Gå til innhold

Koronatest istedenfor karantene ved hjemkommst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er i Spania med familien sin. De kommer hjem etter de nye reiserådene sannsynligvis farger Spania rødt. Hun sier de har tenkt til å ta en koronatest etter de kommer hjem istedenfor karantene. Jeg prøver å fortelle henne at det kan de ikke gjøre, men finner egentlig ingen steder svart på hvitt at det ikke er gyldig. Kan de gjøre dette for å slippe karantene?

Anonymkode: bd8f4...40d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg har skjønt er ikke testene gode nok. Det er fare for falsk negativ, særlig når det enda ikke er noen symptomer. 

Derfor gir ikke en test samme trygghet for samfunnet, som karantene. 

Men hvis de tidligere har hatt Covid-19 så kan de slippe karantene. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar du testen for tidlig så vil den vise negativ selv om du er smittet. Det er derfor test ikke kan erstatte karantene. 

Anonymkode: fb81e...872

• Liker 3
Skrevet

Inkubasjonstiden er vesentlig å ta med i betraktningen her, så en test vil ikke kunne bevise noe som helst!

Når folk er så idiotiske at de MÅ reise til utlandet akkurat denne sommeren, så får de ta belastningen med karantene også - skulle vært et krav uansett hvor man hadde reist utenlands, så kanskje de hadde tenkt seg om to ganger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå må man fremdeles ha symptomer for å bli testet,  så den planen går nok i vasken (hvis ikke de lyver på seg symptomer da)

Anonymkode: dc73a...624

AnonymBruker
Skrevet

Skal de ta en test hver dag i to uker da??

Anonymkode: 52c2b...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som er i Spania med familien sin. De kommer hjem etter de nye reiserådene sannsynligvis farger Spania rødt. Hun sier de har tenkt til å ta en koronatest etter de kommer hjem istedenfor karantene. Jeg prøver å fortelle henne at det kan de ikke gjøre, men finner egentlig ingen steder svart på hvitt at det ikke er gyldig. Kan de gjøre dette for å slippe karantene?

Anonymkode: bd8f4...40d

Kravet om karantene er absolutt og uten unntak. Grunnen til at du ikke finner noe svart på hvitt er at altenativet ikke finnes. Du kunne like gjerne søkt etter informasjon om at de må spise lapskaus til frokost istedet for karantene.

Anonymkode: 52c2b...b33

Skrevet

Hva er egentlig kravet til hvordan karantenen skal gjennomføres?

Skrevet

"Du bør som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker og kaféer. Ved mangel på alternativer kan du gå ut for å gjennomføre nødvendige ærend i butikk eller apotek – men sørg for å holde tilstrekkelig avstand (minst 1 meter) til andre og unngå kø."

Altså medfører ikke karantenen spesielt mange ulemper.

• Liker 2
  • Opprett ny...