restaurant og kollektivt. Det handler ikke om å eliminere smitte totalt i samfunnet og ha 0 sannsynlighet for smitte. Det handler om å REDUSERE sannsynlighet slik at smitte (av alle slags sykdommer forsåvidt) holder seg under kontroll. Livet og samfunnet må gå rundt selv om de finnes farlige ting her i verden. Hvorfor er det så vanskelig for folk å forstå.... Anonymkode: 90eba...a5f 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #28 Skrevet 24. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er forsiktig om man vasker henda før og etter man spiser, holder minst 1 meter avstand til andre, hoster i papir/albuen og lignende generelle tiltak. Unngå å håndhilse og klemme. SELV OM du går på restaurant og kollektivt. Det handler ikke om å eliminere smitte totalt i samfunnet og ha 0 sannsynlighet for smitte. Det handler om å REDUSERE sannsynlighet slik at smitte (av alle slags sykdommer forsåvidt) holder seg under kontroll. Livet og samfunnet må gå rundt selv om de finnes farlige ting her i verden. Hvorfor er det så vanskelig for folk å forstå.... Anonymkode: 90eba...a5f Du gode min, ikke rart corona og andre smittsomme virus sykdommer har spredd seg som ild i tørt gress, når noen anser det å vaske hendene før og etter man spiser, samt hoste i albue/papir som å være forsiktig. Det er ikke å være forsiktig, det er ganske normal, god gammeldags renslighet og hygiene, som de aller fleste praktiserte lenge før coronapandemien. Anonymkode: 02354...3e1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #29 Skrevet 24. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gode min, ikke rart corona og andre smittsomme virus sykdommer har spredd seg som ild i tørt gress, når noen anser det å vaske hendene før og etter man spiser, samt hoste i albue/papir som å være forsiktig. Det er ikke å være forsiktig, det er ganske normal, god gammeldags renslighet og hygiene, som de aller fleste praktiserte lenge før coronapandemien. Anonymkode: 02354...3e1 Ja nettopp. Det er jo vanlig fornuft. Men i denne situasjonen har vi jo blitt fortalt at vanlig fornuft ikke holder-og da blir man jo gal, fordi for å beskytte seg må man vaske seg mellom hver gjenstand man berører osv Anonymkode: 44fb7...34b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #30 Skrevet 24. juli 2020 Vi ble skikkelig syke pga en som brøt karantene. Vi satt i karantene selv, og var så forsiktige vi kunne. Men skaden var gjort. Anonymkode: 64756...6a8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #31 Skrevet 24. juli 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja nettopp. Det er jo vanlig fornuft. Men i denne situasjonen har vi jo blitt fortalt at vanlig fornuft ikke holder-og da blir man jo gal, fordi for å beskytte seg må man vaske seg mellom hver gjenstand man berører osv Anonymkode: 44fb7...34b Ja, hvorfor ikke vask før/etter det du tar på, hvis du er ute på buss, kino, offentlig toalett, før du klasser på frukten i butikken osv. Men hjemme i ditt eget hus trenger du selvsagt ikke det.Dette er corona, og man bør kunne klare å gjøre en ekstra innsats. Antibac og lignende produkter står fremme i alle / de aller fleste butikker og andre offentlige steder. Så sprit deg når du går inn i butikken og litt på hanken på tralla/korga og. I denne tiden vi har nå, gjør vi litt mer enn bare vanlig hygiene. Anonymkode: 02354...3e1
Anbefalte innlegg