Gå til innhold

Mangler dagens unge totalt sansen for humor og ironi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi som ble født mellom 1965 og 1980 elsket ironi. 90-tallet var ironiens store tiår. Ironi som 90-tallsfenomen oppsto med «Generation X», har sosiolog og forfatter Kjetil Rolness uttalt. Petre ble etablert i 1993. Den skulle bli kanalen for de unge, stedet der tøys og tull ble institusjonalisert. På TV var Lille Lørdag en helt barnebrytende ny type humor. Seinfeld og Simpsons var noen av de mest populær utenlandske seriene. Alle brukte tung ironi.

Dagens unge, gjerne kalt "Generasjon lydig", ser ut til totalt å mange ironi, de mangler helt sansen for tøysing og tulling. De er superstreite, røyker mindre, drikker mindre, trener mer, har mindre sex, bruke mer tid hjemme med foreldrene sine og virker langt mindre robuste enn tidligere generasjoner. De unge i dag er en konform generasjon med lite intellektuelt trøkk.  

Ironigenerasjonen gav oss hverdagstoleranse og et lyst liberalt syn på livet, lydighetsgeneasjonen har gitt oss identitetspolitikk, sur selvgodhet og ekstrem politisk korrekthet.   

Anonymkode: 1c430...ecc

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt dere dauer fra oss snart da eller?😂

Forskjellene er nok ikke så store som dere tror, men at vi tar mer fornuftige valg generelt sett gidder jeg ikke beklage for.

Anonymkode: a476b...ce3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes mange unge i dag har bra humor, spesielt bruk av memes som er en ganske ny form for humor som også er ganske avansert.

Som lærer har jeg hatt både presentasjoner og multimodale tekster med bruk av memes som et godt hjelpemiddel for å forsterke budskapet. 

Anonymkode: 7d4d1...c8b

• Liker 10
Skrevet

Alle generasjoner er like udugelige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i generasjonen du sikter til og er enig i mye av det du skriver, har også en datter født på 90-tallet, hun er nok ganske lik oss foreldre, men ulik mange av sine jevnaldrende. Alle generasjoner har sin sjarm men jeg er helt overbevist om at de yngre har et kjedeligere liv enn vi hadde som unge. 

Anonymkode: 61b29...fbf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Den eldre generasjoner foretrekker humor som gjør narr av andre. De yngre er mer bevisste og forstår den komplekse sosiale dynamikken og har humort deretter. Den yngre generasjonen er overlegen oss på alle måter og vil sannsynligvis endre verden vi lever i til det bedre når de vokser opp

Hverdagstoleranse og liberalt syn på livet? Hvor er de menneskene? De som protesterer mest høylytt på alt som er annerledes og nytt er de eldre. De som krever at alle plener skal klippes nøyaktig 1 gang i uken eller så ringer de på og klager. De som ikke tåler at andre spiser et annet kosthold enn dem selv, de som mener at cøliaki er oppspinn, de som mener at psykiske lidelser ikke finnes osv osv

Anonymkode: 191d8...a38

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Den eldre generasjoner foretrekker humor som gjør narr av andre. De yngre er mer bevisste og forstår den komplekse sosiale dynamikken og har humort deretter. Den yngre generasjonen er overlegen oss på alle måter og vil sannsynligvis endre verden vi lever i til det bedre når de vokser opp

Hverdagstoleranse og liberalt syn på livet? Hvor er de menneskene? De som protesterer mest høylytt på alt som er annerledes og nytt er de eldre. De som krever at alle plener skal klippes nøyaktig 1 gang i uken eller så ringer de på og klager. De som ikke tåler at andre spiser et annet kosthold enn dem selv, de som mener at cøliaki er oppspinn, de som mener at psykiske lidelser ikke finnes osv osv

egentlig synes jeg du beskriver generasjon ung nå, altså. De er så redde! Redde for å ha meninger som ikke er mainstream, redde for å stikke seg ut, redde for å støte eller krenke og blir støtt og krenka på alle andres vegne. Hårsåre og lettkrenka. De skal hele tiden gjøre det alle andre gjør, se ut som alle andre, tenke som andre og blir 100% sikkert opptatt av at plena skal klippes 1 cm hver uke for det er det de tror at alle andre mener...

Og jeg er enig, de eier hverken humor eller ironi/selvironi. Det krever nemlig at man kan uttrykke seg med noe annet enn memes... Ta vekk mobilen og de sitter der som dumme naut. 

Anonymkode: 59ca6...e76

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eldre generasjoner foretrekker humor som gjør narr av andre. 

Absolutt ikke! 

Se på den "gamle humoren" med Leif Juster, Arve Opsahl,  Harald Heide Steen jr, Rolv Wesenlund osv, og wå ser du på de nye humoristene.

Det var mye mer uskyldig humor som ikke gikk ut over andre før.

Arve Opsahl advarte unge komikere, han regelrett hatet den nye humoren som kom på 90- og 2000-tallet, fordi den humoren alltid gikk ut over andre.

Anonymkode: 9cbfe...10c

• Liker 6
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

egentlig synes jeg du beskriver generasjon ung nå, altså. De er så redde! Redde for å ha meninger som ikke er mainstream, redde for å stikke seg ut, redde for å støte eller krenke og blir støtt og krenka på alle andres vegne. Hårsåre og lettkrenka. De skal hele tiden gjøre det alle andre gjør, se ut som alle andre, tenke som andre og blir 100% sikkert opptatt av at plena skal klippes 1 cm hver uke for det er det de tror at alle andre mener...

Og jeg er enig, de eier hverken humor eller ironi/selvironi. Det krever nemlig at man kan uttrykke seg med noe annet enn memes... Ta vekk mobilen og de sitter der som dumme naut. 

Anonymkode: 59ca6...e76

Veldig uenig. Den yngre generasjonen er mindre redd for å stikke seg ut, de er individualister og har foreldre som dyrker frem deres unike egenskaper. Før skulle «alle» spille fotball og håndball, hadde Levis 501 og allværsjakke. majoriteten hadde trauste norske solide navn som Harald, Håkon, Trine og Kari.

Idag er det alt fra «Stella Solar» til «Augustin Maximillian» ingen gjør narr av navn lenger for de fleste har så mange ulike. Samme gjelder klær, hår m.m. Hva slags kjønn unger har er tilogmed flytende, for de unge. 

Humor er sarkastisk og mer «på kanten» enn hva kanskje mange unge deler med den eldre generasjon, vil jeg påstå.

De sparker «oppover» fremfor å sparke nedover. De er idealistiske med ønske om å skape ei bedre, mer likestilt, sunnere og økologisk fremtid. - Hva er galt med det? 
Det største problemet med dagens unge er ikke de unge selv. Det er foreldre som bærer dem frem til at alle skal være best i alt. Unge idag er «Prosjekt Arving 1.0» hvor mor og far har voldsomme forventninger til barnets evner og prestasjoner.

Barnet skal være best på skolen, utmerke seg i idrett, politisk engasjert, sosialt kompetent, gjerne spille ett eller tre instrument... Er det rart de da innimellom blir alvorstynget ?

Sender med en meme (mitt barn har som favoritt) som illustrasjon:

06DD78C3-5086-4EDC-B153-008339271847.jpeg

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at eldre sier jeg har dårlig humor fordi jeg ikke ler av rasistiske vitser, vitser om homofile eller andre sårbare grupper. Man mangler ikke nødvendigvis humor bare fordi man ikke har samme type humor. 

Anonymkode: 70245...75a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever at eldre sier jeg har dårlig humor fordi jeg ikke ler av rasistiske vitser, vitser om homofile eller andre sårbare grupper.

Det der er heller humor til generasjonen før, ironi er noe helt annet.

Dette er ekte 90-talls humor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi som ble født mellom 1965 og 1980 elsket ironi.

Snakk for deg sjøl. 

Anonymkode: 8fd72...2ae

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Snakk for deg sjøl. 

Anonymkode: 8fd72...2ae

Sikkert noen som likte Mot i brøstet. Dere om det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg opplever at eldre sier jeg har dårlig humor fordi jeg ikke ler av rasistiske vitser, vitser om homofile eller andre sårbare grupper. Man mangler ikke nødvendigvis humor bare fordi man ikke har samme type humor. 

Jeg ser den. 

Når det gjelder minoritetsvitser så er jeg ikke enig i at det er fullstendig ugreit. Mener det kommer helt an på kontekst, språk, format, men også hvem avsenderen er. Dave Chapelle drar mange rasevitser som sparker i alle retninger. Bill Burr (som er så hvit at han ville vært Hitlers våte drøm) kan også bevege seg inn i raserelaterte vitser, men er langt mer forsiktig og politisk korrekt enn Dave C. Verdt å nevne at Bill Burr i åresvis har vært godt gift med en mørkhudet kvinne. Det gir en viss «kred» i materialet han drar, da det faktisk er basert på hans personlige erfaring som «ultra hvit» i møtet med det afrikansk-amerikanske miljøet)  

Louis C.K gjør et poeng av å vitse om og med alt. Noe som er min personlige «trigger» er seksuelle overgrep mot barn. Men jeg også ser poenget med at «alt» kan vitses om, avhengig av måten det gjøres på.

Jim Jeffries har en overraskende bra «special» ute på Netflix nå. Der adresserer han «krenket» samfunnet og hvordan grensen er snevret inn.

Han poengterer noe veldig bra, og det er at hele yrket til en komiker er, vel: komedie. En viktig del av komedie er å bevege seg farlig nære grensen for hva som er politisk korrekt. Men som komiker opplever man at grensen konstant flyttes. Så en spøk som var «politisk korrekt» dras frem 10 år etterpå hvor grensen nå er flyttet, så har vitsen dermed «tråkket over» Mye av poenget med komedie er at det ikke (nødvendigvis) gjenspeiler komikerens personlige meninger. Om en komiker da sparker litt i absolutt alle retninger, men gjerne aller mest oppover (slik alle nevnte komikere gjør) - burde man ha takhøyde for at de også beveger seg nære den «politiske korrekte» grensen, og noen ganger tråkker over den.

En trenger ikke le av vitsen, men man trenger heller ikke å framsnakke fullstendig sensur av vitser mot minoriteter. Som en komiker sa; det også er en form for likestilling, at man blir fleipet med på lik linje som alle andre. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye tull

Anonymkode: 0344f...ac0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unge i dag vet ikke hva rasisme er.

Anonymkode: 0344f...ac0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler like dårlig (Piet Hein)

Anonymkode: 4be65...688

• Liker 4
Skrevet

Ok, boomer

• Liker 5
Skrevet

Syns vi har bra med humor jeg. Og hva er egentlig negativt med at vi drikker mindre, røyker mindre og trener mer. Alt dette er jo bare bra for helsen og samfunnet. Og hvor har du fått det at vi har mindre sex fra? Vil jo si at vi er blitt mye mer åpen og tolerang om flere seksualiteter og har fått bedre seksualundervisning på skolen. Nå er det faktisk greit å være skeiv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Humle Brumle skrev:

Syns vi har bra med humor jeg. Og hva er egentlig negativt med at vi drikker mindre, røyker mindre og trener mer. Alt dette er jo bare bra for helsen og samfunnet. Og hvor har du fått det at vi har mindre sex fra?

https://www.nettavisen.no/livsstil/unge-har-mindre-sex--i-stedet-for-a-utforske-seksualiteten-sin-fysisk-har-mange-sin-forste-seksuelle-erfaring-pa-nett/3423646924.html

I flere år har pilene pekt i samme retning når det kommer til unges seksuelle aktivitet: Nedover.

Dette kommer hovedsakelig til syne i en rekke undersøkelser, som trekker frem særlig to punkter:

• Den seksuelle debutalderen øker i flere land.
  • Unge mennesker i alderen 18-29 år har mindre sex enn før.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...