AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 Vi har en på 10 mnd som alltid har vært viljesterk, om man kan kalle det det på så små, han sier tydelig ifra om hva han vil og ikke. Nå syns jeg det begynner å bli veldig slitsomt, og føler det har eskalert. Helt fra han kunne rulle så ha bleieskift vært et pes, han ruller og spreller og ofte må vi bare dusje han for å få alt vekk som nå også har blitt smurt i hår og lignende etter brytekamp. Han hyler og styrer, og jeg kvir meg til hvert bleiebytte. Samme med påkledning, der hyler han, og jeg må ofte gjøre det "i fart" mens han krabber rundt på gulvet. Han kaster seg bakover om jeg tar han på fanget, og åler seg nedover beina mine, jeg tør ikke holde han skikkelig fast da han hyler så mye at det høres ut som vi mishandler han. Stellebord er for lengst sluttet å bli brukt, det er direkte farlig. Nå er det også ved mat. Han har aldri vært så veldig interessert i fast føde, og vi ammer enda litt, mest på kveld og natt, men nå er det texas. Han hyler og spytter og slår vekk alt vi gir han. Smothieposene fra butikken kan vi få i han greit, men det er jo ikke næringsmessig godt nok å vokse opp på. Samme med bil, om vi ikke kjører når han skal sove, så er det full klikk. Jeg er så frustrert og lei, da alle slike ting er daglig og noe vi må gjennom hver dag. Ellers er han kjempeblid, og leker og koser seg sammen med oss og søsken på gulvet og på tur osv. Dette er tredje, og jeg har aldri opplevd lignende med de to første. Går det over? Er det normalt? I og med han er blid utenom disse situasjonene, så tror jeg ikke det feiler han noe heller, det virker bare som at det er kjedelig? Anonymkode: 0f159...262
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #2 Skrevet 23. juli 2020 Ja, vanlig med stellebord-nekt. Vårt triks var å ta med noe spennende som hun ikke fikk lov til å leke med vanligvis så hun var opptatt med det. Det funket et par minutter. F.eks neglfil, pilleboks, hårbørste osv. Men måtte passe på å ikke gjenbruke samme ting for mange ganger, da vr den kjedelig. Vi pleide å kalle vår for exorsisten i den perioden, for hun gikk i bro under påkledning, bleieskift osv. Det varte et par måneder... kanskje 3-4, husker ikke helt. Men etter hun begynte i bhg så sluttet det heldigvis raskt. Vår begynte ikke å like vil før hun ble sånn 1,5 år eller noe sånt. Kunne se ut av vinduet og underholdes av det. Men ikke alltid. Og spiste omtrent utelukkende smoothieposer i en alt for lang periode. Men det gikk heldigvis over det og. Og ble altetende. Jeg ga en skje med olivenolje for å få opp fettinntaket i smoothie-perioden, og var glad om jeg fikk i henne 4 skjeer grøt. Men vi fortsatte å prøve å gi alt mulig. Da vi var på ferie fikk hun smake maten vår som var krydret og det likte hun godt. Både fisk og saus var godtatt, men i små mengder. Men kanskje dere kan prøve å sette han på fanget deres når dere spiser å tilby fra deres skje/gaffel å se om han vil ha da? Men som alt med små barn - det er en periode. Det går over. Det er noe dritt når det står på, men det går faktisk over. Anonymkode: 18ae1...c97 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, vanlig med stellebord-nekt. Vårt triks var å ta med noe spennende som hun ikke fikk lov til å leke med vanligvis så hun var opptatt med det. Det funket et par minutter. F.eks neglfil, pilleboks, hårbørste osv. Men måtte passe på å ikke gjenbruke samme ting for mange ganger, da vr den kjedelig. Vi pleide å kalle vår for exorsisten i den perioden, for hun gikk i bro under påkledning, bleieskift osv. Det varte et par måneder... kanskje 3-4, husker ikke helt. Men etter hun begynte i bhg så sluttet det heldigvis raskt. Vår begynte ikke å like vil før hun ble sånn 1,5 år eller noe sånt. Kunne se ut av vinduet og underholdes av det. Men ikke alltid. Og spiste omtrent utelukkende smoothieposer i en alt for lang periode. Men det gikk heldigvis over det og. Og ble altetende. Jeg ga en skje med olivenolje for å få opp fettinntaket i smoothie-perioden, og var glad om jeg fikk i henne 4 skjeer grøt. Men vi fortsatte å prøve å gi alt mulig. Da vi var på ferie fikk hun smake maten vår som var krydret og det likte hun godt. Både fisk og saus var godtatt, men i små mengder. Men kanskje dere kan prøve å sette han på fanget deres når dere spiser å tilby fra deres skje/gaffel å se om han vil ha da? Men som alt med små barn - det er en periode. Det går over. Det er noe dritt når det står på, men det går faktisk over. Anonymkode: 18ae1...c97 Er det lov å le av at du kalte ungen eksorsisten? Herregud, jeg kjenner meg SÅ igjen. Anonymkode: eac8c...85c 3
Harepucifer Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 Høres veldig kjent ut, var et mareritt å skifte bleie lenge, så ble det plutselig greit da han var 14 mnd kanskje? 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 Å, kjenner at jeg gleder meg til dette, mini her er bare 4 mnd og allerede er det tomanns jobb å bytte bleie. Hun koser seg foreløpig med å spenne og vri seg som en olympisk gymnast da, men ser for meg det er her vi ender til slutt vi også, eier jo ikke tålmodighet. 😰 Begynte å rulle i dag, så dette blir spennende. Anonymkode: 5b330...fe6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det lov å le av at du kalte ungen eksorsisten? Herregud, jeg kjenner meg SÅ igjen. Anonymkode: eac8c...85c Haha, vår har også hatt dette kallenavnet. Støtter forslag om å ta med noe de liker å leke med på stellebordet. Et gammelt mobildeksel eller lignende er utmerket. Avledning og distraksjoner er gull når de slår seg vrange. Anonymkode: 4aa69...b80
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Skrevet 23. juli 2020 Min er 1,5 år og har begynt med dette, og han er STERK 😅 Skulle hatt to ekstra armer for hvert bleieskift 🙈 Anonymkode: 64719...841
våren14 Skrevet 23. juli 2020 #8 Skrevet 23. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har en på 10 mnd som alltid har vært viljesterk, om man kan kalle det det på så små, han sier tydelig ifra om hva han vil og ikke. Nå syns jeg det begynner å bli veldig slitsomt, og føler det har eskalert. Helt fra han kunne rulle så ha bleieskift vært et pes, han ruller og spreller og ofte må vi bare dusje han for å få alt vekk som nå også har blitt smurt i hår og lignende etter brytekamp. Han hyler og styrer, og jeg kvir meg til hvert bleiebytte. Samme med påkledning, der hyler han, og jeg må ofte gjøre det "i fart" mens han krabber rundt på gulvet. Han kaster seg bakover om jeg tar han på fanget, og åler seg nedover beina mine, jeg tør ikke holde han skikkelig fast da han hyler så mye at det høres ut som vi mishandler han. Stellebord er for lengst sluttet å bli brukt, det er direkte farlig. Nå er det også ved mat. Han har aldri vært så veldig interessert i fast føde, og vi ammer enda litt, mest på kveld og natt, men nå er det texas. Han hyler og spytter og slår vekk alt vi gir han. Smothieposene fra butikken kan vi få i han greit, men det er jo ikke næringsmessig godt nok å vokse opp på. Samme med bil, om vi ikke kjører når han skal sove, så er det full klikk. Jeg er så frustrert og lei, da alle slike ting er daglig og noe vi må gjennom hver dag. Ellers er han kjempeblid, og leker og koser seg sammen med oss og søsken på gulvet og på tur osv. Dette er tredje, og jeg har aldri opplevd lignende med de to første. Går det over? Er det normalt? I og med han er blid utenom disse situasjonene, så tror jeg ikke det feiler han noe heller, det virker bare som at det er kjedelig? Anonymkode: 0f159...262 Jepp, helt vanlig. Det går over Prøv å tilby leker og noe å drive med mens du får gjort det du må gjøre og ikke mer 😛 Det er bare starten, de gjentar gjerne med økt fysisk styrke som både 2 og 3 åringer Så bare å finne ut av noen triks allerede. Er nok et heftig utviklingssprang rundt 10 mnd muligens... Skjer iaf sykt mye for barnet, så man må bare henge på. Hos oss har mye av frustrasjonen såpass tidlig (og forsåvidt senere) ofte handlet om at de krever mer selvstrendighet - mens vi foreldre henger igjen i babyalderen litt for lenge. Men bedre det enn motsatt. Det har alltid hjulpet MYE å finne måter å øke barnets selvstendighet på. La de gjøre mer og mer selv. Hva mer man kan gjøre ved 10 mnd må du jo selv se an. Men rundt den alderen har mine for lengst spist maten sin selv (egentlig spist mye selv fra 6 mnd...) - mating er de for lengst ferdig med husker jeg - og det er ca da de begynner å mestre en gaffel, så å gi de bestikk heller enn bare hender har også kommet rundt 10 mnd her. Enorm endring i motorikken ca da helt tydelig. Man kan gå fra tåteflaske til tutekopp, eller til en sugerørflaske f.eks for å vise at barnet har blitt større, det merker de seg så absolutt Neste steg uti 1-års alder er å begynne å øve med kopp uten lokk ikke sant. Småting for oss, men det gir barna veldig mye mer selvtillit og betydelig mindre frustrasjon etter min erfaring. Se om han passer i trusebleier om du ikke har - lett å tre på bakfra og stående. Klær ved behov 😛 Har kledd på MYE mens de fyker rundt ja, det lærer man seg kjapt teknikken på. Og gjør alt til en lek. "Fange meg"-leken er moro. Kast han oppi lufta, kil han, hva enn han syns er moro. Gjør det til en lek, der bleie og klær tilfeligvis kommer på samtidig Og når de er større er det moro å løpe til klærne. Heller enn at jeg løper etter. Så lenge de får løpe blir det kledd på, haha. Mye kjappere det enn å krangle om det. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #9 Skrevet 23. juli 2020 Åh, tusen takk for svar alle! Det hjalp 😅 Jeg har jo hørt om slike barn, men aldri hatt se selv, derfor kom det veldig overraskende på 😅 Vi gir han alt vi kan komme på ved bleieskift, men der er det nok blitt vane også, ingenting hjelper av ting han ellers ikke får ha, han bare åler i sekundet vi legger han ned. Trusebleier er must, klikka vinkel på mannen når han kjøpte feil på butikken, vanlige bleier er no-go, han fikk pent reise å bytte 😂 Eksorsisten kan jeg kjenne meg igjen i, vi pleier å si at han er ødelagt og at vi finner ikke bruksanvisningen 😂 og at det var lurt med nr 3 🤪 (Bare til hverandre, og i humoristisk tone, selvsagt, for å helgardere meg) Vi prøver å gi mye forskjellig mat, både å mate, fra vår middag og mat han kan spise selv, men alt går i gulvet og det er hyling. Mye hyling. Han skal kun være på gulvet. Tror nok det kan være noe med et utviklingssprang når dere nevner det, for de siste dagene har han begynt å sove dårligere, og våkner typ hver halvtime på kvelden. Da må han ammes. Vi skulle egentlig kutte amminga, men vet ikke om jeg tør enda, det er det eneste som roer, og han tar ikke smokk. Ikke lett altså, men heldigvis kun perioder 🙏 og veldig godt å lese at vi ikke er alene! TS Anonymkode: 0f159...262 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå