AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 Jeg holder på med vektnedgang og overalt leser jeg at søvn er vesentlig. Hva er din erfaring? Jeg fungerer best med 5-6 timer. Det er godt under anbefalt, men det funker for meg. Legger meg 11, står opp 4-5. Det er rutiner jeg trives med og som merkes godt på hodet dagen etter. Sover jeg 7-8 blir hodet tregt og jeg føler meg groggy og trøtt, tungt å komme seg ut på tur, tungt på jobb (mye tenking og tall). 🤷🏼♀️ Anonymkode: c9d70...a46
powerpuffen Skrevet 23. juli 2020 #2 Skrevet 23. juli 2020 Føler det samme. Sover jeg for lenge så blir helt helt ødelagt, men jeg sover ofte på ettermiddagen også. Ond spiral.. I natt har jeg sover 6 timer og jeg fungerer utmerket i dag, uten ettermiddagslur i går😅 Men kommer nok til å ta en time på øyet i kveld om jeg kjenner meg selv rett Når dette er sagt så er søvn essensielt for vektnedgang. Men det viktigste er nok rutiner på hva som fungerer best. Du kan trene deg opp til å få mer søvn. Sov 5 min lengre hver dag.
Gjest tranedatter Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 Poenget er vel at du skal være uthvilt, ikke antall timer søvn. Dette fordi søvnunderskudd er stress for kroppen og som all annen stress så påvirker det helse og vekt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 56 minutter siden, tranedatter said: Poenget er vel at du skal være uthvilt, ikke antall timer søvn. Dette fordi søvnunderskudd er stress for kroppen og som all annen stress så påvirker det helse og vekt. Er det? Jeg aner faktisk ikke, finner stort sett bare tall på hvor mange timer man bør sove. Jeg trives jo veldig godt med dette tempoet, så det virker rart å sove mer, samtidig vil jeg jo helst ikke ødelegge vektnedgangen heller. Men det føles jo ikke som noen fordel om jeg er trøtt og sløv gjennom dagen. Anonymkode: c9d70...a46
Gjest tranedatter Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det? Jeg aner faktisk ikke, finner stort sett bare tall på hvor mange timer man bør sove. Jeg trives jo veldig godt med dette tempoet, så det virker rart å sove mer, samtidig vil jeg jo helst ikke ødelegge vektnedgangen heller. Men det føles jo ikke som noen fordel om jeg er trøtt og sløv gjennom dagen. Anonymkode: c9d70...a46 Det uthevede: Det er jo en slags gjennomsnitt, noen sover mer, andre mindre. Samme som at gjennomsnitt personen ligger på 2000 kalorier om dagen, men alle vet jo at noen spiser mye mer, andre mindre for å være i balanse. Men du merker vel selv om du har overskudd til aktiviteter gjennom hele dagen, sjeldent syk, sover lett på kvelden, våkner lett og er uthvilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå