Rødhetten Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 ... håper jeg at du tenker litt over hva grisenes alternative skjebne hadde blitt: lengre tid stående innelukket, med en død hvor de gisper og gisper etter luft men i stedet blir brent innenfra av CO2 gass mens de er livredde (dette gjelder 92% av all gris i Norge, og til og med matprat som reklamerer for norsk egg og kjøtt innrømmer at metoden sitat "ikke er ideell"). Alt jeg ber om er at du tar dette i betraktning, og faktisk kjenner etter om hvorvidt du synes dette er ok før du velger å kjøpe produkter av gris i butikkene neste gang. Hvis dere for øvrig kun synes dette er leit fordi bonden mister enheter å selge til disse gasskamrene, for all del. 15
Rødhetten Skrevet 23. juli 2020 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2020 8 minutter siden, Anne 69 skrev: Stakkars 🐖🐖🐽🐷😭 Ja Får fryktelig vondt av hva vi mennesker velger å sette dem gjennom ❤️ 2
Gjest Belle âme Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 Eg spiser ikkje gris, ikkje dyr generelt og for hver dag som går så blir eg mer og mer sikker på at det er 100% riktig avgjørelse og kommer aldri til å spise produkter fra dyr igjen. #Friendsnotfood
Støvsugerør Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 Karbondioksid er samme gassen som gjør at man får følelsen av å kveles når man holder pusten derfor dør dem smertefritt.
Rødhetten Skrevet 23. juli 2020 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2020 2 minutter siden, Støvsugerør skrev: Karbondioksid er samme gassen som gjør at man får følelsen av å kveles når man holder pusten derfor dør dem smertefritt. Det stemmer dessverre ikke: "Griser som blir eksponert for en gassblanding på rundt 90 % CO2 opplever en prikkende og sviende følelse på slimhinnene, økende grad av anstrengt pust, redsel, parallelt med gradvis tap av bevissthet og smertefølelse" i følge Matprat - som faktisk har som oppgave å reklamere for kjøtt. De vil så klart presentere dette på en så mild måte som mulig for ikke å få folk til å frastøtes fra å kjøpe deler av gris. Når til og med reklamebyrå for kjøtt innrømmer dette, har det ikke så mye for seg å påstå at det er smertefritt. Da hadde selvsagt matprat promotert dette. 6
Rødhetten Skrevet 23. juli 2020 Forfatter #8 Skrevet 23. juli 2020 9 minutter siden, Belle âme skrev: Eg spiser ikkje gris, ikkje dyr generelt og for hver dag som går så blir eg mer og mer sikker på at det er 100% riktig avgjørelse og kommer aldri til å spise produkter fra dyr igjen. #Friendsnotfood ❤️ 1
Støvsugerør Skrevet 23. juli 2020 #9 Skrevet 23. juli 2020 40 minutter siden, Rødhetten skrev: Det stemmer dessverre ikke: "Griser som blir eksponert for en gassblanding på rundt 90 % CO2 opplever en prikkende og sviende følelse på slimhinnene, økende grad av anstrengt pust, redsel, parallelt med gradvis tap av bevissthet og smertefølelse" i følge Matprat - som faktisk har som oppgave å reklamere for kjøtt. De vil så klart presentere dette på en så mild måte som mulig for ikke å få folk til å frastøtes fra å kjøpe deler av gris. Når til og med reklamebyrå for kjøtt innrømmer dette, har det ikke så mye for seg å påstå at det er smertefritt. Da hadde selvsagt matprat promotert dette. Selv om karbondioksid kan gi slike symptomer skjer det på en smertefri måte i denne slakteprosessen. 1
T-Rex Skrevet 23. juli 2020 #10 Skrevet 23. juli 2020 47 minutter siden, Rødhetten said: Det stemmer dessverre ikke: "Griser som blir eksponert for en gassblanding på rundt 90 % CO2 opplever en prikkende og sviende følelse på slimhinnene, økende grad av anstrengt pust, redsel, parallelt med gradvis tap av bevissthet og smertefølelse" i følge Matprat - som faktisk har som oppgave å reklamere for kjøtt. De vil så klart presentere dette på en så mild måte som mulig for ikke å få folk til å frastøtes fra å kjøpe deler av gris. Når til og med reklamebyrå for kjøtt innrømmer dette, har det ikke så mye for seg å påstå at det er smertefritt. Da hadde selvsagt matprat promotert dette. Det er ikke ideelt, men du bør ha i bakhodet at de aller fleste mennesker dør atskillig mer ubehagelig enn dette. 6
Rødhetten Skrevet 23. juli 2020 Forfatter #11 Skrevet 23. juli 2020 2 minutter siden, T-Rex skrev: Det er ikke ideelt, men du bør ha i bakhodet at de aller fleste mennesker dør atskillig mer ubehagelig enn dette. Synes for så vidt ikke det at verre ting eksisterer er et godt argument for å akseptere noe som ok. 4
T-Rex Skrevet 23. juli 2020 #12 Skrevet 23. juli 2020 1 minutt siden, Rødhetten said: Synes for så vidt ikke det at verre ting eksisterer er et godt argument for å akseptere noe som ok. Det er jeg forsåvidt enig i. Men også om vi ser til dyr i naturen, dør disse som oftest mer smertefullt enn en avlivning med CO2. Og alt levende skal dø, på en eller annen måte. Vi får naturligvis ikke spurt grisene om de helst ville sluppet å bli født, for å bli spart for å dø. Men flertallet av folk som sitter i fengsel på livstid, har ikke noe ønske om å dø. Så jeg vil anta at disse grisene vil foretrekke et relativt kort og ikke ideelt liv, og en ikke ideell død, fremfor å ikke ha hatt det livet. Sånn når jeg nå er i det filosofiske hjørnet. 11
Rødhetten Skrevet 23. juli 2020 Forfatter #13 Skrevet 23. juli 2020 (endret) 5 minutter siden, T-Rex skrev: Det er jeg forsåvidt enig i. Men også om vi ser til dyr i naturen, dør disse som oftest mer smertefullt enn en avlivning med CO2. Og alt levende skal dø, på en eller annen måte. Vi får naturligvis ikke spurt grisene om de helst ville sluppet å bli født, for å bli spart for å dø. Men flertallet av folk som sitter i fengsel på livstid, har ikke noe ønske om å dø. Så jeg vil anta at disse grisene vil foretrekke et relativt kort og ikke ideelt liv, og en ikke ideell død, fremfor å ikke ha hatt det livet. Sånn når jeg nå er i det filosofiske hjørnet. Hvis man skal gå ut i fra at alt potensielt liv må få sjansen til å leve- enten det er i fangenskap, under tortur, eller hva det måtte være, så må man ikke bare være abortmotstander men også prevensjonmotstander, og helst hele tiden være opptatt av å produsere så mye avkom som mulig- ettersom vi må anta at de vil heller leve enn å aldri bli født. Helt greit å filosofere, altså, prøver bare å trekke det videre basert på at det å avle opp liv med den hensikt å drepe det samme livet er en barmhjertighetsgreie. Jeg får i alle fall ikke det til å rime, da jeg ikke ser noen som vil være konsekvent i denne tankegangen om alt liv. 😛 Endret 23. juli 2020 av Rødhetten 4
Gjest Trynefaktor Skrevet 23. juli 2020 #14 Skrevet 23. juli 2020 Er dette slik gris som har levd økologisk slaktes også?
Rødhetten Skrevet 23. juli 2020 Forfatter #15 Skrevet 23. juli 2020 13 minutter siden, Trynefaktor skrev: Er dette slik gris som har levd økologisk slaktes også? Det kommer nok an på den spesifikke leverandøren, men feks Grøstad som er økologisk slakter grisene slik. De fleste sender vel til et Nortura-slakteri hvor det er en strømlinjeformet prosess uavhengig av hvor grisene har vokst opp. Men jeg kan ikke si hvor de 8% som ikke blir slaktet på denne måten kommer fra. 1
Gjest Trynefaktor Skrevet 23. juli 2020 #16 Skrevet 23. juli 2020 1 minutt siden, Rødhetten skrev: Det kommer nok an på den spesifikke leverandøren, men feks Grøstad som er økologisk slakter grisene slik. De fleste sender vel til et Nortura-slakteri hvor det er en strømlinjeformet prosess uavhengig av hvor grisene har vokst opp. Men jeg kan ikke si hvor de 8% som ikke blir slaktet på denne måten kommer fra. Jeg tenkte på Grøstad ja. Det står litt her http://grostadgris.no/grostad-gard/slakt-grostadgris/
Rødhetten Skrevet 23. juli 2020 Forfatter #17 Skrevet 23. juli 2020 3 minutter siden, Trynefaktor skrev: Jeg tenkte på Grøstad ja. Det står litt her http://grostadgris.no/grostad-gard/slakt-grostadgris/ Ja, på samme side: "Grisen blir avlivet ved at den først blir bedøvet med CO2. Den sovner inn av CO2 gassen og blir så avlivet. Dette er den mest skånsomme måten å avlive på som vi kjenner i dag." Grøss og gru om det er den mest skånsomme måten. 😕 1
Oktobr Skrevet 23. juli 2020 #18 Skrevet 23. juli 2020 4 timer siden, Rødhetten skrev: Grusomt. Har ikke spist svin på godt over 15 år (da jeg fortsatt gikk på ungdomsskolen så hadde ikke noe valg), og skal aldri spise det igjen. 2
T-Rex Skrevet 23. juli 2020 #19 Skrevet 23. juli 2020 (endret) 29 minutter siden, Oktobr said: Grusomt. Har ikke spist svin på godt over 15 år (da jeg fortsatt gikk på ungdomsskolen så hadde ikke noe valg), og skal aldri spise det igjen. Har du sett mennesker (eller griser, for den del) dø av kreft? Dette havner ikke på YouTube, av naturlige årsaker. Endret 23. juli 2020 av T-Rex 4
Husholdning1 Skrevet 23. juli 2020 #20 Skrevet 23. juli 2020 Mat må man ha. All den tid metoden anses som den beste totalt sett er det greit. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå